• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegaspännen, äkthet och prisrace

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Möjlig kronologisk ordning

20200328_131817.jpg
20200328_132001.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

PJW

Audemars
2-Faktor
Uppenbarligen fel tråd, men tänkte se med er om vi har någon motsvarande tråd för andra tillverkare? Alltså någon generell spännes-äkthetstråd. Kan inte hitta någon.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Passar detta spännet till en Omega Genève Från ca 1972? Den är ny i lådan och söker såklart rätt spänne, eller är det rätt band och spänne? Vore tacksam för svar! Har sett -när jag surfat - att det spännet längst till höger som @theargonaut visar i sitt inlägg ovan stämmer överens med en Genève från tiden. Referensen är 166.041 cal.565!
Jag tror att spännet och bandet är original, men saknar stämplar på baksidan av spännet.

C119EB9B-0BEC-4139-A0FD-425904F9C4C1.jpeg
88C48DEF-7BFC-4174-A37B-21563ED3997F.jpeg
92C267EE-6D9C-44B3-9C27-5304C12A00EA.jpeg
5012061F-86C5-48A9-97DA-C909EF30A43E.jpeg
 

Psykel

Patek
Passar detta spännet till en Omega Genève Från ca 1972? Den är ny i lådan och söker såklart rätt spänne, eller är det rätt band och spänne? Vore tacksam för svar! Har sett -när jag surfat - att det spännet längst till höger som @theargonaut visar i sitt inlägg ovan stämmer överens med en Genève från tiden. Referensen är 166.041 cal.565!
Jag tror att spännet och bandet är original, men saknar stämplar på baksidan av spännet.

C119EB9B-0BEC-4139-A0FD-425904F9C4C1.jpeg
88C48DEF-7BFC-4174-A37B-21563ED3997F.jpeg
92C267EE-6D9C-44B3-9C27-5304C12A00EA.jpeg
5012061F-86C5-48A9-97DA-C909EF30A43E.jpeg
Dålig koll på om bandet och spännet är äkta, men vet iallafall att det inte ska stå "genuine leather" eller liknande på äkta Omegaband. Stilmässigt skulle jag nog dock tippa på att det är rätt modernt, om inte nytt. Typ 90-tal iallafall? Loggan på spännet borde nog matcha loggan på tavlan.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Passar detta spännet till en Omega Genève Från ca 1972? Den är ny i lådan och söker såklart rätt spänne, eller är det rätt band och spänne? Vore tacksam för svar! Har sett -när jag surfat - att det spännet längst till höger som @theargonaut visar i sitt inlägg ovan stämmer överens med en Genève från tiden. Referensen är 166.041 cal.565!
Jag tror att spännet och bandet är original, men saknar stämplar på baksidan av spännet.

C119EB9B-0BEC-4139-A0FD-425904F9C4C1.jpeg
88C48DEF-7BFC-4174-A37B-21563ED3997F.jpeg
92C267EE-6D9C-44B3-9C27-5304C12A00EA.jpeg
5012061F-86C5-48A9-97DA-C909EF30A43E.jpeg
Jag är ingen expert men har försökt läsa på om spännen i min jakt. Skulle säga att ditt är ett nytt spänne och inte är tidsenligt med din klocka men jag kör ett nytt spänne till en äldre klocka så det ska inte stoppa dig. Däremot blir jag lite tveksam till att det saknas märkning. Ett av mina ser likadant ut med graverad logga istället för utanpåliggande som man ser på de äldre och det är nytt från AD och har ett nummer på baksidan.

Brukar hänvisa till sidan nedan. Bra info men summeras med att det inte finns några regler :).
https://omegaforums.net/threads/about-omega-buckles.37347/
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Dålig koll på om bandet och spännet är äkta, men vet iallafall att det inte ska stå "genuine leather" eller liknande på äkta Omegaband. Stilmässigt skulle jag nog dock tippa på att det är rätt modernt, om inte nytt. Typ 90-tal iallafall? Loggan på spännet borde nog matcha loggan på tavlan.
Jag är ingen expert men har försökt läsa på om spännen i min jakt. Skulle säga att ditt är ett nytt spänne och inte är tidsenligt med din klocka men jag kör ett nytt spänne till en äldre klocka så det ska inte stoppa dig. Däremot blir jag lite tveksam till att det saknas märkning. Ett av mina ser likadant ut med graverad logga istället för utanpåliggande som man ser på de äldre och det är nytt från AD och har ett nummer på baksidan.

Brukar hänvisa till sidan nedan. Bra info men summeras med att det inte finns några regler :).
https://omegaforums.net/threads/about-omega-buckles.37347/
Stort tack! Så är det såklart! Tackar för all input! Det blir att byta band och spänne och flytta över allt till en nyare i kommande köp! Det här med spänne är ju ett träsk där du inte kan gräva djupt nog! :) Det var trots allt klockan som jag fastnade för, men ett tidsenlig spänne är nästan 50%. Köpte igår ett spänne av @mmartensson som jag tror är rätt för klocka:) Tack åter igen för svar!
 
Senast ändrad:

F32

Panerai
2-Faktor
Köpte mig en Omega tank från 30-talet enligt uppgift. Frågan är vad man skall ha för spänne, hade Omega logga på sina spännen då?
 

F32

Panerai
2-Faktor
Tror inte det fanns många signerade spännen på den tiden, så ingen idé att jaga.
Har en lite nyare som skulle behöva ett spänne så jag söker ändå men jag misstänkte att det var så för just denna. Har inte sett signerade kronor på de äldre heller men det kanske det skall vara?
 

Psykel

Patek
Har en lite nyare som skulle behöva ett spänne så jag söker ändå men jag misstänkte att det var så för just denna. Har inte sett signerade kronor på de äldre heller men det kanske det skall vara?
Nä, så är det. Tror inte Omega hade signerade kronor förrän nån gång under andra halvan på 40-talet.
 
  • Like
Reactions: F32

hejsam

Patek
2-Faktor
Passar inte riktigt in i tråden, men skulle vilja veta vad ni tror om den här?

Är osäker på denna, har sett väldigt många av dessa 9-radiga BOR länkar säljas som helt nya både på Tradera och Ebay.

För det första tror jag inte att 1502 claspen är original till denna 9-radiga platta länk utan den brukar höra hemma på den 7-radiga med runda länkbitar (se nedan), så då har claspen isåfall blivit utbytt men det känns konstigt på en oanvänd länk.


Det är alltid just denna konfiguration som dyker upp som NOS också och ofta utan ändlänkar.

Jag tycker mig också se skillnader i finishen om man jämför tex med denna 1503 som jag sålde här på forumet för ett tag sedan:
 
Topp