• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marinemaster-tråden

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Marinemaster Tuna speglar sig i solnedgången.
1000003594.jpg
 

Erik_N

Breitling
Det står inte Marinemaster på urtavlan på min klocka, så jag vet inte om den får vara med här? Min fråga gäller armband, och eftersom flera som det står Marinemaster på ser liknande ut (6159) så tänkte jag att jag ändå börjar här.

Min klocka är en 1968 Professional Diver’s 300m Re-creation, from the Seiko 55th anniversary collection (SBEX011/SLA039J1).

img_5620-jpeg.2519183


Det syns inte så bra på bilden, men urtavlan och silkonbandet är blå, vridringen svart. Det finns mycket bättre bilder på en likadan längst ned på den här sidan: https://www.fratellowatches.com/seiko-watches/hands-on-with-seiko-prospex-sla039/#gref

Jag tycker att klockan är väldigt fin och är nöjd med den så, men den får inte så mycket tid på armen. Jag kommer inte riktigt överens med armbandet, det är lite stelt och änden som sticker ut fastnar i både kläder och annat.

Så nu kommer frågan: Vad ska jag köpa för armband istället?

Någonstans (kommer inte ihåg var) så läste jag en som rekommenderade att köpa original Tropic-armband till SLA037, det ska vara mycket bekvämare. På sidan jag länkar till ovan kan man se hur det ser ut. Jag har inte kollat hos någon återförsäljare, men en sökning pekar mot att det kostar ett par tre tusen kronor. Är det ett riktigt bra armband så kan jag nog tänka mig att lägga såpass mycket.

När jag sökt så har jag även hittat armband av typen Sailcloth, och förstått att Grand Seiko bland dessa är Artem: https://artemstraps.com/
Ett blått sånt (ev. med vita sömmar) skulle kunna bli snyggt. Med frakt och allt från Australien så blir det kanske 1500 kr för ett vanligt, och bortåt 3000 kr för Loop-Less. Rätt mycket pengar, men är det bra så kanske det är värt det.

Finns ett par recensioner här för den som är intresserad. Den senare är inte odelat positivt, menar att det tar ett tag innan de mjuknar och känns bekväma.

Sen har jag även hittat ett betydligt billigare Sailcloth på närmare håll, hos Royal Straps: https://www.royalstraps.se/collecti...watch-strap-black-grey?variant=43246243807448
En svårighet med den här klockan är att banden ska vara 19 mm breda, det begränsar utbudet rätt mycket. Det här från Royal Straps finns bara i svart som 19 mm, men eftersom vridringen är svart och tavlan rätt mörk så tänker jag att det kan funka.

Eftersom klockan är rätt hög i sig så tänker jag att ett Nato med band under inte blir så bra, men jag har sett att det även finns delade varianter.

Så vad säger ni, vad ska jag köpa för armband? Jag är öppen för förslag på andra typer och modeller, men eftersom det är en dykare så vill jag ha ha det badvänligt.
 
Senast ändrad:
Topp