• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Återmonterat urverk går inte

koze

Panerai
2-Faktor
Jag har precis börjat med urmakeri på amatörnivå och har köpt lite verktyg och plockat isär och sedan satt ihop ett gammalt manuellt Certinaurverk. Hela verket rullar och alla mekanismer ser ut att fungera bra, men när jag monterar balansen så går verket inte runt. Vippar jag på gånghaken (pallet lever) fram och tillbaka så går verket runt utan problem, men det verkar som att något hindrar kraften från fjädern att gå ur. Om fjädern är uppdragen ens litet grann så ska väl verket utan balansen spinna tills fjädern är "urladdad"?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Gånghaken (pallet fork/lever) stoppar det hela och juvelen på balansen ær den som gør att den går fram å tillbaks.
Så om du inte har balansen på plats så får du sitta å vippa dig trøtt eller slæppa på trycket manuellt.
 

Minuteman

Rolex
Lite svårt att se vad du menar. Om du tänker att verket skall gå utan balansen, men med gånghaken monterad, så stämmer det ej. Balansen behövs för att Gånghaken skall "vippa" och verket gå.

Om du har både haken och balansen monterad, testa då om balansen kan rotera fritt innan du drar upp fjädern (genom att ge balansen en liten knuff, eller vicka klockan fram och tillbaka. Om balansen inte går fritt, montera ur den, och montera den igen. Kontrollera igen. Om du inte kan få balansen att rotera fritt så kommer klockan knappast att kunna gå bra, så kolla balansen efter fel.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Man ska ju släppa ut trycket i fjädern innan man monterar isär verket, jag antog att det var för att verket utan balansen som motvikt löper amok och släpper trycket i fjädern. Eller?

Mycket riktigt så är det balansen som strular, den guppar inte fritt när den är på plats. Urtagen ser den fin ut, och även om den sitter i sin juvel så känns det som att något tar emot. Om jag har skadat balansfjädern så borde det synas tydligare, speciellt om den vore så skadad att balanshjulet inte snurrar. Däremot har jag säkert varit för hårdhänt för att den ska gå med någon vidare precision, men det hade jag räknat med iom att det är mitt första projekt :)
 

rogart-63

Patek
Kan vara gånghaken som är kass . Behöver inte vara balansen . Bara för att den rör sig när du petar på den är inte säkert att det funkar när balansen är på plats . Har du satt tillbaka juvelerna i rätt läge i balansbryggan ? Har hänt att jag vänt på motstenen som då bromsar balansen .
 

Minuteman

Rolex
Man ska ju släppa ut trycket i fjädern innan man monterar isär verket, jag antog att det var för att verket utan balansen som motvikt löper amok och släpper trycket i fjädern. Eller?

Mycket riktigt så är det balansen som strular, den guppar inte fritt när den är på plats. Urtagen ser den fin ut, och även om den sitter i sin juvel så känns det som att något tar emot. Om jag har skadat balansfjädern så borde det synas tydligare, speciellt om den vore så skadad att balanshjulet inte snurrar. Däremot har jag säkert varit för hårdhänt för att den ska gå med någon vidare precision, men det hade jag räknat med iom att det är mitt första projekt :)
Om gånghaken sitter kvar löper inte verket amok.

Det är för övrigt gånghakens (enda) funktion i urverket. Att hindra att hjulen i löpverket snurrar fritt utan bara låta dem snurra när gånghaken triggas av balansen.

Om du tar en bild på balansen och verket med/utan balans kan det kanske gå att säga mer.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Jag får balansen på plats, men den tar fortfarande emot trots att den ser ut att sitta rätt i båda juvelerna. Svårt att se på bilderna, men om man tittar med 10x från sidan så ser balansfjädern ut att ligga snett i förhållande till hjulet.
 

Bilagor

  • IMG_0024.JPG
    IMG_0024.JPG
    146.9 KB · Visningar: 156
  • IMG_0021.JPG
    IMG_0021.JPG
    56.8 KB · Visningar: 147
  • IMG_0014.JPG
    IMG_0014.JPG
    91.2 KB · Visningar: 150
  • IMG_0015.JPG
    IMG_0015.JPG
    65.4 KB · Visningar: 146

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jag får balansen på plats, men den tar fortfarande emot trots att den ser ut att sitta rätt i båda juvelerna. Svårt att se på bilderna, men om man tittar med 10x från sidan så ser balansfjädern ut att ligga snett i förhållande till hjulet.
Kan inte se om det sitter någon motsten/juvel i bottenplattan, om det inte gör det så kan det nog gå trögt.
Finns den där?
 

rogart-63

Patek
Ser ut som om balansen sitter rätt . Men jag kan inte se om det finns nån pivot i den röda ringen . Har den gått av . Svårt att analysera felet . Bilder ?
IMG_0024.JPG
 

koze

Panerai
2-Faktor
Haha, det här är verkligen tålamodets ädla konst. Märkte att själva gånghaken kärvade lite, så jag lyfte bort gånghakens klove för att se om jag kunde lägga om haken. När jag kom åt den så visade det sig ligga kvar spänning i fjädern vilket gjorde att när jag kom åt gånghaken lite för aggressivt, spann verket och haken sprätte iväg. Efter en stund på knä under arbetsbordet med en ficklampa hittade jag haken (jag förtjänade inte det) och kunde sätta tillbaka den korrekt.

Hursomhelst fick jag tillbaka balansen, och nu tickade verket korrekt helt plötsligt! Sjukt det där att det helt plötsligt funkar.

Men nu till nästa gissel: rogart-63s skarpa spaning gjorde mig nyfiken, varför syns inte transporthjulets axel genom juvelen? Verket går ju, men stannar då och då och måste knuffas igång manuellt (f.ö. felet jag ville förstå från början). När jag plockar av centrumbryggan (den här gången med balansen intakt för att spara på nerverna) så ser det ut som att de tre axlarna från sidan har olika höjd, vilket känns märkligt med tanke på att de alla ska nå upp till bryggans tre juveler. Hjulen ser ut att sitta korrekt, men det är lite svårt att pricka in juvelerna i bryggan. Den går iaf på plats och verket tickar, jag antar att det skulle vara tvärstopp om ett hjul satt snett och utanför juvelen?

Det är så här man lär sig :)
 

Minuteman

Rolex
Haha, det här är verkligen tålamodets ädla konst. Märkte att själva gånghaken kärvade lite, så jag lyfte bort gånghakens klove för att se om jag kunde lägga om haken. När jag kom åt den så visade det sig ligga kvar spänning i fjädern vilket gjorde att när jag kom åt gånghaken lite för aggressivt, spann verket och haken sprätte iväg. Efter en stund på knä under arbetsbordet med en ficklampa hittade jag haken (jag förtjänade inte det) och kunde sätta tillbaka den korrekt.

Hursomhelst fick jag tillbaka balansen, och nu tickade verket korrekt helt plötsligt! Sjukt det där att det helt plötsligt funkar.

Men nu till nästa gissel: rogart-63s skarpa spaning gjorde mig nyfiken, varför syns inte transporthjulets axel genom juvelen? Verket går ju, men stannar då och då och måste knuffas igång manuellt (f.ö. felet jag ville förstå från början). När jag plockar av centrumbryggan (den här gången med balansen intakt för att spara på nerverna) så ser det ut som att de tre axlarna från sidan har olika höjd, vilket känns märkligt med tanke på att de alla ska nå upp till bryggans tre juveler. Hjulen ser ut att sitta korrekt, men det är lite svårt att pricka in juvelerna i bryggan. Den går iaf på plats och verket tickar, jag antar att det skulle vara tvärstopp om ett hjul satt snett och utanför juvelen?

Det är så här man lär sig :)

Det syns på din bild att gånghaken sitter fel. Kul att det löste sig.

Att lära sig hitta bortsprungna verkdelar är en del av jobbet :)

Angående transporthjulet - det är inte så att du saknar en "cap jewel" på andra sidan verket? Har du någon bild?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Ja, det sitter en juvel under transporthjulet också.

Gällande den generella prestandan att den stannar lite då och då och måste få en knuff, hur mycket spelar rengöring och smörjning av juveler och fjädrar roll för sånt? För om allt är helt och ser bra ut så ska väl det i princip vara den typen av generell vård som gäller? Måste bara beställa oljor.
 

rogart-63

Patek
Ja, det sitter en juvel under transporthjulet också.

Gällande den generella prestandan att den stannar lite då och då och måste få en knuff, hur mycket spelar rengöring och smörjning av juveler och fjädrar roll för sånt? För om allt är helt och ser bra ut så ska väl det i princip vara den typen av generell vård som gäller? Måste bara beställa oljor.

Den spelar en stor roll .Rengörning är jätteviktig . Du kan få ett verk utan olja att gå väldigt bra . Men inte i längden . Det skulle slitas väldigt fort . Men om du smörjer ett verk som inte är rent slits det oxå .
 

koze

Panerai
2-Faktor
Ok, då ska jag absolut lära mig rengöring och oljning. Det blir nog snikvarianten först med någon sorts lösningsmedel, sen kanske en ultraljudstvätt. Antar att jag köper några standardoljor också.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Ok, då ska jag absolut lära mig rengöring och oljning. Det blir nog snikvarianten först med någon sorts lösningsmedel, sen kanske en ultraljudstvätt. Antar att jag köper några standardoljor också.
Jag är inte någon expert men har googlat och testat mig fram.
Om jag vore som dig skulle jag börja med kemisk ren bensin och moebius 9010, d5 och så var det en olja till gånghaken som jag inte kommer ihåg vad den heter plus kanske silikonfett till packningarna.
 

rogart-63

Patek
Du klarar dig långt med moebius olja 9010 och fett 8200 eller 8300 . Och en Oiler super fine . En oljesticka är portionera på oljan i juvelerna . D5 är inte dumt heller . Kanske bättre än 8200 .
 

Minuteman

Rolex
Ja, det sitter en juvel under transporthjulet också.

Gällande den generella prestandan att den stannar lite då och då och måste få en knuff, hur mycket spelar rengöring och smörjning av juveler och fjädrar roll för sånt? För om allt är helt och ser bra ut så ska väl det i princip vara den typen av generell vård som gäller? Måste bara beställa oljor.
Vad jag menade är om den juvelen har (eller snarare borde ha) en "cap jewel".
En cap jewel ligger som ett lock på en juvel med ett hål i på samma sätt som motståndarna till balansen.
Om du saknar en cap jewel så kommer tappen till hjulet att gå för djupt i den undre juvelen och därför inte sticka ut i den övre.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Vad jag menade är om den juvelen har (eller snarare borde ha) en "cap jewel".
En cap jewel ligger som ett lock på en juvel med ett hål i på samma sätt som motståndarna till balansen.
Om du saknar en cap jewel så kommer tappen till hjulet att gå för djupt i den undre juvelen och därför inte sticka ut i den övre.


Ok, det låter rimligt. Jag vet inte hur cap jewel ska se ut, men det ser iaf likadant ut som de andra hjulens juveler.

Stort tack för tipsen om olja och fett rogart och swedesoc!
 

Bilagor

  • IMG_0027.JPG
    IMG_0027.JPG
    141.7 KB · Visningar: 96
Topp