• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverk - Lemania cal 2225 / TG 195

Larstl

Omega
Hallå,

Efter närmare 10 års jakt har jag funnit ett urverk till en Lemania Tg195, eller ja - ett renoveringsverk bör tilläggas. Som synes saknas vissa delar i urverket - och jag undrar om ni mer urverkskunniga baserat på dessa bilder skulle kunna hjälpa mig identifiera vilka delar som saknas.

Därtill, är det någon som har tips på lämplig urmakare när det kommer till att serva dessa?

Mvh

IMG_6901.jpeg IMG_6902.jpeg
 

fc2

Rolex
Tyvärr har jag inga bra tips men jag hade hållit utkik på ebay eller pratat med urmakare för att se om de kan ha delar liggandes. Vill mest säga att det är ett intressant projekt du har, uppdatera oss gärna.
 

13ZN

Breitling
Ser ut att saknas alltför många vitala delar i en kaliber som du själv fått erfara (10 års jakt!) är unik. Så dessvärre finns bara små chanser att få den komplett. Men om du även har boett, tavla, visare och verkhållarring, så finns kanske med hjälp av tid och gott tålamod en liten chans till det, undan för undan?
 

Larstl

Omega
Ser ut att saknas alltför många vitala delar i en kaliber som du själv fått erfara (10 års jakt!) är unik. Så dessvärre finns bara små chanser att få den komplett. Men om du även har boett, tavla, visare och verkhållarring, så finns kanske med hjälp av tid och gott tålamod en liten chans till det, undan för undan?
Exakt! Egentligen var jag tveksam om jag skulle köpa verket givet att det inte är komplett, men givet att detta är det närmsta jag kommit såhär långt tyckte jag att det åtminstone var att ta ett par steg framåt. Övriga delar finns - nu handlar det "bara" om att få ihop verket, få det servat och sen få klockan monterad. Således ett ganska så begränsat "bara" :)

Om du har möjlighet att skriva ut lite vilka delar du kan identifiera som saknas vore det mycket uppskattat, bara så att jag vet lite närmare vad jag letar efter :) Stort tack på förhand!
 

Larstl

Omega
Tyvärr har jag inga bra tips men jag hade hållit utkik på ebay eller pratat med urmakare för att se om de kan ha delar liggandes. Vill mest säga att det är ett intressant projekt du har, uppdatera oss gärna.
Det är planen! Och självfallet; förhoppningen är att kunna ge en uppdatering med en färdigställd klocka. Hoppas således kunna ge en vettig uppdatering inom de närmsta 10 - 20 åren! :)
 

13ZN

Breitling
Saknar hävarmen som reglerar kronans läge i förhållande till tryckknappen, tirettfjädern och samtliga hjul på tavelsidan. Vissa av dessa hjul kan ev vara identiska med Lemania kal 15TL, det kan vara värt att undersöka...
 
  • Like
Reactions: fc2

Exxet

Rolex
Exakt! Egentligen var jag tveksam om jag skulle köpa verket givet att det inte är komplett, men givet att detta är det närmsta jag kommit såhär långt tyckte jag att det åtminstone var att ta ett par steg framåt. Övriga delar finns - nu handlar det "bara" om att få ihop verket, få det servat och sen få klockan monterad. Således ett ganska så begränsat "bara" :)

Om du har möjlighet att skriva ut lite vilka delar du kan identifiera som saknas vore det mycket uppskattat, bara så att jag vet lite närmare vad jag letar efter :) Stort tack på förhand!
Ett par bilder hur det ska se ut i a f:
TG 195 IMG_6904.jpg TG 195 IMG_6901b.jpg
 

Larstl

Omega
Stort tack till er bägge! Har slängt ut lite krokar nu och hoppas något ska ge napp. Funderar också på om 15TL skulle fungera att plocka delar ifrån; kanske dags att ge sig ut på ytterligare en urverksjakt :)
 

Bristol

Breitling
Hallå,

Efter närmare 10 års jakt har jag funnit ett urverk till en Lemania Tg195, eller ja - ett renoveringsverk bör tilläggas. Som synes saknas vissa delar i urverket - och jag undrar om ni mer urverkskunniga baserat på dessa bilder skulle kunna hjälpa mig identifiera vilka delar som saknas.

Därtill, är det någon som har tips på lämplig urmakare när det kommer till att serva dessa?

Mvh

IMG_6901.jpeg IMG_6902.jpeg
Hör med Tidlösa Ur i Uppsala! Lycka till!
 
Topp