• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Junghans tråden

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag får väl se hur det känns när skatteåterbäringen kommer, men en Max Bill MEGA med soldrift och i titan, med safirglas, känns riktigt lockande. Även om jag svurit en hel del över den jag har så kan ju soldriften göra att man kan leva med att nollställa den i bland, kanske... :p
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
565F41F7-F101-4FDF-9B60-AF62FB228D53.jpg

Soldrift och titan, lånad bild ifrån stuffler,mike / wus
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har fortfarande inte fått något svar ifrån Junghans (kanske håller dom Sveriges Corona-strategi emot mig :p), men jag har fått svar ifrån Jurawatches i UK. Glaset går att få eftermonterat när man vill, antar att det bör gälla även äldre modeller. Kostnaden hos dom £280. Klocka plus glas £890+280=£1170. Med dagens kurs är det ca 14K. Känns mindre attraktivt med erfarenhet av det förra J101.65... Kanske hinner någon i tråden före som kan inspirera? ;)
 

krelleg

Omega
2-Faktor
Jag har fortfarande inte fått något svar ifrån Junghans (kanske håller dom Sveriges Corona-strategi emot mig :p), men jag har fått svar ifrån Jurawatches i UK. Glaset går att få eftermonterat när man vill, antar att det bör gälla även äldre modeller. Kostnaden hos dom £280. Klocka plus glas £890+280=£1170. Med dagens kurs är det ca 14K. Känns mindre attraktivt med erfarenhet av det förra J101.65... Kanske hinner någon i tråden före som kan inspirera? ;)
De är så jävla dåliga på att svara på mail, skickade min Meister Telemeter på service hos dem och hann precis betala för den innan Covid-utbrottet. Har verkligen förståelse för att man inte kan ge exakta svar och har tagit det väldigt lugnt med mina påminnelser, men en ett svar att de inte vet men återkommer inom kort med mer info kring vad som händer räcker ibland, verkligen en usel kundupplevelse.
 

D..S..

Panerai
Var köper man en billig Max Bill? Tips?
Antar att den vanliga kvartsen är samma kvalite som den radiostyrda. Är radiokontrollerat något att ha? Hade aldrig hört talas om det tidigare.
 

krelleg

Omega
2-Faktor
Var köper man en billig Max Bill? Tips?
Antar att den vanliga kvartsen är samma kvalite som den radiostyrda. Är radiokontrollerat något att ha? Hade aldrig hört talas om det tidigare.
På första frågan hade jag rekommenderat Chrono24, finns en hel del där, vissa med viss prutmån.
 

D..S..

Panerai
Tack för snabbt svar. Baserat på ovanstående recension drar jag slutsatsen att det inte är värt ca3000kr extra för radiofunktionen.
Kommer satsa på kvartsversionen med plexiglas och meshband. Ser juvlig ut på bild även om jag aldrig hållt i en IRL. Den automatiska chronographen för runt 20.000 är ju också epic men faller i ett annat fack/priskategori.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för snabbt svar. Baserat på ovanstående recension drar jag slutsatsen att det inte är värt ca3000kr extra för radiofunktionen.
Kommer satsa på kvartsversionen med plexiglas och meshband. Ser juvlig ut på bild även om jag aldrig hållt i en IRL. Den automatiska chronographen för runt 20.000 är ju också epic men faller i ett annat fack/priskategori.
Det gör du rätt i ;) Nu är ju den senaste som är soldriven och i titan med safirglas mer än dubbelt så dyr, men den skulle man kunna leva med (om den har samma dåliga synk) på grund av soldriften. Jag fick svar av Junghans här om dagen, på frågan om att byta till safirglas. Jura watches sa 280£ som jag tidigare skrev, men Junghans specificerade att det måste vara generation 2 av MEGA boetten för att det ska passa. Jag har givetvis generation 1 med nummer 212, det betydde enligt Junghans att dom skulle ta mitt urverk och stoppa i nya boetten med ett safirglas till en kostnad av ca 600€, något dom inte rekommenderade ;)
 

D..S..

Panerai
Max Bill kvartsversionen står det så här på hemsidan:
Ref. no. 041/4463.48 Replacing 041/4463.44

Finns gott om annonser för 041/4464.44 på chrono 24 som ligger lite billigare.

Någon som vet vad skillnaden mellan .48 och .44 är?

M v h
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Mest massa snack om nytt här än så länge, så här är den enda Junghans jag äger.
70-tal? Elektronisk, med balans!

Balansen rör sig med batteri i, men klockan vill inte gå, så, den behöver nog en service. Saknar även krona som synes.
Lite rost finns också.
20200913_193300.jpg
20200913_193455.jpg
 
Topp