• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror det är lintråd i 0,8 mm jag gör det mesta med.
Vad gäller tillskärningen så beror det på vad jag ska göra. Ett 24/24 eller 26/26 så skär jag till hela längden och viker dubbel. Finns flera andra tekniker, kolla youtube
 
  • Like
Reactions: r9t

oddface

Panerai
2-Faktor
Älskar utvecklingen av den här tråden!
Jag med :)

Nu har ni redan diskuterat en hel del kring hur stygnen påverkas av olika verktyg (eller hål-former rättare sagt) och tråd. Men sen tillkommer hur man syr också.
Dels hur man låser tråden, alltså hur "knuten" som hamnar inuti varje hål ser ut. Finns några varianter för att få mer eller mindre lutning på stygnen.
Men även vinkel och kraft man använder när man spänner åt varje stygn.
Viktigast tycker jag är att man gör samma på varje stygn, då blir det enhetligt. Tycke och smak om allt annat, men att varje stygn ska vara lika tror jag att vi är överens om ;)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med! Facit på hur pass lika man lyckats göra stygnen brukar synas på baksidan:)


Jag med :)

Nu har ni redan diskuterat en hel del kring hur stygnen påverkas av olika verktyg (eller hål-former rättare sagt) och tråd. Men sen tillkommer hur man syr också.
Dels hur man låser tråden, alltså hur "knuten" som hamnar inuti varje hål ser ut. Finns några varianter för att få mer eller mindre lutning på stygnen.
Men även vinkel och kraft man använder när man spänner åt varje stygn.
Viktigast tycker jag är att man gör samma på varje stygn, då blir det enhetligt. Tycke och smak om allt annat, men att varje stygn ska vara lika tror jag att vi är överens om ;)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Om någon av er är på jakt efter gafflar för sy; kan jag varmt rekommendera Nigels recensioner av "pricking iron".
Sök efter "Armitage Leather" på YouTube och vig några timmar av ditt liv. Fantastiskt nördiga :)
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Idag kom ett band, mitt första canvasband och givetvis från @Anders W
Väldigt nöjd med både bandet och bemötandet och kan varmt rekommendera till er som ännu inte provat.
Och såklart ett par bilder :)
IMG_4669.jpg
IMG_4674.jpg
IMG_4677.jpg
IMG_4681.jpg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
I dessa Corona tider så har det blivit lite för många strap beställningar, idag så damp det ner 2st band från @MickeJ och MJ Leather. Flickr ett riktigt sug efter ett par lite mer "dressade" band så det blev ett svart och ett brunt med ton i ton söm, sk tapered (avsmalnande) 26/22 i fint Tärnsjö läder. Banden från Micke har alltid hög och jämn kvalitet, snabb lev och alltid trevligt bemötande. Tycker att dom här blev kanon. Kan varmt rekommendera er som inte redan testat honom. Bilder...
20200416_141702.jpg
20200416_141919.jpg
20200416_141758.jpg
20200416_140506.jpg
20200416_141505.jpg
20200416_141124.jpg
20200416_140727.jpg
20200416_140926.jpg
20200416_101256.jpg
 

MickeJ

Panerai
I dessa Corona tider så har det blivit lite för många strap beställningar, idag så damp det ner 2st band från @MickeJ och MJ Leather. Flickr ett riktigt sug efter ett par lite mer "dressade" band så det blev ett svart och ett brunt med ton i ton söm, sk tapered (avsmalnande) 26/22 i fint Tärnsjö läder. Banden från Micke har alltid hög och jämn kvalitet, snabb lev och alltid trevligt bemötande. Tycker att dom här blev kanon. Kan varmt rekommendera er som inte redan testat honom.

Kul att du gillar dem och tack för de vänliga orden (och trevliga bilderna)! :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vilka är era bästa tips på spännen?!

Just nu letar jag efter 26mm som ska sys fast.
Gärna tips på bra 24mm också!
(Bra som i bra kvalitet inte nödvändigtvis billiga)
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
En band-GTG där medelåldersmän lär varandra att sy band till sina klockor!! Im in!
Jag är på! Jag saknar dock allt, utom ambition. Har länge funderat på att sy band eller knyta flugor till flugfisket.

Och till @Matts så är jag helt enig med stygnens betydelse, något jag kan störa mig på är stygnens tjocklek beroende på hur hårt dragna de är samt trådens struktur. Kika på Toshis band i bilden lite tidigare där det ser ut som tråden lukrat upp sig i vissa stygn och helt slät i andra. Sånt stör mig.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Vilka är era bästa tips på spännen?!

Just nu letar jag efter 26mm som ska sys fast.
Gärna tips på bra 24mm också!
(Bra som i bra kvalitet inte nödvändigtvis billiga)
Skulle jag också vilja veta, finns en anledning till att jag försöker mig på att karva egna (och någon dag blir första klart ;))
Har några på ingång också, om de visar sig bra kan du få köpa loss ett par.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vad gör Kyros bäst? Har ingen erfarenhet av hans band, vad skall jag satsa på?

Jag har aldrig sett ett live men väldigt många på bild, har följt hen i några år. Och min uppfattning är att allt hen gör är spotless. Skulle tro att du blir nöjd med vad du än tar.

Nu måste jag kolla om ni inte menar Kostas. @oddface förklaring passar in på honom i alla fall. Jag har och har haft några Kyros. De är helt okej men inget oooh aaaah direkt. Hans canvas är fina. Det är de jag har kvar.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Nu måste jag kolla om ni inte menar Kostas. @oddface förklaring passar in på honom i alla fall. Jag har och har haft några Kyros. De är helt okej men inget oooh aaaah direkt. Hans canvas är fina. Det är de jag har kvar.
Jag menar Kyros och inte Kostas i alla fall.
Kostas gör också fina, men en helt annan grej. Han gör det ju medvetet o-spotless, vilket är helt rätt för hans typ av straps.

Men om @mårt har provkört Kyros så ska jag inte käfta emot eftersom jag bara sett på bild :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag menar Kyros och inte Kostas i alla fall.
Kostas gör också fina, men en helt annan grej. Han gör det ju medvetet o-spotless, vilket är helt rätt för hans typ av straps.

Men om @mårt har provkört Kyros så ska jag inte käfta emot eftersom jag bara sett på bild :)
OK.

Alltså. Kyros är okej men exempelvis Mays är bättre :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
När jag tänker efter borde jag kanske förtydliga mig också. Jag blir lätt blind för hantverket, och att det är snyggt gjort tekniskt. Men jag är fullt medveten om att normala människor ser mer till helheten :)
Good point.
Det är mitt klagomål på ett av mina kyrosband. Snyggt gjort, men lädret var inge vidare.
 
Topp