Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är det så? Fråga om urverk/datumbyte

Diskussion i 'Diskussion' startad av Weberg, 13 maj 2014.

1. Weberg
    Trådstartare

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Skärmdumpade denna från nån Tratten-auktion och blev nyfiken därför att jag aldrig hört om detta tidigare. Varken från samlare eller urmakare. Är det nåt som hänger kvar från "gamla tider" eller har ni hört det förut?

2. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Det är faktiskt känt sedan länge.

Exakt mellan vilka klockslag man inte ska byta datum debatteras dock och varierar säkert mellan olika kalibrar. Att det kan påverka datummekanismen att byta datum när den redan är i 'skiftningsläge' är dock klart.

yonsson, Glidarn och Weberg gillar detta.
  3. SpakLisa

SpakLisa Torpare

Från:
    Stockholm
    Ligger sanning i det som skrivs. Trot dock ej att nyare typen av urverk är lika känsliga... men lika bra att vara på säkra sidan!

Weberg gillar detta.
  4. Glidarn

Glidarn Bonde

Intressant, det visste jag inte! Låter logiskt nu när man påpekar det, att inte skifta när mekanismen redan är igång.

5. Weberg
    Trådstartare

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Jo, det verkar helt logiskt. Tänkte mest på att det var ett långt spel mellan 21 till 03. Hursomhelst, intressant!

6. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Har läst detta tidigare och som sagt, man ska inte byta datum när verket är påverkat för datumbyte.

7. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Helt sant :)

8. lex

lex Bonde

Datumet kan hamna på sniskan om man byter medan mekanismen är igång.
    Jag har aldrig varit med om det eller hört någon annan råka ut för det... men jag tar det säkra före det osäkra och byter aldrig datum mellan 21 och 02.

9. ZQT

ZQT The Banker

Stämmer... "Fönstret" där man inte ska ändra tid är ännu större vid mer komplicerade komplikationer såsom månfas har jag läst på någon JLC...

10. don segundo

don segundo Biskop

Varierar ju som flera varit inne på beroende på vilket verk det rör sig om, dock bra som grundregel om man inte har koll på det akutella verket - better safe than sorry heter det ju...

11. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Är det byta datum med quick-set som ni menar? Att manuellt ställa tiden framåt för att byta datum borde ju inte påverka datumkomplikationen då den får arbeta normalt, men snabbare?

ErikGBG gillar detta.
  12. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Du behöver ladda din lur :cigar:

13. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tror faktiskt att en del urverk utan quick-set, även kan ta skada, men någon annan kanske vet? Lägger in en annan tråd där datummekanismen också avhandlades, men då gällande skada pga överhettning, för er som missat det. http://www.klocksnack.se/threads/fallgropar-vid-köp-av-datejust-80-tal.22318/#post-453989

B1884 gillar detta.
  14. J&B

J&B Bonde

Vet en urmakare som sa att om datumet redan var på väg att skiftas och man använder quick set riskerar man att dra av något i verket, kommer ej ihåg vad, datumpelare (?) kanske...

15. djanbin

djanbin Bonde

Det beror helt på kaliber... på 7750 får man absolut inte göra det, men på 2824 eller 2892 t ex kan du aldrig göra någon skada... (man kan få datumet att "hänga" men det är bara att fixa tillbaks, inget pajar). På Rolex vanliga kalibrar är det också riskfritt...

Better safe than sorry som nån sa ovan, om man inte vet säkert.

Påståendet om överhettning ovan, ställer jag mig tveksam till... ska vara en extrem utväxling ner till visarfriktionen för att man ska få upp såna temperaturer att de skadar stål, mässing och syntetiska oljor av modern typ... låter som rent BS tbh men I stand to be corrected.

16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du har redan fått svar på din fråga...
    Allt ovan understruken linje stämmer dock INTE.

På väldigt många äldre klockor är en diff på 1 minut ett tecken på servicebehov. Det finns ingen anledning att acceptera +-1min på en "bra" klocka bara för att den är vintage.

China gillar detta.
  17. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Måste ju bara gälla Quick set, på en äldre klocka måste man ju vrida över 12 för att byta datum eller tänker jag helt fel?

krämbulle gillar detta.
  18. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Detta kan väl inte gälla de quickset som man enl. manual osv ska göra genom att dra fram/tillbaka mellan 21 och typ 01?

19. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stämmer med vad jag har läst, ETA 7750 kan vara lite kinkigt men 28xx samt inhouse från PP och Rolex samt några till så ska det vara i princip helt riskfritt.
    Minns tyvärr inte vart jag läste det men ska se när jag kommer hem om jag har länken sparad så kan jag posta den.

Mårtenssons ur Brookfield