• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Sebaden

Omega
2-Faktor
Min avatar skvallrar om min hobby, här har ni några av mina senaste knivar. Bruksföremål som är gjorda för att användas flitigt.
IMG_0297.jpeg

IMG_0314.jpeg

Huggaren(till vänster 34cm utan slida) bredvid en normalstor kniv med 95mm blad.
 

Sebaden

Omega
2-Faktor
Tackar tackar.
Köper färdiga blad, har mest jobbat med lauri kolstålsblad bra kvalitet lättslipade och håller skärpan bra.
Har mest gjort knivar till familj och vänner. Tycker det svåraste är att ta betalt!
 

Arvin

Omega
2-Faktor
Nyinkommet: We High-fin, designad av Michael Gavak (Gavco Knives)
Som hans andra knivar är den otrolig ergonomisk och en bra storlek för EDC
till en bråkdel av hans custom knivar.

20CV som ska få sig en mirror polish strax.

(Haft den i ca 2v så fortfarande i "honeymoon phase" 😂)
 

Bilagor

  • IMG_1841.jpeg
    IMG_1841.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 27

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Senaste tillskottet, vilket hantverk 🤠Takeshi Saji Rainbow VG10 Damascus med koppar och mässing.

Slipade den med 5000 stenen, men kommer man våga använda den? 😃
IMG_3992.jpeg

IMG_3993.jpeg
Stilig :)
Jag säger tvärt om, en riktigt välanvänd kniv är mycket trevligare än en som är orörd. Med VG10 lär du kunna slipa den hundratals gånger innan det ens märks. På dessa Japanska knivar är det skaftet som ger upp först
 

MrIronMike

Panerai
Vilken fin kniv 😁
Klart du vågar använda den, bara köra 💪🏻

Stilig :)
Jag säger tvärt om, en riktigt välanvänd kniv är mycket trevligare än en som är orörd. Med VG10 lär du kunna slipa den hundratals gånger innan det ens märks. På dessa Japanska knivar är det skaftet som ger upp först

brukar skaften sitta limmat på dessa?

Ikväll blir det lök och gurka på menyn tror jag. Däremot blir jag lite förvånad att de inte är så vassa vid leverans, att jag fick slipa upp den… samma sak för mina andra knivar…
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
brukar skaften sitta limmat på dessa?

Ikväll blir det lök och gurka på menyn tror jag. Däremot blir jag lite förvånad att de inte är så vassa vid leverans, att jag fick slipa upp den… samma sak för mina andra knivar…
Traditionellt ska dom väl ”knackas” in i skaftet då tången är glödgad, men jag skulle tro det används lim också (eller både och).
 
Senaste tillskottet, vilket hantverk 🤠Takeshi Saji Rainbow VG10 Damascus med koppar och mässing.

Slipade den med 5000 stenen, men kommer man våga använda den? 😃
IMG_3992.jpeg

IMG_3993.jpeg
Gratulerar, riktigt fin kniv ! Klart du ska använda den, var väl därför du köpte den? 😁
Är avundsjuk på er som klarar att frihanda på stenar, försöker lära mig men det är sjukt svårt för mig. Nu har jag inte övat på några veckor dock..
 

MrIronMike

Panerai
Gratulerar, riktigt fin kniv ! Klart du ska använda den, var väl därför du köpte den? 😁
Är avundsjuk på er som klarar att frihanda på stenar, försöker lära mig men det är sjukt svårt för mig. Nu har jag inte övat på några veckor dock..

Ja, ni har rätt den ska användas 😃
Viktigast att hålla samma vinkel i dragen, börja med ett drag åt gången, mindre viktigt är antal grader.
 
Senast ändrad:

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Har köpt den idag men känner inte signaturen igen är det någon som vet nått mer om det?!😅
IMG_3731.jpeg
IMG_3732.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_3733.jpeg
    IMG_3733.jpeg
    499.6 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Anthraxabuz

Panerai
Då min senaste fällkniv blev något trög att öppna (har gott "snap" i alla lägen, så egentligen inte för trög) bestämde jag mig för att fräsa in en nagelskåra. Har aldrig gjort det på en färdig kniv förut. Men som tur var gick det bra 😅
Och nu känns den mer komplett och betydligt lättare att få tag i bladet. Även om jag oftast föredrar utan nagelskåra.
IMG_0312.jpeg

IMG_0315.jpeg
IMG_0314.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har nyligen börjat vässa mina knivar.
Började med den svåraste metoden, våtstenar och det gick inte bra. ^^ Blött, kladdigt och eländigt.
Diamantbryne funkar mkt bättre, men jag är lite nyfiken här varför med semi-cirkulära rörelser tycks vara lättare att få fram eggen jämfört med raka framåtrörelser? Upptäckte också att det inte krävs många rörelser för att få en slö kniv någorlunda vass (beror givetvis på bladets egenskaper men). Och att enbart stropping klarar göra eggen vass givet att den inte var så slö från början. Och, är framåt rörelser / skärande rörelser att föredra än att dra ryggen på bladet mot mig?
Eller kan man lika gärna slipa eggen längs dess längd? Många frågor här.

Denne kille använder en vanlig sten för att slipa kniven. Coolt.

 

ekke

Panerai
2-Faktor
Tänkte jag skulle be om lite hjälp.
Går i tankar på att köpa EN vettig fällkniv att ha i skogen/utflykt/camping etc.
Min favorit i dagsläget är en stämjärnskniv från Biltema så ni förstår nog att jag är i behov av hjälp från expertisen 😬
De krav jag har är att den ska vara pålitlig, bekväm att använda och ha i fickan och hålla i en evighet.

Kan någon ge mig ett tips? Och om den är svindyr, förklara varför den är värd det 😅

Tusen tack på förhand!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tänkte jag skulle be om lite hjälp.
Går i tankar på att köpa EN vettig fällkniv att ha i skogen/utflykt/camping etc.
Min favorit i dagsläget är en stämjärnskniv från Biltema så ni förstår nog att jag är i behov av hjälp från expertisen 😬
De krav jag har är att den ska vara pålitlig, bekväm att använda och ha i fickan och hålla i en evighet.

Kan någon ge mig ett tips? Och om den är svindyr, förklara varför den är värd det 😅

Tusen tack på förhand!

Ta ngt Från Spyderco i ett bra stål, t.ex. s90v, m390, zdp189 eller dylikt.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tänkte jag skulle be om lite hjälp.
Går i tankar på att köpa EN vettig fällkniv att ha i skogen/utflykt/camping etc.
Min favorit i dagsläget är en stämjärnskniv från Biltema så ni förstår nog att jag är i behov av hjälp från expertisen 😬
De krav jag har är att den ska vara pålitlig, bekväm att använda och ha i fickan och hålla i en evighet.

Kan någon ge mig ett tips? Och om den är svindyr, förklara varför den är värd det 😅

Tusen tack på förhand!
Opinel. Klassisk, pålitlig, snygg. Finns i flera storlekar, lite olika träslag och numera i olika färger. Kostar ett par hundralappar så man behöver inte få ångest när man tappar bort den. En No. 8 i kolstål skulle jag säga är den perfekta allroundern.
IMG_0144.jpeg

(Snodd bild)
 
Topp