• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnader

Henrikrs

Breitling
År 2006 fyllde jag 30. Jag hade alltid önskat mig en fin klocka med riktig mekanik. Jag fick en Tag Heuer Aquaracer. Den kostade då dryga 12.000 kronor. Helst av allt hade jag så klart velat ha en Omega, eller ännu hellre en Rol.., men jag var jättenöjd med klockan, som jag tänkte att jag skulle kunna ha livet ut. Jag visste så klart att klockor kräver service, men jag var inte medveten om hur dyrt det skulle visa sig vara. Redan fyra ås senare, år 2011, började klockan ”sacka efter”. Jag lämnade då in den hos en mycket väletablerad firma i Stockholm. Klockan skickades iväg till Västerås och jag fick vänta i nästan två månader. Sedan fick jag betala nästan 5000 kronor - för en ”rutinservice”. År 2013 började klockan återigen ”sacka efter”. Då hade jag fortfarande garanti på den service som jag köpt året innan. Jag fick då en gratis ”reparation”. År 2018 slutade klockan helt att fungera. Jag gick då tillbaka till butiken och denna gång fick jag efter några veckor en offert på 8400 kr. Jag accepterade den för vad hade jag för val? Klockan har nu kostat MER än den köptes för och betydligt mer än vad den är värd.

Min fråga är om det är rimligt. ÄR detta priset man måste betala om man vill ha en mekanisk klocka?? Detta är ju en av de absolut enklaste klockorna i ”premiumsegmentet”. Hur är det om man köper en mekanisk klocka från t.ex. Seiko? Mig veterligen går det att få ”automatiska” ur av ganska bra kvalitet för så lite som 5000 kr. Är servicekostnaderna desamma även då?

Jag ogillar quartzur, men jag hatar å andra sidan ”oförutsedda” utgifter. Jag skulle verkligen vilja höra vad ni andra har att säga om detta.
 
På de flesta mekaniska klockor från 10-100k så är en vettig tumregel att räkna en tusenlapp per år i standardservice. Marginal upp och ner på detta finns självklart, likväl att delar som normalt inte byts inte ingår då.
Håller man det i åtanke så blir kostnaderna ganska rimliga.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
På de flesta mekaniska klockor från 10-100k så är en vettig tumregel att räkna en tusenlapp per år i standardservice. Marginal upp och ner på detta finns självklart, likväl att delar som normalt inte byts inte ingår då.
Håller man det i åtanke så blir kostnaderna ganska rimliga.
Är det förutsatt man använder klockan dagligen?
 

idagtisdag

Cartier
År 2006 fyllde jag 30. Jag hade alltid önskat mig en fin klocka med riktig mekanik. Jag fick en Tag Heuer Aquaracer. Den kostade då dryga 12.000 kronor. Helst av allt hade jag så klart velat ha en Omega, eller ännu hellre en Rol.., men jag var jättenöjd med klockan, som jag tänkte att jag skulle kunna ha livet ut. Jag visste så klart att klockor kräver service, men jag var inte medveten om hur dyrt det skulle visa sig vara. Redan fyra ås senare, år 2011, började klockan ”sacka efter”. Jag lämnade då in den hos en mycket väletablerad firma i Stockholm. Klockan skickades iväg till Västerås och jag fick vänta i nästan två månader. Sedan fick jag betala nästan 5000 kronor - för en ”rutinservice”. År 2013 började klockan återigen ”sacka efter”. Då hade jag fortfarande garanti på den service som jag köpt året innan. Jag fick då en gratis ”reparation”. År 2018 slutade klockan helt att fungera. Jag gick då tillbaka till butiken och denna gång fick jag efter några veckor en offert på 8400 kr. Jag accepterade den för vad hade jag för val? Klockan har nu kostat MER än den köptes för och betydligt mer än vad den är värd.

Min fråga är om det är rimligt. ÄR detta priset man måste betala om man vill ha en mekanisk klocka?? Detta är ju en av de absolut enklaste klockorna i ”premiumsegmentet”. Hur är det om man köper en mekanisk klocka från t.ex. Seiko? Mig veterligen går det att få ”automatiska” ur av ganska bra kvalitet för så lite som 5000 kr. Är servicekostnaderna desamma även då?

Jag ogillar quartzur, men jag hatar å andra sidan ”oförutsedda” utgifter. Jag skulle verkligen vilja höra vad ni andra har att säga om detta.

Genom total kontroll över reservdelar kan klockföretagen säkra inkomster från den så kallade eftermarknaden. Bilföretagen gjorde på samma sätt tidigare, men nu finns det speciallagar som (delvis) förbjuder det.

Genom höga priser på reservdelar, men också höga lönekostnader för urmakare, så gör det att "billiga" mekaniska klockor knappt blir värda att serva. Din Tag Heuer är väl ett gränsfall om man skall lägga pengar på en service, sett från ett ekonomiskt perspektiv. Sedan kan du ju ha egna personliga preferenser.

Service för Omega och Rolex (och vissa andra ännu dyrare märken) är egentligen inte dyrare än för din klocka; de känns därmed mer relevanta då servicen inte är lika dyr relativt sett klockans värde. Men de kostar fortfarande ungefär så mycket.

Så mitt tips blir att köpa en dyrare klocka. Servicen blir inte billigare, men den känns billigare.

Du är värd en Rolex! Lycka till!
 
Måhända att det är enklare att motivera att underhålla och reparera ett dyrare mekaniskt ur än ett som är billigare. Det är ungefär samma kostnad om vi inte talar om några av de exklusivaste märkena. Har märkt att många låter bli att underhålla sina klockor tills dess att det är uppenbart att de behöver service. Så oavsett om det är ett dyrt eller billigt ur så är ägarna inte så pigga på att skicka iväg tusenlappar på att uret sköts enkelt tillverkarnas rekommendationer. Inte helt annorlunda mot hur bilägare och båtägare gör. Flertalet exklusivare bilar har stora luckor i service/underhåll när man ser över deras historik efter 5, 10, 15 år.

Skulle inte gå och köpa en Rolex bara för att man enklare skulle kunna motivera att serva klockan vart 5- 10 år. Man binder mycket kapital i själva klockan och man är ”fast” i att ha ett löpande underhåll. En billigare mekaniska klocka kan man skriva av. Ta beslut om man vill underhålla och reparera den eller bara skrota den eller ge bort den till någon som kanske tycker att den är värd en reparation.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Genom höga priser på reservdelar, men också höga lönekostnader för urmakare, så gör det att "billiga" mekaniska klockor knappt blir värda att serva.
Jag kommer inte ihåg några siffror eller i vilken tråd detta har diskuterats, men lönen för en vanlig urmakare är förvånansvärt låg (i alla fall ingångslönen).

Jämför gärna timpriset med en vanlig hantverkare :
https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare
som dessutom sällan har adress på fina gatan (typ Biblioteksgatan).

Den erfarne urmakaren i TWG-podden sa att han lägger runt 4-5 timmar (eller vad det var) på en service... Ta hem en VVS-kille för att byta en pryl värmepannan i 5 timmar och kolla vad den fakturan går på :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja det låter inte som någon höjdare. Är det ETA verk? Jag tror att de flesta urverken klarar sig uppåt 10 år utan service. Hur mycket sackade den? Jag som roterar flera klockor brukar inte reagera om en klocka sackar 30 sek - 1 min dygn.
 

Rivalen

Rolex
Du måste väl ha haft otur med din TH? Min Sinn U1 har gått 13 år nu utan service på ETA 2824-2. Skulle jag få ett bud på 8400:- för service så skulle jag hellre byta till ett nytt verk, för det borde bli billigare?

Går den perfekt efter 13 år? Nej, den tappar en hel del, men lite beroende på hur rörlig jag är.

Om 1000:-regeln är rimlig så vill man ju ha en klocka som ökar i värde annars blir det tråkigt att äga mekaniskt.
 

[Bobo]

Rolex
Jag ställde ungefär samma fråga i en annan tråd för några veckor sedan.
I mitt fall gällde det klocka för knappt 10000 och en serviceoffert på 4500. För dyrt tyckte jag, men fick en annan vinkel presenterad för mig.

Inköpspriset och värdet har inte så stor betydelse om du tycker om klockan och vill kunna fortsätta använda den. Med det resonemanget är det ju att likställa med "hur hög veterinärkostnad har jag råd att betala"... I slutänden hade det fått kosta vad det kostar då jag vill ha både hund och klocka kvar i många år till. Hunden har för övrigt enbart affektionsvärde men han är inte gratis att ha som hobby han heller...

Nu slutade inte min historia med att jag servade den för 4500 (klockan alltså) utan det slutade med att jag kontaktade tillverkaren och fick en mycket härligare offert från dom istället. Men jag har servat min 20000-kronorsklocka två gånger på 17 år och det har kostat runt 6000kr/gång. Gladeligen har jag betalat. Klockan blev som ny båda gångerna.

Vad en hobby får kosta?
Det som blir över, känns som ett bra riktmärke. Aldrig mer. Ibland måste man givetvis prioritera, men anledningen till att man jobbar och sliter är väl för att man ska kunna köpa/göra saker som man gillar och som höjer ens livskvalitet?
 

[Bobo]

Rolex
Hund likställt med klocka? Vi tänker olika.
Nej inte hund och klocka. Servicekostnad och veterinärkostnad. Viss skillnad.

Vad det är värt att få fortsätta ha det som man har det har ingenting att göra med vad det har kostat att komma dit. Trivs man och vill bevara det man har spelar inköpspris eller värde ingen roll.

Om du inte tänkt sälja klockan med vinst förstås. Då blir det ju knepigare. Men det är inte så jag fungerar. Jag har aldrig sålt en klocka utan räknar med att dom ska vara med och servas tills jag dör...
 
Tycker man kan skönja ett tankesätt att saker och ting inte ska kosta något. Inte bara i något inlägg i tråden utan bland många där ute. Ofta människor som är yngre än 35- 40. Jag tror inte att folk i en äldre generation resonerar som många idag gör. De var vana att konsumtion kostar. Mycket var näst intill värdelöst när de lämnade butiken om vi förenklar grovt.

Yngre generationen laddade ner musik och film gratis innan streamtjänsternas ingång, köpte bostäder som steg i värde och där ryms även lyxrenoveringarna och avgifterna, bilar, klockor som avyttras utan värdeminskning innan däckbyte, service etc. Något är skevt i det resonemanget.

Givetvis finns det en kostnad begravd i allt. Vem ska ta notan? Det är någon som gör det.

Om man gillar sin klocka och den är värd säg 5000 kr och det kostar lika mycket att serva och reparera den. Då får man ta ställning vad det är värt. För egen del har jag t ex reparerat, servat tre äldre Omega för mer än marknadsvärdet. En av dem två gånger. Det har inte rört mig om ryggen det minsta. De förtjänade att fungera som de ska trots att jag väldigt sällan använder dem. Annars är det bara något skräp i en låda. Hade resonerat likadant oavsett värdet på något man vill ha kvar.
 

Rivalen

Rolex
Vad jag försökte säga är att jag kan aldrig jämföra servicekostnad för klocka med veterinärskostnad för en hund. Så vi tänker olika och det är helt Ok. Har heller aldrig sålt en klocka.

Att behöva, som OP, betala 13400:- i service över 12 år (+? år) med en mellanliggande garantireparation skulle inte stärka mitt förtroende / kärlek till den klocka jag köpt. Mitt "tak" skulle vara passerat. Men jag kanske landar i en hård verklighet när det blir dags att serva Sinn U1 - vi får se.
 

[Bobo]

Rolex
Vad jag försökte säga är att jag kan aldrig jämföra servicekostnad för klocka med veterinärskostnad för en hund. Så vi tänker olika och det är helt Ok. Har heller aldrig sålt en klocka.

Att behöva, som OP, betala 13400:- i service över 12 år (+? år) med en mellanliggande garantireparation skulle inte stärka mitt förtroende / kärlek till den klocka jag köpt. Mitt "tak" skulle vara passerat. Men jag kanske landar i en hård verklighet när det blir dags att serva Sinn U1 - vi får se.
Båda hamnar i kategorin sånt jag inte behöver för att överleva men som är viktiga för mig. Livskvalitet kan man säga.
Men som sagt. Helt ok att tycka olika!
 

idagtisdag

Cartier
@idagtisdag Kanske blir så att om servicekostnaden för "mittemellan"klockan känns tung, så blir det att välja mellan en billig typ Seiko eller en fin/dyr Omega eller Rolex - antingen eller. Tål att tänka på.

Edit: 2017 publicerar Sinn detta på nätet om Servicekostnader. Kanske har något allmänintresse.
https://www.sinn.de/en/Download/Sinn_ServicePriceList_170828.pdf

Ja, jag kan tänka mig att det är 1 bidragande orsak till att mellansegmentet med Longines och Tag Heuer har det tufft bland klocksamlare som känner till detta samband, eller i alla fall har det på känn. Och det avspeglar sig även i begagnatpriserna. Jag fastnade i en diskussion i prisvärdheten hos en lätt begagnad Oris med lång gångreserv i en annan tråd, skulle vara intressant att se servicekostnad och serviceintervall för den, samt tex sannolikheten att Oris finns kvar som företag om 10 år och levererar reservdelar. Det är en annan faktor att räkna med i dessa tider.

Något som stärker mitt resonemang att mellansegmentet bör undvikas pga att servicen blir dyr jämfört med klockans värde, vilket vi åtminstone kan enas är jobbigt psykologiskt, är att tex en Patek @Henrikrs inte tar mer än max cirka 10000 kr plus skatter för att serva en automat, inte mycket mer än din Tag. Sedan är ju andra märken dyrare, många brukar klaga på AP.
https://www.patek.com/en/retail-service/services/service-costs

Men jag tror få personer som köper enstaka klockor tänker på servicekostnaden, och gör en kalkyl vad ett 50-årigt ägande får för totalkostnad, det är klockbranschens dirty little secret. Men det hindrar ju inte oss från att kolla i förväg. Dessutom finns det ju andra saker som händer, efter 25 år kanske urtavlan är ful och man vill byta den, visarna och urtavleglaset. För vissa klockor ingår inte byte av krona i servicekostnaden etc.
https://www.nymansur.com/service-prislista
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Seiko är billiga att äga. De flesta tickar på en lång tid utan service oftast. Vill man serva den så behöver man inte gå till en AD finns gott om original-delar samt nya urverk att slotta in. Är det en billig Seiko så kanske det blir en writeoff också?

Köp en Seiko och spara till en Rolex eller Tudor med inhouse.

Mellansegmentet för klockor håller på att dö ut. De erbjuder så lite idag och pressen uppifrån och nedifrån är enorm.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Seiko är billiga att äga. De flesta tickar på en lång tid utan service oftast. Vill man serva den så behöver man inte gå till en AD finns gott om original-delar samt nya urverk att slotta in. Är det en billig Seiko så kanske det blir en writeoff också?

Köp en Seiko och spara till en Rolex eller Tudor med inhouse.

Mellansegmentet för klockor håller på att dö ut. De erbjuder så lite idag och pressen uppifrån och nedifrån är enorm.
Finns inte en chans att mellansegmentet håller på att dö ut.

det är inte alla som kanske vill ha en Patek eller en Rolex
 

ClownenJac

Panerai
Seiko är billiga att äga. De flesta tickar på en lång tid utan service oftast. Vill man serva den så behöver man inte gå till en AD finns gott om original-delar samt nya urverk att slotta in. Är det en billig Seiko så kanske det blir en writeoff också?

Köp en Seiko och spara till en Rolex eller Tudor med inhouse.

Mellansegmentet för klockor håller på att dö ut. De erbjuder så lite idag och pressen uppifrån och nedifrån är enorm.

Vad man anser är mellansegment är väl subjektivt men för mig är Longines typiskt ett mellansegmentsmärke. Nu försökte jag hitta nyare siffror men kollar man på den här artikeln nedan så var Longines ett av de största märkena sett till försäljning för nåt år sedan och det tyder väl nånstans på att mellansegmentet mår ganska bra (eller åtminstone mådde bra 2018).

https://www.bobswatches.com/rolex-blog/just-because/5-largest-swiss-watch-brands-market-share.html
 
En kan ju föreställa sig att erbjuda ”bra” priser på service skulle kunna bidra till starkare kundrelationer, mer regelbundna återbesök hos urmakaren och klockor som faktiskt mår bättre. Många drar sig nog för att serva sina mellansegmentsklockor, beaters och vintage just pga ojämn och oförutsägbar prissättning.
 

[Bobo]

Rolex
En kan ju föreställa sig att erbjuda ”bra” priser på service skulle kunna bidra till starkare kundrelationer, mer regelbundna återbesök hos urmakaren och klockor som faktiskt mår bättre. Många drar sig nog för att serva sina mellansegmentsklockor, beaters och vintage just pga ojämn och oförutsägbar prissättning.
Problemet är att många klockor använder samma verk. Det tar således lika lång tid att serva en billig klocka med ett ETA-verk som det tar att serva en dyrare med ETA-verk.

Det går liksom inte att snåla in så mycket. Det skulle vara om någon bestämde sig för att göra ett sämre jobb till rabatterat pris isåfall...
 

Detärjag

Cartier
Den enda klockan som jag någonsin servat är en 60-tals Seamaster. Det här med att serva klockor var 5-10 år tolkar jag det mer som ”efter 10 år kan klockan behöva service”. Sen generellt är väl ingenting med mekaniska klockor något rationellt och inte heller den ekonomiska biten så att ja det kan vara värt att även serva en 5000 kronors Seiko för 5000 och det kan inte vara värt det beroende på ägaren.
 
Ja det blir väl lite ”dont fix it if it aint broke” även om man skulle behöva ta med sig halva byrålådan på en genomgång. (Eller sluta samla på sig skräp) :wtf:
 

DrDre

Patek
Problemet är att många klockor använder samma verk. Det tar således lika lång tid att serva en billig klocka med ett ETA-verk som det tar att serva en dyrare med ETA-verk.

Det går liksom inte att snåla in så mycket. Det skulle vara om någon bestämde sig för att göra ett sämre jobb till rabatterat pris isåfall...

Timdebiteringen behöver inte vara lika hög för alla urmakare........
 

HSK

Patek
2-Faktor
Problemet är att många klockor använder samma verk. Det tar således lika lång tid att serva en billig klocka med ett ETA-verk som det tar att serva en dyrare med ETA-verk.

Det går liksom inte att snåla in så mycket. Det skulle vara om någon bestämde sig för att göra ett sämre jobb till rabatterat pris isåfall...
Jag är helt med på vad du menar men det skulle nog kunna finnas både efterfrågan och utrymme för ett mellanting. Priset på reservdelar är nog relativt lika mellan olika urmakare så det enda man kan påverka är mer eller mindre timkostnad och eventuell overhead i form av lokalhyra osv.

Jag fick mail för ett par dagar sedan från Klockmaster tror jag att det var där man numera erbjuder möjligheten att få en förbetald fraktsedel för att skicka in sin klocka för service och om man då driver sin affärsrörelse från en billigare adress än en stor butik på fina gatan så skulle man potentiellt kunna plocka marknadsandelar och erbjuda ett något bättre pris även om man förutsätter lika kostnad för delar eftersom man kan hålla ett lägre timpris även vid samma tidsåtgång.

Antingen så finns det goda skäl till att detta inte redan finns eller så är det en marknadsandel som inte har fyllts än p.g.a. bakåtsträvande men det var bara en spontan och rolig tanke. Med tanke på samhällsutvecklingen med butiksdöden, ökad distanshandel och fokus på tillgänglighet så är det ändå inte ett helt otänkbart scenario. Många använder sig redan idag av diverse forumrävar för att hålla nere servicekostnaderna och även om man skulle baka in moms så är priset troligtvis lägre än om man hade lämnat in den hos den lokala urmakare. Dessutom finns det ju väldigt många orter där det inte finns några kvalitativa urmakare (eller ens urmakare över huvud taget för den delen) så det finns absolut potential. :)
 
Topp