• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tog tag i mitt speedy projekt lite idag. Började med att plocka av länken. Stämplad i Claspen förstår jag indikerar vintage då nya länkar är lasertryckt?
IMG_0649.jpeg

IMG_0681.jpeg
IMG_0682.jpeg

IMG_0683.jpeg


Sen monterar jag av baklocket och magnetskölden
IMG_0684.jpeg
IMG_0685.jpeg
IMG_0686.jpeg


Jag tar nu och inspekterar verket. Jag tycker det ser väldigt fint ut. Jag ser att det finns gott om olja kvar under lager stenen på balansen.
IMG_0687.jpeg


Jag ruckar klockan och får den att gå så här fint.
IMG_0691.jpeg


Eftersom urtavlan och visare ändå inte var värda att byta tillbaka till tror jag att jag väljer att inte serva klockan. Den finns helt enkelt inte nåt servicebehov just nu som jag ser det. Jag väljer dock att montera ur krona och uppdragsaxel, jag vill gärna ha tillbaka originalkrona och bezel.
IMG_0693.jpeg
IMG_0694.jpeg


Jag har beställt en ny uppdragsaxel som jag kommer montera på originalkronan (höger i bild).

Tycker ni jag tänker fel på nåt sätt så hojta gärna till!

Fortsättning följer..
 
Tog tag i mitt speedy projekt lite idag. Började med att plocka av länken. Stämplad i Claspen förstår jag indikerar vintage då nya länkar är lasertryckt?
IMG_0649.jpeg

IMG_0681.jpeg
IMG_0682.jpeg

IMG_0683.jpeg


Sen monterar jag av baklocket och magnetskölden
IMG_0684.jpeg
IMG_0685.jpeg
IMG_0686.jpeg


Jag tar nu och inspekterar verket. Jag tycker det ser väldigt fint ut. Jag ser att det finns gott om olja kvar under lager stenen på balansen.
IMG_0687.jpeg


Jag ruckar klockan och får den att gå så här fint.
IMG_0691.jpeg


Eftersom urtavlan och visare ändå inte var värda att byta tillbaka till tror jag att jag väljer att inte serva klockan. Den finns helt enkelt inte nåt servicebehov just nu som jag ser det. Jag väljer dock att montera ur krona och uppdragsaxel, jag vill gärna ha tillbaka originalkrona och bezel.
IMG_0693.jpeg
IMG_0694.jpeg


Jag har beställt en ny uppdragsaxel som jag kommer montera på originalkronan (höger i bild).

Tycker ni jag tänker fel på nåt sätt så hojta gärna till!

Fortsättning följer..
Väldigt intressant att följa, skulle gärna ha tillgång till de verktyg du har :)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag frågade runt lite om råd och kontaktade säljaren för att förstå servicehistorik lite mer. Visade sig att klockan inte blivit servad sedan 2006. Imponerande att den såg så fin ut och ändå gick så bra. Kan inte ha använt allt för mycket senaste 20åren. Men det är hög tid för service för om den används nu finns hög risk för slitage. Så jag går vidare med service trots allt.

Monterar ur verket ur boetten och tar av tavla och visare.
IMG_0704.jpeg

IMG_0706.jpeg


Sen sätter jag verket i en verkhållare och monterar ner verket. Dom skruvar jag är ovan vid skruvar jag tillbaka igen. Över 100 delar i det här verket. På gånghjulsbryggan hittar vi serienumret som daterar klockan till 1982.

IMG_0707.jpeg
IMG_0712.jpeg
IMG_0713.jpeg
IMG_0716.jpeg


När allt är avmonterat tar jag ut cap jewels på balansens båda sidor.
IMG_0725.jpeg
IMG_0726.jpeg


Monterar isär trumman och tar ut fjädern. Dessa skruvarna är INTE stora.
IMG_0727.jpeg
IMG_0729.jpeg
IMG_0730.jpeg


Fjädern ser typ ny ut så klockan har nog inte använts mycket sen senaste service.

Sen går jag över juvelerna i verkplattan och bryggor med pegwood och packar ner alla delar i tvättkorgar och startar tvättmaskinen. Medans urverkstvätten går (helautomatisk svensk konstruktion från 60talet) så nattar jag barnen 😅
IMG_0731.jpeg
IMG_0736.jpeg

IMG_0737.jpeg


Fortsättning följer..
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag frågade runt lite om råd och kontaktade säljaren för att förstå servicehistorik lite mer. Visade sig att klockan inte blivit servad sedan 2006. Imponerande att den såg så fin ut och ändå gick så bra. Kan inte ha använt allt för mycket senaste 20åren. Men det är hög tid för service för om den används nu finns hög risk för slitage. Så jag går vidare med service trots allt.

Monterar ur verket ur boetten och tar av tavla och visare.
IMG_0704.jpeg

IMG_0706.jpeg


Sen sätter jag verket i en verkhållare och monterar ner verket. Dom skruvar jag är ovan vid skruvar jag tillbaka igen. Över 100 delar i det här verket. På gånghjulsbryggan hittar vi serienumret som daterar klockan till 1982.

IMG_0707.jpeg
IMG_0712.jpeg
IMG_0713.jpeg
IMG_0716.jpeg


När allt är avmonterat tar jag ut cap jewels på balansens båda sidor.
IMG_0725.jpeg
IMG_0726.jpeg


Monterar isär trumman och tar ut fjädern. Dessa skruvarna är INTE stora.
IMG_0727.jpeg
IMG_0729.jpeg
IMG_0730.jpeg


Fjädern ser typ ny ut så klockan har nog inte använts mycket sen senaste service.

Sen går jag över juvelerna i verkplattan och bryggor med pegwood och packar ner alla delar i tvättkorgar och startar tvättmaskinen. Medans urverkstvätten går (helautomatisk svensk konstruktion från 60talet) så nattar jag barnen 😅
IMG_0731.jpeg
IMG_0736.jpeg

IMG_0737.jpeg


Fortsättning följer..
Älskar dina inlägg! Följer med spänning 😍
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag frågade runt lite om råd och kontaktade säljaren för att förstå servicehistorik lite mer. Visade sig att klockan inte blivit servad sedan 2006. Imponerande att den såg så fin ut och ändå gick så bra. Kan inte ha använt allt för mycket senaste 20åren. Men det är hög tid för service för om den används nu finns hög risk för slitage. Så jag går vidare med service trots allt.

Monterar ur verket ur boetten och tar av tavla och visare.
IMG_0704.jpeg

IMG_0706.jpeg


Sen sätter jag verket i en verkhållare och monterar ner verket. Dom skruvar jag är ovan vid skruvar jag tillbaka igen. Över 100 delar i det här verket. På gånghjulsbryggan hittar vi serienumret som daterar klockan till 1982.

IMG_0707.jpeg
IMG_0712.jpeg
IMG_0713.jpeg
IMG_0716.jpeg


När allt är avmonterat tar jag ut cap jewels på balansens båda sidor.
IMG_0725.jpeg
IMG_0726.jpeg


Monterar isär trumman och tar ut fjädern. Dessa skruvarna är INTE stora.
IMG_0727.jpeg
IMG_0729.jpeg
IMG_0730.jpeg


Fjädern ser typ ny ut så klockan har nog inte använts mycket sen senaste service.

Sen går jag över juvelerna i verkplattan och bryggor med pegwood och packar ner alla delar i tvättkorgar och startar tvättmaskinen. Medans urverkstvätten går (helautomatisk svensk konstruktion från 60talet) så nattar jag barnen 😅
IMG_0731.jpeg
IMG_0736.jpeg

IMG_0737.jpeg


Fortsättning följer..
Tack för en härligt nördig post!

När vi ändå har en expert på tråden lite semiOT , denna fråga har gnagit i mig under ett halvt decennium.

Hur kan oljan ligga kvar i ”koppen” (juvelen) utan att rinna ner längs med ”axeln” tillhörande ett kugghjul? Ser ingen axeltätning så på rak arm.
Oljan ser relativt lös ut (se gröna pilen på bilden)

IMG_7074.jpeg



Länk https://www.awci.com/watchmaking-excellen/applying-oil-to-train-jewels/


Tack på förhand!
 

Degnöt

Omega
2-Faktor
Nu är jag ute på djupt vatten då jag inte kan mycket alls här, men jag antar att noggrannt utvald viskositet tillsammans med kapillärkraften håller oljedroppen kvar helt enkelt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tack för en härligt nördig post!

När vi ändå har en expert på tråden lite semiOT , denna fråga har gnagit i mig under ett halvt decennium.

Hur kan oljan ligga kvar i ”koppen” (juvelen) utan att rinna ner längs med ”axeln” tillhörande ett kugghjul? Ser ingen axeltätning så på rak arm.
Oljan ser relativt lös ut (se gröna pilen på bilden)

IMG_7074.jpeg



Länk https://www.awci.com/watchmaking-excellen/applying-oil-to-train-jewels/


Tack på förhand!
Bra fråga, oljorna är tillräckligt trögflytande för att hållas på plats med kapillärkraft och ibland används epilame behandling för att förhindra att oljor sprider sig. Men @R-Svarvofix kanske har någon ännu bättre beskrivning? 😊🙏
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
IMG_0741.jpeg


Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
IMG_0739.jpeg

IMG_0742.jpeg
IMG_0743.jpeg

Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.

Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment 😊
IMG_0744.jpeg
IMG_0745.jpeg


Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
IMG_0746.jpeg
IMG_0747.jpeg


Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
IMG_0748.jpeg


Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
IMG_0749.jpeg


Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.

Fortsättning följer..
 

Woland

Omega
Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
IMG_0741.jpeg


Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
IMG_0739.jpeg

IMG_0742.jpeg
IMG_0743.jpeg

Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.

Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment 😊
IMG_0744.jpeg
IMG_0745.jpeg


Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
IMG_0746.jpeg
IMG_0747.jpeg


Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
IMG_0748.jpeg


Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
IMG_0749.jpeg


Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.

Fortsättning följer..

Mycket trevliga inlägg. Tack för kunskapen och bilderna.
 

Chricke

Breitling
Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
IMG_0741.jpeg


Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
IMG_0739.jpeg

IMG_0742.jpeg
IMG_0743.jpeg

Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.

Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment 😊
IMG_0744.jpeg
IMG_0745.jpeg


Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
IMG_0746.jpeg
IMG_0747.jpeg


Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
IMG_0748.jpeg


Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
IMG_0749.jpeg


Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.

Fortsättning följer..
Följde med stort intresse din renovering av Chronolinken tidigare och hittar nu detta. Stort tack för att du tar dig tid att ta med oss.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
IMG_0741.jpeg


Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
IMG_0739.jpeg

IMG_0742.jpeg
IMG_0743.jpeg

Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.

Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment 😊
IMG_0744.jpeg
IMG_0745.jpeg


Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
IMG_0746.jpeg
IMG_0747.jpeg


Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
IMG_0748.jpeg


Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
IMG_0749.jpeg


Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.

Fortsättning följer..
Du borde göra en samlad tråd för hela projektet sedan när du är klar! Spännande att följa med!
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
IMG_0741.jpeg


Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
IMG_0739.jpeg

IMG_0742.jpeg
IMG_0743.jpeg

Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.

Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment 😊
IMG_0744.jpeg
IMG_0745.jpeg


Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
IMG_0746.jpeg
IMG_0747.jpeg


Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
IMG_0748.jpeg


Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
IMG_0749.jpeg


Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.

Fortsättning följer..
Underbart beskrivet - all heder och TACK!! 🙏
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tittar på några år gamla Speedmasters, de med Cal 1861.
Passar min budget bättre än de nyare med Cal 3861

Ska man köpa en Speedmaster Professional Moonwatch eller "First Omega in Space"?
Vad är för o nackdelar enl er, den samlade expertisen.
Tack för feedback!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Vill också vara med på speedy tuesday! Min är inte så snabb just nu tyvärr, men igår kväll jobbade jag på det lite.

Började montera ihop vad som på engelska heter ”keyless works” ett arv efter fickurens tid då man behövde en nyckel för att dra upp klockan. Nu förtiden behövs inte nyckel och därav namnet keyless works 😅. Men på svenska kallar vi det nog uppdrag/ställmekanism tror jag.
IMG_0776.jpeg
IMG_0777.jpeg
IMG_0778.jpeg


Sen monteras stöd för tavlan, timräknare för kronografen och hammaren som nollställer timregistret.
IMG_0779.jpeg
IMG_0780.jpeg


Sen vänder vi på steken och monterar ihop löpverket. Gånghjulet har en egen brygga så den kommer i nästa inlägg. Det ena hjulet har en väldigt lång Axel, det är fjärdehjulet. Det är nämligen det hjulet som går ett helt varv på 60sekunder. Det används för sekundvisaren på tavelsidan och som drivnare av kronografen på verksidan. Kronografen går hela tiden kan man säga men kopplas ihop med kronografhjulet när man trycker på knappen 😊.
IMG_0782.jpeg
IMG_0781.jpeg


Sen ska bryggan för löpverket på plats. Då behöver vi först montera på klicken och kronhjulet på bryggans undersida.
IMG_0784.jpeg
IMG_0785.jpeg
IMG_0789.jpeg


Där har vi bryggan på plats och klockan var över 22.00 och krafterna slut för idag.

Fortsättning följer..
 
Topp