• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Då får även jag vara med och mysa här.

IMG_0034.JPG
Välkommen in i värmen:)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Idag blev det en lite dyrare lunch än vanligt då lunchen spenderas hos @ROB-1832. Ut kom jag många riksdaler fattigare men en helt underbar klocka rikare! Vill passa på att tacka Rob E för ett utomordentligt mottagande och service i butiken. Jag kommer tillbaka och handlar mer! :)
IMG-20160817-WA0002-2.jpeg
Härligt att se! Bra jobbat där och välkommen till den mysigaste tråden!
 

Makkanxd

Rolex
Tjenare! Går i tankarna på att köpa en speedy 311.30.42.30.01.005
Men hur är det egentligen att ha en manuell klocka? Är det drygt? Eller är det härligt att vrida upp den varje morgon?
Och vad säger det egentligen om personen som har en speedy? Är det lätt gubbvarning eller kan vi 20åringar lugnt bära upp den? ;)
//Makkan
 

Yrsnö

Cartier
Tjenare! Går i tankarna på att köpa en speedy 311.30.42.30.01.005
Men hur är det egentligen att ha en manuell klocka? Är det drygt? Eller är det härligt att vrida upp den varje morgon?
Och vad säger det egentligen om personen som har en speedy? Är det lätt gubbvarning eller kan vi 20åringar lugnt bära upp den? ;)
//Makkan

Själv gillar jag den korta stunden på morgonen när jag drar upp klockan(helt klart kvalitetstid), jag har två manuella klockor och stör mig inte alls på det.
Tycker absolut en 20-åring kan ha den! Inte ett dugg gubbig säger jag iaf(är själv 29 år i några dagar till :p ).
Kör på läderband så blir den lagom dressad eller perlon för en mer casual feeling =)
Mina 2-cents .
 

Yrsnö

Cartier
Själv gillar jag den korta stunden på morgonen när jag drar upp klockan(helt klart kvalitetstid), jag har två manuella klockor och stör mig inte alls på det.
Tycker absolut en 20-åring kan ha den! Inte ett dugg gubbig säger jag iaf(är själv 29 år i några dagar till :p ).
Kör på läderband så blir den lagom dressad eller perlon för en mer casual feeling =)
Mina 2-cents .
För lite bilder i mitt svar så lägger till en från i våras :D
IMG_20160513_100034.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tjenare! Går i tankarna på att köpa en speedy 311.30.42.30.01.005
Men hur är det egentligen att ha en manuell klocka? Är det drygt? Eller är det härligt att vrida upp den varje morgon?
Och vad säger det egentligen om personen som har en speedy? Är det lätt gubbvarning eller kan vi 20åringar lugnt bära upp den? ;)
//Makkan

Kul att du kollar på speedy!

Som stolt ägare av en manuell klocka tycker jag att det är blandade känslor.
Absolut är det otroligt mysigt att stå på morgonen och dra upp henne, höra och känna klickandet, sätta henne på armen och se henne ticka på.
Men ibland, om man ofta varierar klockor eller bara inte tänker på det och, glömmer dra upp så får man hjärtat i halsgropen när den mitt på dagen står stilla och man ser framför hur innanmätet ligger i en stor hög. Men sen kommer man på att man inte spännet fjädern.
Då står man där och svär lite..

I övrigt är det skönt att känna att man har en "solid klocka" och ingen stor klump som svänger fram och tillbaka inuti.

På det stora hela är det en väldigt positiv upplevelse.
Du behöver klockan och klockan behöver dig.

Jag är otroligt nöjd med det och känner inte alls att det är en belastning i vardagen. Vist en till sak att tänka på, men är inte en speedy värd en extra tanke?
 

fc2

Rolex
Tjenare! Går i tankarna på att köpa en speedy 311.30.42.30.01.005
Men hur är det egentligen att ha en manuell klocka? Är det drygt? Eller är det härligt att vrida upp den varje morgon?
Och vad säger det egentligen om personen som har en speedy? Är det lätt gubbvarning eller kan vi 20åringar lugnt bära upp den? ;)
//Makkan

Jag har alltid gillat manuella men senaste tiden går jag mot att manuellt är det enda jag vill ha. Som någon skrev så är det lite roligt att skruva upp den varje morgon och inte alls något att störa sig på. Om man tycker att vrida upp en klocka i 20 s är jobbigt och stressig tror jag att den processen i sig är det minsta problemet man har...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag har alltid gillat manuella men senaste tiden går jag mot att manuellt är det enda jag vill ha. Som någon skrev så är det lite roligt att skruva upp den varje morgon och inte alls något att störa sig på. Om man tycker att vrida upp en klocka i 20 s är jobbigt och stressig tror jag att den processen i sig är det minsta problemet man har...
Det kan man ju roa sig med i hissen ner i värsta fall;)
 

Makkanxd

Rolex
Kul att du kollar på speedy!

Som stolt ägare av en manuell klocka tycker jag att det är blandade känslor.
Absolut är det otroligt mysigt att stå på morgonen och dra upp henne, höra och känna klickandet, sätta henne på armen och se henne ticka på.
Men ibland, om man ofta varierar klockor eller bara inte tänker på det och, glömmer dra upp så får man hjärtat i halsgropen när den mitt på dagen står stilla och man ser framför hur innanmätet ligger i en stor hög. Men sen kommer man på att man inte spännet fjädern.
Då står man där och svär lite..

I övrigt är det skönt att känna att man har en "solid klocka" och ingen stor klump som svänger fram och tillbaka inuti.

På det stora hela är det en väldigt positiv upplevelse.
Du behöver klockan och klockan behöver dig.

Jag är otroligt nöjd med det och känner inte alls att det är en belastning i vardagen. Vist en till sak att tänka på, men är inte en speedy värd en extra tanke?

Låter ju som det är rätt läckert! Och förr eller senare måste man väl testa manuell och där är väl denna en okej kandidat :)
 

MrDali

Omega
Tjenare! Går i tankarna på att köpa en speedy 311.30.42.30.01.005
Men hur är det egentligen att ha en manuell klocka? Är det drygt? Eller är det härligt att vrida upp den varje morgon?
Och vad säger det egentligen om personen som har en speedy? Är det lätt gubbvarning eller kan vi 20åringar lugnt bära upp den? ;)
//Makkan
Jag tycker verkligen du ska slå till. Det är en speciell känsla att vrida upp den på morgonen :happyhappy:. Tycker inte heller att det är en belastning det tar ju inte alls så mycket tid och dessutom kan du beundra klockan ;) Det är verkligen inte gubbvarning den funkar till alla åldrar tycker jag. Slå till! du kommer inte ångra dig :)
 

Zalath

Panerai
Tjenare! Går i tankarna på att köpa en speedy 311.30.42.30.01.005
Men hur är det egentligen att ha en manuell klocka? Är det drygt? Eller är det härligt att vrida upp den varje morgon?
Och vad säger det egentligen om personen som har en speedy? Är det lätt gubbvarning eller kan vi 20åringar lugnt bära upp den? ;)
//Makkan
Kul att du kollar på en riktig klocka! Tar ungefär en halvminut att vrida upp. Är inte något särskilt jobb, men det kan vara lite knepigt om fingrarna inte är torra. Några klockor är ju tidlösa, exempelvis en Sub och en Speedy. Dock har subben biffat till sig lite på sistone, men Speedyn är ganska lika i design, så oroa dig inte över att den ska verka gubbig. Passar till nästan allt och går att variera. Är inte så biffig att den inte glider in under skjortärmen och flyger lite under radar på läder. Kan bli lite småblingig på länk eftersom några av länkarna är polerade. Funkar även bra på Nato och Perlon. Det finns alltså massor av möjligheter här, vilket är ganska bra för en relativt billig klocka! Inget datum, men det tycker jag ibland är skönt eftersom det blir ganska lätt att ställa den. Om den är helt stillastående och du har bråttom hinner du dra upp den några timmar och ställa rätt tid på tio sekunder. Tar åtminstone någon minut att göra samma på min GMT.

Som bonus får du ett robust urverk som tickar på i många år och en fullständigt oslagbar historia.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Pillade på en fin Speedmaster idag på BS Guld & Antik vid Järntorget, Gbg. Enligt säljaren var den från -69 och cal. 321. Typ 52 000:- ville han ha, vilket väl är helt ok om allt stämmer(?). Den var i fint skick och nyservad. Har inte 52k löst just nu så ville bara tipsa andra speedmastersugna i trakten.
 
Kamrater,

Till och börja med vet jag inte om detta är rätt tråd för denna typ av inlägg. Har sökt ihjäl mig efter värderingstrådar utan framgång.
Hänvisa mig gärna rätt, ni som vet!

Till saken. Som mitt namn kanske antyder har jag alltid fascinerats av Speedmastern. Har varit nära några gånger men köp har uteblivit av diverse olika anledningar.
Har kommit i kontakt med en trevlig herre som fick en Speedmaster i present på sin 25-års dag (1964). Klockan kostade då 850 svenska kronor..
Idag år 2016 har han bestämt sig för att sälja sin följeslagare. Klockan har TYVÄRR renoverats och samtidigt genomgått sin första(!!) service någonsin den 7 Juni hos Kent Watch & Jewellery.

* Blir inte klok på ref-numret. Både säljaren och personen som värderade klockan säger att den härstammar från 1964,
men jag får det inte att gå ihop med Omegas "år-tabell".
* Sedan står det även i pappret att uret i fråga ska ha ett datum? "..herrur i stål, mekanisk, chronographe, svart tavla och datum")
* Tycker ni att priset är rimligt?
* Något annat jag bör tänka på?

Nu hoppas jag att forumets enorma kunskap kan lösa mitt mysterium.
Jättetack på förhand! :)

Vänligen,
Nils

värderingochkvitto.jpg 20160819_160630[5].jpg unnamed.jpg 20160819_160651[5].jpg 20160819_160718[2].jpg 20160819_161601[2].jpg IMAG03121.jpg
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Priset? Vad vill han ha? Ser inget pris i ditt inlägg. Kolla speedmasters med samma ref.nr på tex watchuseek eller chrono24 medan du väntar på att experterna svarar. Lycka till och hoppas du fyndar.B-):)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kamrater,

Till och börja med vet jag inte om detta är rätt tråd för denna typ av inlägg. Har sökt ihjäl mig efter värderingstrådar utan framgång.
Hänvisa mig gärna rätt, ni som vet!

Till saken. Som mitt namn kanske antyder har jag alltid fascinerats av Speedmastern. Har varit nära några gånger men köp har uteblivit av diverse olika anledningar.
Har kommit i kontakt med en trevlig herre som fick en Speedmaster i present på sin 25-års dag (1964). Klockan kostade då 850 svenska kronor..
Idag år 2016 har han bestämt sig för att sälja sin följeslagare. Klockan har TYVÄRR renoverats och samtidigt genomgått sin första(!!) service någonsin den 7 Juni hos Kent Watch & Jewellery.

* Blir inte klok på ref-numret. Både säljaren och personen som värderade klockan säger att den härstammar från 1964,
men jag får det inte att gå ihop med Omegas "år-tabell".
* Sedan står det även i pappret att uret i fråga ska ha ett datum? "..herrur i stål, mekanisk, chronographe, svart tavla och datum")
* Tycker ni att priset är rimligt?
* Något annat jag bör tänka på?

Nu hoppas jag att forumets enorma kunskap kan lösa mitt mysterium.
Jättetack på förhand! :)

Vänligen,
Nils

värderingochkvitto.jpg 20160819_160630[5].jpg unnamed.jpg 20160819_160651[5].jpg 20160819_160718[2].jpg 20160819_161601[2].jpg IMAG03121.jpg
Priset? Vad vill han ha? Ser inget pris i ditt inlägg. Kolla speedmasters med samma ref.nr på tex watchuseek eller chrono24 medan du väntar på att experterna svarar. Lycka till och hoppas du fyndar.B-):)
 
Topp