• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Med tanke på hur ni andra verkligen brukar era klockor väl kanske jag framstår som petig när jag finpolerar boetten… men jag tyckte den var så fin i dom borstade ytorna att jag bara försiktigt ville toucha upp dom polerade ytorna. Gick inte på med nåt grovt polermedel utan alla dings är kvar.
Så här såg det ut innan:
IMG_0874.jpeg

Väldigt fin redan här så behövdes inte mycket. Men tejpar boettens borstade ytor:
IMG_0879.jpeg
IMG_0880.jpeg


Polerar med två olika polermedel på polermaskinen.
IMG_0881.jpeg


Sen kör jag boett, länk och pushers i ultraljudstvätten.
IMG_0883.jpeg


Boetten blev nice 😊 från 1982!
IMG_0891.jpeg
IMG_0892.jpeg


Fortsättning följer..
Kul o följa detta, Hur går det med originaltavlan går det för ordning på den? Skulle vara helt underbart att få in den igen och originalvisarna på igen 😍
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kul o följa detta, Hur går det med originaltavlan går det för ordning på den? Skulle vara helt underbart att få in den igen och originalvisarna på igen 😍
Hej! Jag har inte gett upp hoppet om tavlan. Jag hoppas kunna få ordning på den faktiskt. Visare kan bli värre då jag inte fick med hela uppsättningen originalvisare.. saknades två stycken varav den ena var minut eller timma minns inte vilken. Så lutar åt att använda visarna som satt på. Men om det skär sig allt för mycket kanske jag får byta lysmassa på dom. Ska kolla vad en ny uppsättning kostar så jag vet vad jag riskar i så fall.
Men originalglas och bezel på plats nu och ny uppdragsaxel har kommit till originalkronan 😃

Ska fota lite när jag börjar jobba på tavlan. Det är ju tritium, radioaktivt. Så fått rådet att köra munskydd och dubbla plasthandskar.. 😅
IMG_0907.jpeg
 

KlockC

Omega
Haha since 2016-2021 hann jag med 6st Hesalite så en om året i snitt under den perioden 😂 (inkl ST2017 under 2 omgångar)
Bonus - Och en reduced 2015 nånstans ☺️

Under min Hesalite era upplevdes det som lättare för plånkan att köpa + sälja med ev nån 2 tuss i förlust, man tog det.

Vet inte hur de ligger till med rabatt these days men även fall AD är schysst med 25% på en Hesalite tycker jag det är för mycket för klocktypen.
Absolut, en total WiS klocka på alla vis! Men ändå.

Min första 005 bnib från AD gick på 26500kr net.
Hahah vilket facit! Känns som att många har ett par vändor fram och tillbaka med Speedyn, vilket väl är fint på något sätt. Om det blir försäljning får man väl helt enkelt lita på att den kommer hitta sin väg hem igen om hjärtat så önskar någon gång :)
 

Roghurt

Omega
Funderar på att köpa en flat link-länk och undrar om någon här har testat båda Uncle seiko och Forstners? Undrar om det är lite hugget som stucket
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor

Enlundgren

Cartier
Funderar på att köpa en flat link-länk och undrar om någon här har testat båda Uncle seiko och Forstners? Undrar om det är lite hugget som stucket
Jag har Forstners och är supernöjd! Väldigt fin kvalitet enligt mig! Ska jag komma på något negativt att säga om den så är det flexlänkarna den har. Jag hade gärna sett att det var fasta känkar hela vägen och det har jag förstått att US har, men det är ju en smaksak.
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor

konkret

Cartier
2-Faktor
Blev en till Omega för mig!

Hade tidigare en 3861:a men upplevde den för rund och gillade inte estetiken helt och hållet. Annat är det med 1861:a med Hesalite!

Nu till bandfrågor. Vad tycker ni passar den bäst? Gummibandet som släppts till modellen eller nylonbandet som nuvarande hesalite går att köpa på?


IMG_9201.jpeg
 

Woland

Omega
Hej! Jag har inte gett upp hoppet om tavlan. Jag hoppas kunna få ordning på den faktiskt. Visare kan bli värre då jag inte fick med hela uppsättningen originalvisare.. saknades två stycken varav den ena var minut eller timma minns inte vilken. Så lutar åt att använda visarna som satt på. Men om det skär sig allt för mycket kanske jag får byta lysmassa på dom. Ska kolla vad en ny uppsättning kostar så jag vet vad jag riskar i så fall.
Men originalglas och bezel på plats nu och ny uppdragsaxel har kommit till originalkronan 😃

Ska fota lite när jag börjar jobba på tavlan. Det är ju tritium, radioaktivt. Så fått rådet att köra munskydd och dubbla plasthandskar.. 😅
IMG_0907.jpeg

Dina klockverkstadsinlägg är fantastiska. Ren njutning att följa inlägg från någon som hur man gör. Hatten av för kunskap!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Funderar på att köpa en flat link-länk och undrar om någon här har testat båda Uncle seiko och Forstners? Undrar om det är lite hugget som stucket

Jag har Forstners och är supernöjd! Väldigt fin kvalitet enligt mig! Ska jag komma på något negativt att säga om den så är det flexlänkarna den har. Jag hade gärna sett att det var fasta känkar hela vägen och det har jag förstått att US har, men det är ju en smaksak.
Jag ville ha modern clasp och då är det bara Forstner att välja på. Smaksak antar jag, har haft Omegas 1171 förr och inte gillat den. Mycket nöjd med denna iaf !

Flexlänkarna är historia nu. Tror man fick ange förr om man inte ville ha dom men när jag beställde i September så var det ingen fråga alls om det. Jag har alltså inga sådana.
IMG_3407.jpeg
 
Senast ändrad:

Roghurt

Omega
Jag har Forstners och är supernöjd! Väldigt fin kvalitet enligt mig! Ska jag komma på något negativt att säga om den så är det flexlänkarna den har. Jag hade gärna sett att det var fasta känkar hela vägen och det har jag förstått att US har, men det är ju en smaksak.
Köpte uncle Seiko efter att ha läst denna recension.

Bara testat forstner och är super nöjd superbekväm länk på alla vis. Ska bli kul o se bilder på uncle Seiko sen när du fått hem den

Tack för tipsen! Lutar åt Uncle Seiko, gillar de gamla låssköldarna istället för det nya med knappar.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Gått vidare med lite borstning av länken.
Så här såg den ut innan jag drog igång:

IMG_0904.jpeg

IMG_0905.jpeg

IMG_0903.jpeg

IMG_0918.jpeg

IMG_0917.jpeg
IMG_0914.jpeg
IMG_0916.jpeg


Snart bara tavlan kvar.. drar lite på det då det tar emot att lägga bomullspinnen på tavlan och hoppas det blir bra.. 😅

Fortsättning följer..
Mycket snyggt gjort! Men tänker att man ändå måste veta vad gör för att det skall bli snyggt även om man köper samma Bergeonprodukt?
 
Topp