• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Rolex Sea-Dweller och Deepsea tråden

Viskan

Panerai
2-Faktor
16600
093C6357-68A8-466C-9831-234573A0A748.jpeg
 

TheCutyard

Breitling
Det är något underligt med 116600, jag skiftar hela tiden fram och tillbaka från ”detta är världens bästa klocka och jag köper en nu” till ”helvete vad tråkig den är! och så fortsätter detta år in och ut. :oldman:
Självklart 100 % en smaksak, men det som gjorde att jag blev kär i 126600 var datumbubblan och röda texten.

Bubblan är Rolex för mig, och ursprungliga SD:n hade haft den om de bara hade haft tekniken att få den att sitta kvar.

Oavsett gillar jag att SD:n (oavsett referens) är en Sub på steroider, och lite ovanligare.

Men jag har aldrig köpt en klocka som jag inte gillar varje dag. Om man svajar är det bättre att avvakta, kanske titta på andra modeller ett tag för att utmana sina preferenser.
 
Senast ändrad:
Tänkte kolla om det finns någon som är intresserad av att köpa min Seadweller 16600. Bilder nedan.
Det är något underligt med 116600, jag skiftar hela tiden fram och tillbaka från ”detta är världens bästa klocka och jag köper en nu” till ”helvete vad tråkig den är! och så fortsätter detta år in och ut. :oldman:
Jag tänker så här; Du kommer aldrig att bli irriterad på att Du har en 116600 som Du kan välja att använda precis när Du vill.
Den kommer inte skapa några problem i Din samling - bara ge möjlighet till glädje :) tror jag.
Nu kör jag 126660 och har en gammal femsiffrig också - men jag skulle gärna ha en 116600 också.
 

Lello

Omega
Hej allesammans. Mycket intressant ref, förundras att de inte får med uppmärksamhet sett till hypen kring stålsport i allmänhet och Sub i synnerhet.

16600 har väckt mitt intresse senaste tiden. Givetvis även lett till att jag börjat kika på 116600 ...

Hur bärs den jämförelsevis? 116610 samt 114060 tycker jag är lite väl klossiga...

Vidare undrar jag vad experterna tror om denna? Helt novis på Sea Dweller. :)

 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej allesammans. Mycket intressant ref, förundras att de inte får med uppmärksamhet sett till hypen kring stålsport i allmänhet och Sub i synnerhet.

16600 har väckt mitt intresse senaste tiden. Givetvis även lett till att jag börjat kika på 116600 ...

Hur bärs den jämförelsevis? 116610 samt 114060 tycker jag är lite väl klossiga...
Om du tycker subbarna är "klossiga" så är nog SD inget för dig. De har ju mer slimmad boett än de sexsiffriga subbarna men både 16600 och 116600 är högre och tyngre.
Utseendemässigt är de väldigt fina men jag sålde min 16600 pga dess "puckighet" och efter att endast provat 116600 insåg jag att den aldrig skulle vara intressant för mig pga. jag tyckte den var alldeles för topptung och obalanserad på min handled men gillar man stora klockor så...
 

Lello

Omega
Om du tycker subbarna är "klossiga" så är nog SD inget för dig. De har ju mer slimmad boett än de sexsiffriga subbarna men både 16600 och 116600 är högre och tyngre.
Utseendemässigt är de väldigt fina men jag sålde min 16600 pga dess "puckighet" och efter att endast provat 116600 insåg jag att den aldrig skulle vara intressant för mig pga. jag tyckte den var alldeles för topptung och obalanserad på min handled men gillar man stora klockor så...
Alright, tack. Även 16600 menar du? Tycker nämligen 16610 samt 14060 är nice, men de nya är för feta. :)
 

Lello

Omega
Topp, tack. Då blir det till att hitta en i Sverige först så att jag är säker på min sak innan ev. införskaffande. Tack för input! Mycket matnyttigt. Du besparade mig precis 100 k. :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Topp, tack. Då blir det till att hitta en i Sverige först så att jag är säker på min sak innan ev. införskaffande. Tack för input! Mycket matnyttigt. Du besparade mig precis 100 k. :)
Du borde prova IRL innan du avfärdar dem pga en kommentar eller två på ett forum!
Jag har både 16610, 116610 och 116600. Visst bärs 116600 större än 16610, men den är mer slimmad än 116610 och bärs mindre på armen trots att den är något tjockare. Jag tycker att alla tre ovan är bekväma att bära, precis som jag gillar 36mm DD och även Panerai... Det hänger mest på hur dina armar är utformade - mina är någorlunda platta tror jag och det kanske är därför dessa klockor funkar på mig trots att jag inte har mer än 17-17,5cm omkrets på handlederna.
Lycka till!
 

Lello

Omega
Du borde prova IRL innan du avfärdar dem pga en kommentar eller två på ett forum!
Jag har både 16610, 116610 och 116600. Visst bärs 116600 större än 16610, men den är mer slimmad än 116610 och bärs mindre på armen trots att den är något tjockare. Jag tycker att alla tre ovan är bekväma att bära, precis som jag gillar 36mm DD och även Panerai... Det hänger mest på hur dina armar är utformade - mina är någorlunda platta tror jag och det kanske är därför dessa klockor funkar på mig trots att jag inte har mer än 17-17,5cm omkrets på handlederna.
Lycka till!
Yes precis, det som är planen! Men vill inte riskera att casha till Italien på distans bara :)

Dock ser den ut att vara i väldigt fint skick...
 

Lello

Omega
Har du någon länk till annonsen så kanske du kan få hjälp med en bedömning av skicket?
Haha, vafalls. Så kom den inte med. :D

 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor

Lello

Omega
Den var ju väldigt fin!
Synd att den inte kommer fullset...
Sånt brukar jag personligen inte bry mig så mycket om. Lådan samlar ju ändå bara damm.

I vanliga fall brukar väl "aldrig polerad" betyda "polerad 10 gånger" men denna ser i mitt tycke skarp ut.

Skall inte sticka under stolen med att jag är rejält sugen. Men vill ändå testa innan känner jag...
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sånt brukar jag personligen inte bry mig så mycket om. Lådan samlar ju ändå bara damm.

I vanliga fall brukar väl "aldrig polerad" betyda "polerad 10 gånger" men denna ser i mitt tycke skarp ut.

Skall inte sticka under stolen med att jag är rejält sugen. Men vill ändå testa innan känner jag...
Jag tycker också den ser skarp ut. Se tex Rolexkronan på claspen - den ser helt klart orörd ut.
 

Lello

Omega
Jag tycker också den ser skarp ut. Se tex Rolexkronan på claspen - den ser helt klart orörd ut.
Ja jag instämmer. Mycket fin av bilderna att döma. Haft lite sporadisk kontakt med säljaren i fråga och de verkar vara en seriös och tillmötesgående aktör.

Har noll koll på prisbilden annat än vad som finns på Chrono, vilket emellanåt kan vara lite missvisande. Ligger den i linje med "rimlighet" sett till dagens marknad?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja jag instämmer. Mycket fin av bilderna att döma. Haft lite sporadisk kontakt med säljaren i fråga och de verkar vara en seriös och tillmötesgående aktör.

Har noll koll på prisbilden annat än vad som finns på Chrono, vilket emellanåt kan vara lite missvisande. Ligger den i linje med "rimlighet" sett till dagens marknad?
Prisbilden är nog för närvarande sjukt osäker. Om jag vore ute efter en 16600 skulle jag nog räkna med kanske 100-110k för en fullset i fint skick. Nu är denna kanske helt orörd och i perfekt skick så den kanske kan vara värd ungefär dessa pengar trots avsaknad av cert och box mm. Dock måste man nog räkna med att den kan behöva en service så där ryker ju kanske uppåt 6-10k isf.
Lägg ett motbud om du är tillräckligt intresserad och försök få ner den en tia eller så så hade det väl känts lagom? OM du får hem den och du inte gillar den så går den ju att sälja vidare menar jag.
 

Lello

Omega
Jo, får den bilden också.
Tack! Då har jag lite mer inblick. Skall definitivt se om det går att justera till ett "tillräckligt bra" så att en eventuell förlust inte blir för stor. :)

Mycket uppskattat med input. Tack!
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Så sjukt nöjd, fick ett samtal från Nymans i måndags och i tisdags hämtades den, helt fantastisk klocka!
Misstänker att räntehöjningen, sur börs och inflation spelade till min fördel, speckarna bränner nog en del pengar nu, ligger man med för stort lager tagna med tidigare ”billiga” lån som rallar upp ifrån 3-5% till 15-17% och det är de vanliga instituten som lånegivare så kostar det, misstänker att mång köer kommer kortas raskt, ställde mig i kö i mars och 3,5 månad senare hände det här, lite oförberedd men jävligt kul.
 

minken

Omega
Misstänker att räntehöjningen, sur börs och inflation spelade till min fördel, speckarna bränner nog en del pengar nu, ligger man med för stort lager tagna med tidigare ”billiga” lån som rallar upp ifrån 3-5% till 15-17% och det är de vanliga instituten som lånegivare så kostar det, misstänker att mång köer kommer kortas raskt, ställde mig i kö i mars och 3,5 månad senare hände det här, lite oförberedd men jävligt kul.
Vad hade du förväntat dig och vad har den legat på innan?
 
Topp