• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är detta lagligt?

4cie

Rolex
2-Faktor
Saxat från FAQen på sidan

Ser man skillnad på era klockor och originalen?
Med blåtta ögat är det ytterst svårt om inte omöjligt att se att de är kopior. En erfaren urmakare kan däremot se att det är en replica genom att öppna klockan.

RX1626a.jpg



Även om jag hade varit blind så hade jag kunnat lukta mig till att det är en kopia, en dålig sådan också.
Kan någon som är haj på det kolla upp vilket företag (om det ens är det) som står bakom sidan?
 

Henrik A

Omega
Domänen verkar vara registrerad av PRQ, dvs pajaserna Gottfrid Svartholm Warg och Fredrik Neij. Behöver de nya inkomstkällor?
 
Tur man är noga med att poängtera på varenda klocka att det är en "kopia"/"replica" så ingen som trodde något annat känner sig lurad...

Hur kan patrasket även få tillstånd att använda sig av postförskott? Kan inte vi i gengäld sabba genom att beställa en hel drös av klockor till mottagare som inte finns för att förmå patrasket att betala en leverans och postförskottsavgift som aldrig kommer att se dagens ljus och således bli deras skuld?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Det är mest fascinerande med folk som köper sånt här. Borde man inte bara få sämre självkänsla genom att gå runt med en konstant påminnelse av vad man vill ha men inte kan få?



Det finns väl två typer som köper dem.
De som skiter i märket och bara tycker att klockan är snygg och billig.
De som vill "glassa" och skryta med att de har en "Rolex".
 
Det är mest fascinerande med folk som köper sånt här. Borde man inte bara få sämre självkänsla genom att gå runt med en konstant påminnelse av vad man vill ha men inte kan få?

Mitt ex hade en bror som tillhörde kategorin rötägg. Han köpte allt han kom över som var kopior och skröt oftast om det, inte att det var kopior utan att priset var så lågt. Det var som om att det aldrig riktigt kopplade i skallen för honom om att det endast rörde sig om kopior, utan bara att han gjort en bra affär och att i utlandet är man mer generös.

Som så mycket annat saknar en del något typ av kritiskt tänk över huvud taget. Avsikten är nog hos många helt genuin och godvillig, men ja, det slår väl ut på oss som faktiskt lägger värde i att också produkten är genuin.

Däremot konfronterade jag honom när han visade upp ett par Ray Ban brillor för 50 kr och frågade om han kunde vara säker på äktheten. Hans svar till det var: "Äh det är ingen som märker det ändå, jag köpte brillorna för jag tyckte de var snygga".

Man dör inombords.
 

The Pell

Cartier
"Om du inte skulle bli nöjd med varan har du full returrätt om du meddelar oss inom 24 timmar förutsatt att den är i samma skick som när den skickades. Kunden betalar transport vid retur av felfri vara, medan vi självklart står för transport vid defekt vara."

Harmonierar inte fullt ut med Distans- och hemförsäljningslagen va?......


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
"Om du inte skulle bli nöjd med varan har du full returrätt om du meddelar oss inom 24 timmar förutsatt att den är i samma skick som när den skickades. Kunden betalar transport vid retur av felfri vara, medan vi självklart står för transport vid defekt vara."

Harmonierar inte fullt ut med Distans- och hemförsäljningslagen va?......


Skickas från min iPad via Tapatalk

Nä knappast men nu harmoniserar inte heller deras verksamhet till lagstiftningen. Inom två veckor ska man meddela näringsidkaren för att aktualisera sin ångerrätt, detta är tillräckligt.

Tycker allt verkar hemskt konstigt. Jag undrar fortfarande hur man kan få tillstånd att använda sig av Postens postförskottsmöjligheter när man bedriver sån här verksamhet. Man ser inte diverse drogbutiker på nätet sälja sina droger via postförskott och detta av förklarliga skäl, jag förstår inte vad skillnaden skulle kunna vara.
 

Portofino

Panerai
En inte helt omöjlig väg att gå är att maila länk till sidan till resp klockmärke. Har själv gjort det ett par gånger och fått respons. Ofta skiter dem i det därför det inte är värt att lägga tid på men det händer även att de tar tag i det med advokater. Särskilt om de har en svensk/nordisk agent tex. Breitling.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Vidrigt.... Och jag misstänker att precis vem som helst kan avslöja dom där klockorna som oäkta pga av att dom som köper troligen är av sådan karaktär att det är högst osannolikt att denne person skulle köpa en äkta..
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Däremot konfronterade jag honom när han visade upp ett par Ray Ban brillor för 50 kr och frågade om han kunde vara säker på äktheten. Hans svar till det var: "Äh det är ingen som märker det ändå, jag köpte brillorna för jag tyckte de var snygga".

Man dör inombords.

Piratglajjor kan dessutom vara rent utav farliga då de tonade glasen lurar ögat att utvidga pupillen och öppna upp för uv-strålar utan att erbjuda något uv-skydd. Detta gäller självklart för alla solglasögon med dåligt uv-skydd, men jag vågar gissa att det inte läggs så mycket tanke på att ett par fake-Ray Ban faktiskt ska användas som skydd när de tillverkas.
 
Topp