• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är den äkta? Vad svarar man?

Laplander

Rolex
Min tandläkare hade noterat min sub då jag låg med händerna knäppta över magen och frågade sedan om den var äkta.
Jag blev så paff så svaret blev bara ...öhhh...jaa?... Hon tyckte den var fin och sa att att Breitling också var "snygga".
Men vad ska man svara? "Ja det hoppas jag". "Äkta människor bär äkta klockor". "Nej, det är en fejk som jag bär för att imponera på andra". Eller bara "Ja, den är äkta".
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Min tandläkare hade noterat min sub då jag låg med händerna knäppta över magen och frågade sedan om den var äkta.
Jag blev så paff så svaret blev bara ...öhhh...jaa?... Hon tyckte den var fin och sa att att Breitling också var "snygga".
Men vad ska man svara? "Ja det hoppas jag". "Äkta människor bär äkta klockor". "Nej, det är en fejk som jag bär för att imponera på andra". Eller bara "Ja, den är äkta".
Ett enkelt "Ja" låter som ett bra svar! Har svårt att förstå problematiken med detta.:confused:
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Min tandläkare hade noterat min sub då jag låg med händerna knäppta över magen och frågade sedan om den var äkta.
Jag blev så paff så svaret blev bara ...öhhh...jaa?... Hon tyckte den var fin och sa att att Breitling också var "snygga".
Men vad ska man svara? "Ja det hoppas jag". "Äkta människor bär äkta klockor". "Nej, det är en fejk som jag bär för att imponera på andra". Eller bara "Ja, den är äkta".
Sanningen är ju tyvärr den att när det gäller Rolex så finns det säkert fler kopior än äkta vara runt folks handleder, och det även i Sverige. Hemskt men sant. Dom frågorna får man nog leva med om man bär t.ex en sub, som förmodligen är en av dom mest kopierade modellerna som finns.
 

Zingo

Rolex
Skulle vara intressant att lämna ett prank svar och om nån trodde på det i stil med ”de finns att köpa under disk hos AD XX, men du måste göra den hemliga hälsningen (gör något absurt) för att de ska visa klockorna från ”nattskiftet”). :rolleyes:
 

Birka77

Omega
Tycke du gav ett ganska bra svar. Vill nog inte göra en sådan stor grej över det när någon har verktyg i munnen på en ;)
 

JB_XII

Rolex
Jag var ute och slirade i förra veckan (vardag).
Stod och höll på att ringa taxi.

Då kommer en kille fram och nästan luktar på min klocka. Han viftar lite med sin handled och frågar om min klocka är äkta.

Svarar: ”Nej, det är en kopia” och sen traskar jag en bit bort. Han ropar då ”Vaaah! Så fin kläder.. varför ingen äkta klocka?”. Ja, ni kan lägga till lite förortsdialekt så är ni rätt nära hur de lät.

Är rätt säker på att jag hade varit utan klocka om jag svarat ”ja”.
 

Zingo

Rolex
Jag var ute och slirade i förra veckan (vardag).
Stod och höll på att ringa taxi.

Då kommer en kille fram och nästan luktar på min klocka. Han viftar lite med sin handled och frågar om min klocka är äkta.

Svarar: ”Nej, det är en kopia” och sen traskar jag en bit bort. Han ropar då ”Vaaah! Så fin kläder.. varför ingen äkta klocka?”. Ja, ni kan lägga till lite förortsdialekt så är ni rätt nära hur de lät.

Är rätt säker på att jag hade varit utan klocka om jag svarat ”ja”.
Ingen kommer ihåg en fegis. :p;)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Att svara frågande som du gjorde - ”öhhh... jaa?” är ju helt perfekt. Då utstrålar man en tydlig oförstående inställning till att bära runt på kopior.
Att sen svara nej om frågan dyker upp i en taxikö mitt i natten låter också helt rätt. Det kallas självbevarelsedrift.
 

ScubaKing

Audemars
Finns det några som har råd med äkta klockor så är det väl tandläkare..... :/
Skulle bara svarat "Ja".
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Min tandläkare hade noterat min sub då jag låg med händerna knäppta över magen och frågade sedan om den var äkta.
Jag blev så paff så svaret blev bara ...öhhh...jaa?... Hon tyckte den var fin och sa att att Breitling också var "snygga".
Men vad ska man svara? "Ja det hoppas jag". "Äkta människor bär äkta klockor". "Nej, det är en fejk som jag bär för att imponera på andra". Eller bara "Ja, den är äkta".
I just detta fall är svaret givetvis, ja! Gärna ett frågande ja! Kanske kan man göra tillägget att man inte stödjer den kriminella marknaden, hellre betalar för kvalitet över kvantitet, osv. I andra fall kanske svaret (som @JB_XII gjorde) får bli något annat. Men jag kan helt klart tycka att man kan göra en poäng av att ta avstånd ifrån olagliga kopior på ett sätt som gör att den som frågar får sin moral ifrågasatt istället för att behöva försvara sin egen.
 
Topp