• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Blev ett nytt band på stan förut.
image.jpeg
 
Det är plågsamt på ett speciellt, men ändå trevligt, vis att veta att ens första "riktiga" klocka ligger hemma hos föräldrarna i Svea och jag inte kan njuta av den förrens på fredag. Blev en 145.022 från '70. Jag antar att jag inte är ensam om att räkna dagar till man kan få röra sin första Speedy? ;)
Trånat efter en speedy sen mitten av studietiden och nu, med jobb och prylar, kan man äntligen uppfylla drömmen. WS kommer på fredag.

Och @eugen84: Det var en sablars läcker Mk2! Hittills inte varit superförtjust i Mk2or men den bilden kan man ju inget annat än älska. Grattis till klockan!
 

Gusten

Breitling
Tänkte söka lite hjälp i denna tråd!
Jag är intresserad av en speedy men inte helt bestämt vilken det blir, reduced är ju inte så populär har jag förstått men jag tycker den verkar trevlig. Hur är speedys i vatten och är det någon skillnad mellan de olika? Visst stämmer det att 18mm band gäller för reduced och 20mm för prof? Vad ska man ge cirka för en reduced respektive professional som inte är behov av service, inkl länk?

Gustaf
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tänkte söka lite hjälp i denna tråd!
Jag är intresserad av en speedy men inte helt bestämt vilken det blir, reduced är ju inte så populär har jag förstått men jag tycker den verkar trevlig. Hur är speedys i vatten och är det någon skillnad mellan de olika? Visst stämmer det att 18mm band gäller för reduced och 20mm för prof? Vad ska man ge cirka för en reduced respektive professional som inte är behov av service, inkl länk?

Gustaf

Moonwatch professional:
Storlek: 42mm
Manuellt verk: 321, 861, 863, 1861 eller 1863
Power reserve: 48 timmar
Crystal: Hesalite (plexi)
Vattenskydd: 5 bar / 50 meter
Vidd mellan luggarna: 20mm

Reduced:
Storlek: 39mm
Automatiskt verk: ETA 2890-A2 (no date), kallas också Omega cal 3220. Det sitter en add-on för kronografen som kallas Dubois-Dépraz 2020
Crystal: sapphire (glas)
Power reserve: 40 timmar
Vattenskydd: 10 bar / 100 meter
Vidd mellan luggarna: 18mm

Så det är skillnad på hur väl de tål vatten. Kan aldrig nämnas för många gånger att 100 meter i det här fallet inte menas med att du kan bada som du vill med klockan så länge du inte dyker ner över 100 meter utan att det snarare är ett mått för trycket som klockan garanteras klara. Dyker du från 10ans trampolin utsätter du klockan för ganska högt tryck etc...

Jag hade personligen inte badat med en kronograf i allmänhet och 100m i synnerhet.

Kan slå ett slag för podden Klocksnack. I avsnitt 2 pratar de en del om detta med bad och klockor:

https://itunes.apple.com/se/podcast/klocksnack-tillsammans-med/id1099599061?mt=2&i=367425576
 

Gusten

Breitling
Moonwatch professional:
Storlek: 42mm
Manuellt verk: 321, 861, 863, 1861 eller 1863
Power reserve: 48 timmar
Crystal: Hesalite (plexi)
Vattenskydd: 5 bar / 50 meter
Vidd mellan luggarna: 20mm

Reduced:
Storlek: 39mm
Automatiskt verk: ETA 2890-A2 (no date), kallas också Omega cal 3220. Det sitter en add-on för kronografen som kallas Dubois-Dépraz 2020
Crystal: sapphire (glas)
Power reserve: 40 timmar
Vattenskydd: 10 bar / 100 meter
Vidd mellan luggarna: 18mm

Så det är skillnad på hur väl de tål vatten. Kan aldrig nämnas för många gånger att 100 meter i det här fallet inte menas med att du kan bada som du vill med klockan så länge du inte dyker ner över 100 meter utan att det snarare är ett mått för trycket som klockan garanteras klara. Dyker du från 10ans trampolin utsätter du klockan för ganska högt tryck etc...

Jag hade personligen inte badat med en kronograf i allmänhet och 100m i synnerhet.

Kan slå ett slag för podden Klocksnack. I avsnitt 2 pratar de en del om detta med bad och klockor:

https://itunes.apple.com/se/podcast/klocksnack-tillsammans-med/id1099599061?mt=2&i=367425576

Okej kanon, tack för all info! Sorry är okunnig, vad menas med power reserv? Spelar det någon roll vilka verk man väljer? Skönt med automatisk på reduced.. Ska lyssna på det avsnittet :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Okej kanon, tack för all info! Sorry är okunnig, vad menas med power reserv? Spelar det någon roll vilka verk man väljer? Skönt med automatisk på reduced.. Ska lyssna på det avsnittet :)
Jag är rätt okunnig med. Googlade svaren på dina frågor för att lära mig mer om reduced. Ang verk så undviker jag 321 än så länge då det är dyrt/svårt att hitta delar vid service. Men det kan nog ändras i och med att det verkar nördigare :)

Power reserve = tiden som klockan kan ligga still om du inte använder den/vevar upp.
 

Gusten

Breitling
Jag är rätt okunnig med. Googlade svaren på dina frågor för att lära mig mer om reduced. Ang verk så undviker jag 321 än så länge då det är dyrt/svårt att hitta delar vid service. Men det kan nog ändras i och med att det verkar nördigare :)

Power reserve = tiden som klockan kan ligga still om du inte använder den/vevar upp.

Okej kanon, då har jag mer kött på benen! Juste såklart... Tack så mycket för all hjälp :)
 
Topp