• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

dd_mange

Panerai
2-Faktor
35 mm, 19 cm handled.
IMG_3091.jpeg
 

JuniM

Omega
2-Faktor
38mm är min sweet spot!
Men man slänger på sig en 34mm eller 40mm ibland. Jag tror starkt på ”worn like” tanken att till exempel en 34a kan kännas/se ut som en 36a beroende på formen osv :)
 

SGK

Breitling
Jag är på jobbet. Jag frågar kollegan om tiden. Han lyfter upp sin handled och BAAAAAMM där ser glänser den överdimensionerade, gangster-stil, diamantkronade klockan. Skjortan går inte över klockan, problem med att få på sig handskarna när vi ska ut. Är det stor klocka som gäller?

Här har storleken betydelse?
Själv har jag klockor i olika storlekar, allt från minsta på 36mm (förlovningspresenten som aldrig säljs från hustrun, Tissot PR50 Titan) till större varianter som min Fenix 3 på stolta 51x51x16mm. De stora finner jag opraktiska förutom på sommaren då det är tshirt eller uppkavlat som gäller. De mindre klockorna finner jag läckra och smidiga då de diskret får plats under skjortärmen. Men får då ofta kommentaren "vilken liten klocka, lånat hustruns klocka"? (Jag har oköttig handled som möter 18cm).

Finns den perfekta storleken? Hur avväger ni diameter i förhållande till tjocklek och vikt? Har färgen på klockan något betydelse för storleken, eller valet av material i armbandet?

Jag hör gärna era åsikter och dömer ingen för vad som är rätt eller fel. Bara nyfiken hur gargonen går här på forumet! =)

Väl mött
Gabriel (just nu med en Casio W59 på armen)
Halloj jag har lite svårt för små klockor då jag har ca 20cm runt.

Har nu en 226570 vitpolar och fått komentarer om tjejklocka😊
 

Putteman

Cartier
Totalt ovetande här! Hur ska man tänka med handled/mm ratio?
Som någon sa så är lug to lug det viktiga för passformen, vilket jag personligen är väldigt känslig för. Beror ju också mycket på hur platt handleden är ovanpå. Jag har t.ex 17,5 cm och max lug to lug är 45-46 mm. 47 blir för mycket glapp liksom.

Olika tillverkare är ju väldigt olika här, t.ex Nomos är extremt långa i förhållande till diametern, medans Seiko är tvärtom.
 
Topp