• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka till grabben

Klockaren

Panerai
Godmorgon och tack för alla svar.
Verkligen många förslag och Omega har väl kommit med in i bilden också.

En fin Speedy alternativt en Aqua Terra ligger en rejäl bit under budget.

Nu en mer allmän fråga, hade ni letat begagnat eller satsat på nyköp?
 
Godmorgon och tack för alla svar.
Verkligen många förslag och Omega har väl kommit med in i bilden också.

En fin Speedy alternativt en Aqua Terra ligger en rejäl bit under budget.

Nu en mer allmän fråga, hade ni letat begagnat eller satsat på nyköp?

Du kan ju likaväl köpa begagnat om du ska använda den, dock kan du få hans namn i certet om du köper nytt.

Gillar att farsan ska betala för en klocka till din grabb som du ska använda ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tror knappast att min farsa tänkte att han köpte en årsklocka till mig när han gled in på UR & Penn och köpte en Seiko 1970 (året jag föddes). Att se klockan dingla på hans arm under uppväxten och nu på min är ju det fina.
Köp nåt du vill ha bara och kör. Köper du en Rolex eller Seiko idag och sliter på har som vardagsklocka spelar väl mindre roll för grabben, det största värdet ska ju vara sentimentalt i ett sånt här projekt.
IMG_0457.PNG
 

Klockaren

Panerai
Du kan ju likaväl köpa begagnat om du ska använda den, dock kan du få hans namn i certet om du köper nytt.

Gillar att farsan ska betala för en klocka till din grabb som du ska använda ;)

Förstår vad du menar helt och hållet.
Angående att Farfar skjuter till beror på att han månadssparar till honom och ville öka summan då frågade han om grabben ville ha en kedja i guld eller en klocka som kunde stanna inom familjen.

Farfar tyckte iden lät bra att den skulle användas och därefter lämnas över också, men jag förstår det hela kanske låter lite konstigt

Med vänlig hälsning,
 

Klockaren

Panerai
Tror knappast att min farsa tänkte att han köpte en årsklocka till mig när han gled in på UR & Penn och köpte en Seiko 1970 (året jag föddes). Att se klockan dingla på hans arm under uppväxten och nu på min är ju det fina.
Köp nåt du vill ha bara och kör. Köper du en Rolex eller Seiko idag och sliter på har som vardagsklocka spelar väl mindre roll för grabben, det största värdet ska ju vara sentimentalt i ett sånt här projekt.
IMG_0457.PNG

Helt rätt! Det är inte värdet på klockan utan just att man sett sin far använda klockan och att man har minnen av den under sin uppväxt.

Min Pappa fick en Seiko av mig efter mitt första sommarjobb när jag var 14 (är idag 34) och den har varit på hand arm sedan första dagen, det är riktigt kul och är väl egentligen "familjeklockan" även om jag hoppas han kommer bära den i 100 år till.

Tanken med prisklassen på denna klocka är att det ses som en sak som vandrar vidare inom familjen samtidigt som en liten "investering / sparande" men som nämnt tidigare behöver absolut inte toppa budgeten utan hittas en klocka för 10-20k och den känns rätt så blir det givetvis den istället.

Tack för era svar, blivit dn kul tråd och tar gärna emot fler förslag!

Med vänlig hälsning,
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Rolex tenderar ju att hålla värdet bättre än Omega. Ngt som kan vara värt att tänka på om klockan delvis är ett alternativ till annat sparande.
 

Klockaren

Panerai
Rolex tenderar ju att hålla värdet bättre än Omega. Ngt som kan vara värt att tänka på om klockan delvis är ett alternativ till annat sparande.

Min tanke också från början, dock så är det rätt stor skillnad i inköp på en Sub mot en Speedy om man ser på beg marknaden.

Speedys har väl inte direkt rasat i pris heller?

Fortfarande inte hittat klockan som är DEN klockan ännu.

Kul med alla förslag och det är inget lätt beslut detta.

Dels kanske för min "dyraste" klocka änsålänge legat på 5-6k.. därav beslutångesten antar jag och att den ska passa honom sen också.
 

Anqan

Breitling
Har alltid tänkt att min son skulle få min IWC Portugieser när jag lägger näsan i väder...men den blev stulen :-(
 
Topp