• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage digi, digi-ana 70-, 80-, 90-tal

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Vintage digital på kontoret idag.
4C051E4D-B71E-41B5-AA89-3AD4F320F3B9.jpeg

Samma här 😁

PXL_20230209_093452464.PORTRAIT.jpg
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Det verkar inte riktigt som att försäljarna av vintage lcd-klockor på eBay och chrono24 har uppfattat att priserna har gått ner, eller har de inte det? Även avräknat våran dåliga krona så tycker jag det är svindyrt minst sagt. Ni som har varit med längre kanske har en bättre bild av prisutvecklingen?
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Fin modell. Det ligger en likadan på eBay från Italien för 329euro. Jag tycker det är lite dyrt?
Kanske, jag har lite svårt att bedöma det. Jag tänker så här: man kan köpa japanska vintageklockor relativt billigt på Yahoo auctions, men man måste lägga ett antal minuter varje dag på att fiska genom allt som läggs ut. Bilderna är ofta undermåliga och beskrivningarna ofta bristfälliga, och en del går förlorat i översättningen. Så det man budar hem blir allltid till viss del en chansning, och i praktiken är det svårt att returnera. När man väl har hittat ett intressant objekt att buda på så ska man som alltid i auktion ha tur och inte buda mot någon som är beredd att gå högt. Om det är ovanliga modeller kan det ta många månader innan allt faller på plats och man lyckas vinna en budgivning på ett fint objekt till ett bra pris. Sedan ska man betala avgiften till proxytjänsten, frakten från säljaren till proxytjänsten, frakten från Japan till Sverige, moms, och tullens avgift. Allt utan några egentliga garantier på att det man får hem fungerar.

Sett ur det perspektivet kan det kanske vara värt att betala en tusenlapp eller två extra för att få klockan nu, från en handlare inom EU som förhoppningsvis lämnar returmöjlighet. Såvida man inte tycket att jakten är halva nöjet, så är det för mig i alla fall. Om man inte är beredd att betala premien för att någon annan gjort allt förjobbet ska man så klart inte köpa klockan för 329 euro.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Kanske, jag har lite svårt att bedöma det. Jag tänker så här: man kan köpa japanska vintageklockor relativt billigt på Yahoo auctions, men man måste lägga ett antal minuter varje dag på att fiska genom allt som läggs ut. Bilderna är ofta undermåliga och beskrivningarna ofta bristfälliga, och en del går förlorat i översättningen. Så det man budar hem blir allltid till viss del en chansning, och i praktiken är det svårt att returnera. När man väl har hittat ett intressant objekt att buda på så ska man som alltid i auktion ha tur och inte buda mot någon som är beredd att gå högt. Om det är ovanliga modeller kan det ta många månader innan allt faller på plats och man lyckas vinna en budgivning på ett fint objekt till ett bra pris. Sedan ska man betala avgiften till proxytjänsten, frakten från säljaren till proxytjänsten, frakten från Japan till Sverige, moms, och tullens avgift. Allt utan några egentliga garantier på att det man får hem fungerar.

Sett ur det perspektivet kan det kanske vara värt att betala en tusenlapp eller två extra för att få klockan nu, från en handlare inom EU som förhoppningsvis lämnar returmöjlighet. Såvida man inte tycket att jakten är halva nöjet, så är det för mig i alla fall. Om man inte är beredd att betala premien för att någon annan gjort allt förjobbet ska man så klart inte köpa klockan för 329 euro.
Ja jag håller med men hela klockmarknaden har ju varit tokig de senaste åren, så till den milda grad att till och med massproducerade digitalur som såldes till mellanstadieelever över hela världen begärs fantasipriser för Idag. Frustrerad.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Ja jag håller med men hela klockmarknaden har ju varit tokig de senaste åren, så till den milda grad att till och med massproducerade digitalur som såldes till mellanstadieelever över hela världen begärs fantasipriser för Idag. Frustrerad.
Fattar att du raljerar lite, men digitalklockor på 70-talet var inte för mellanstadieelever. Det var påkostade klockor.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Hallå där.
Jag tänkte kolla om någon känner till någon eller har förslag på vart jag kan vända mig om jag vill få min hustrus gamla digitalare genomgången? Hennes är en liten damklocka som dömdes ut" av en amatör (läs säljare) i en butik, så jag tänkte kolla med någon som kan det där med gamla digitalklockor om det är kört.
 
Topp