• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Glad ST! :)
IMG_1117.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En fundering. Jag har en Speedmaster av senaste snitt, men från 2021. Med 3861-verket alltså.
När jag drar upp den fullt och sen av en händelse startar kronografen så rör sig kronografens sekundvisare lite svajigt de första sekunderna. Alltså inte med jämn hastighet utan fort, sen långsamt, fort, sen långsamt. Detta håller dock bara i sig kanske 3-4 sekunder eller så. Sen stegar den sig fram som den ska.

Det känns som en egenskap som beror på att fjädern är fullt uppdragen. För om jag försöker återskapa det efter en liten stund igen, alltså stoppar kronografen, nollställer den och startar om den igen, så är fenomenet borta. Undrar vad det beror på och om någon annan känner igen sig?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En fundering. Jag har en Speedmaster av senaste snitt, men från 2021. Med 3861-verket alltså.
När jag drar upp den fullt och sen av en händelse startar kronografen så rör sig kronografens sekundvisare lite svajigt de första sekunderna. Alltså inte med jämn hastighet utan fort, sen långsamt, fort, sen långsamt. Detta håller dock bara i sig kanske 3-4 sekunder eller så. Sen stegar den sig fram som den ska.

Det känns som en egenskap som beror på att fjädern är fullt uppdragen. För om jag försöker återskapa det efter en liten stund igen, alltså stoppar kronografen, nollställer den och startar om den igen, så är fenomenet borta. Undrar vad det beror på och om någon annan känner igen sig?
Jodå, det känns igen. vill väl tillskriva det här konstruktionen med cam kronograf. Sen är det ju det där med att det hoppar en halv sekund när man startar kronografen, ofta men inte alltid. På något sätt minns jag inte riktigt dessa egenheter med 1861 men jag kan minnas fel eller helt enkelt var mindre petig då. Jag var lite störd av detta första gången jag köpte 3861 men nu har jag kommit över det, klockan är ju så himla bra f ö. Hur som helst, är det inga andra konstigheter än det du nämnt så är det nog inget fel på din Speedy.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jodå, det känns igen. vill väl tillskriva det här konstruktionen med cam kronograf. Sen är det ju det där med att det hoppar en halv sekund när man startar kronografen, ofta men inte alltid. På något sätt minns jag inte riktigt dessa egenheter med 1861 men jag kan minnas fel eller helt enkelt var mindre petig då. Jag var lite störd av detta första gången jag köpte 3861 men nu har jag kommit över det, klockan är ju så himla bra f ö. Hur som helst, är det inga andra konstigheter än det du nämnt så är det nog inget fel på din Speedy.
Ah, det ante mig! Tack för bekräftandet av detta.
Nej, i övrigt är det inget konstigt med den. Håller tiden perfekt och den gör som den ska.

Jag är inte så påläst om hur kronografen fungerar, men att sekundvisaren ibland, inte alltid, hoppar till när den startar har jag både upplevt och förstått är en egenskap. Men då kan vi tillskriva även den svajiga gången en del av konstruktionen.
Känns som en stabil lösning 😂
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jodå, det känns igen. vill väl tillskriva det här konstruktionen med cam kronograf. Sen är det ju det där med att det hoppar en halv sekund när man startar kronografen, ofta men inte alltid. På något sätt minns jag inte riktigt dessa egenheter med 1861 men jag kan minnas fel eller helt enkelt var mindre petig då. Jag var lite störd av detta första gången jag köpte 3861 men nu har jag kommit över det, klockan är ju så himla bra f ö. Hur som helst, är det inga andra konstigheter än det du nämnt så är det nog inget fel på din Speedy.
Inget jag kan se på min 005 med 1861 verket iaf. Så det är nog enbart den nya som har dessa egenheter.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Inget jag kan se på min 005 med 1861 verket iaf. Så det är nog enbart den nya som har dessa egenheter.
Skall inte överdriva beteendet men jämför du med en kolumnhjulskronograf ett flertal ggr och ger noga akt på rörelserna så kommer du att märka skillnaderna. I grunden har vi samma urverk och jag tycker inte att förändringarna med co-axial/kiselspiral på 3861 borde påverka själva kronografen. Men man killgissar lite här kanske…
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jodå, det känns igen. vill väl tillskriva det här konstruktionen med cam kronograf. Sen är det ju det där med att det hoppar en halv sekund när man startar kronografen, ofta men inte alltid. På något sätt minns jag inte riktigt dessa egenheter med 1861 men jag kan minnas fel eller helt enkelt var mindre petig då. Jag var lite störd av detta första gången jag köpte 3861 men nu har jag kommit över det, klockan är ju så himla bra f ö. Hur som helst, är det inga andra konstigheter än det du nämnt så är det nog inget fel på din Speedy.

Inget jag kan se på min 005 med 1861 verket iaf. Så det är nog enbart den nya som har dessa egenheter.

Jodå det med hoppet när man startar kronofrafen är vanligt på 1861. Dock inte märkt av det andra med ”svajigt tempo”.
 
Topp