• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Sjätte dagen på speedy-week på ännu ett nato perfekt för sommaren (eller?):p Ikväll åker nog något annat typ av band på för att fira avslutet på speedy-week. Kanske till och med chockar med länk.
Trevlig lördag vänner!
RcSTo9V.jpg
 

MarcusL

Omega
Fick en spricka i hesaliten och en dent i bezeln för en tid sedan, i dag lämnade jag in den till @ERIKSON URHANDEL som
skulle skicka den till Omega för kostnadsförslag. Glaset kommer bytas, men det skall bli intressant att höra vad ny bezel kostar.
http://i.imgur.com/volGCOc.jpg
Uppdatering:
Fick svar på kostnadsförslaget i dag och tydligen vill Omega göra en mellanservice(?) på verket eftersom den blivit tappad (mindre än 50 cm från en bänk ner på ett klinkergolv, hyfsat odramatiskt), trots att den är till synes felfri (håller tiden och kronografen gör vad den skall).

Endast glasbyte + den mellanservicen = ~5800 kr
Glas och bezelbyte + den mellanservicen = ~7800 kr

Vad är era spontana reaktioner? förstår ju att Omega vill hålla ryggen fri och ta det säkra före det osäkra och göra någon mellanservice i samband med hesalitebyte, men är det rimligt efter vad den blivit utsatt för? på kvittot står det 2016-09-13. Självklart blir det ett bidrag från försäkringsbolaget men jag tänker mer principiellt, försöker Omega/Erikson bara håva in lite extra deg?
 

Patrik J

Rolex
Uppdatering:
Fick svar på kostnadsförslaget i dag och tydligen vill Omega göra en mellanservice(?) på verket eftersom den blivit tappad (mindre än 50 cm från en bänk ner på ett klinkergolv, hyfsat odramatiskt), trots att den är till synes felfri (håller tiden och kronografen gör vad den skall).

Endast glasbyte + den mellanservicen = ~5800 kr
Glas och bezelbyte + den mellanservicen = ~7800 kr

Vad är era spontana reaktioner? förstår ju att Omega vill hålla ryggen fri och ta det säkra före det osäkra och göra någon mellanservice i samband med hesalitebyte, men är det rimligt efter vad den blivit utsatt för? på kvittot står det 2016-09-13. Självklart blir det ett bidrag från försäkringsbolaget men jag tänker mer principiellt, försöker Omega/Erikson bara håva in lite extra deg?
Byt glas och var glad. Skit i bezeln om det inte stör dig. Gör service när du tycker det behövs, inte när någon urmakare tycker det är lämpligt.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Uppdatering:
Fick svar på kostnadsförslaget i dag och tydligen vill Omega göra en mellanservice(?) på verket eftersom den blivit tappad (mindre än 50 cm från en bänk ner på ett klinkergolv, hyfsat odramatiskt), trots att den är till synes felfri (håller tiden och kronografen gör vad den skall).

Endast glasbyte + den mellanservicen = ~5800 kr
Glas och bezelbyte + den mellanservicen = ~7800 kr

Vad är era spontana reaktioner? förstår ju att Omega vill hålla ryggen fri och ta det säkra före det osäkra och göra någon mellanservice i samband med hesalitebyte, men är det rimligt efter vad den blivit utsatt för? på kvittot står det 2016-09-13. Självklart blir det ett bidrag från försäkringsbolaget men jag tänker mer principiellt, försöker Omega/Erikson bara håva in lite extra deg?
Skulle också strunta i bezelbytet.... ser inte ens vart skadan är? Bara byta glas går väl på ish 600:-?
 

MarcusL

Omega
Byt glas och var glad. Skit i bezeln om det inte stör dig. Gör service när du tycker det behövs, inte när någon urmakare tycker det är lämpligt.
Mm, men det lät mer eller mindre på Erikson som att Omega vill göra service i samband med glasbyte eller inget alls, vilket jag tycker är ganska löjligt, men var tvungen att fråga er.
Skulle också strunta i bezelbytet.... ser inte ens vart skadan är? Bara byta glas går väl på ish 600:-?
Vid kl 7 / 100 på tachymeterskalan finns en minimal indentering som korrelerar med sprickan i glaset.
Ah, antingen trycker jag på bara glas utan service och betalar själv, 1000/1200 kr ligger nog det på. Men om försäkringsbolaget betalar så tar jag nog en ny bezel också.

Bilden är lite missvisande, det syns ganska tydligt om man ser den mer uppifrån

S4wYXeC.png


Update:

tuvOCTf.jpg
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Mm, men det lät mer eller mindre på Erikson som att Omega vill göra service i samband med glasbyte eller inget alls, vilket jag tycker är ganska löjligt, men var tvungen att fråga er.


Ah, antingen trycker jag på bara glas utan service och betalar själv, 1000/1200 kr ligger nog det på. Men om försäkringsbolaget betalar så tar jag nog en ny bezel också.

Bilden är lite missvisande, det syns ganska tydligt om man ser den mer uppifrån

S4wYXeC.png


Ah, jag tyckte mig se en intryckning där men jag kunde inte avgöra om det var något med perspektivet bara.
Försäkringsbolaget lär ju kräva dig på en självrisk som landar på ungefär samma summa som glasbytet skulle kosta dig.
Är de beredda att betala för det dyrare alternativet är det väl bara att köra?
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Mm, men det lät mer eller mindre på Erikson som att Omega vill göra service i samband med glasbyte eller inget alls, vilket jag tycker är ganska löjligt, men var tvungen att fråga er.


Ah, antingen trycker jag på bara glas utan service och betalar själv, 1000/1200 kr ligger nog det på. Men om försäkringsbolaget betalar så tar jag nog en ny bezel också.

Bilden är lite missvisande, det syns ganska tydligt om man ser den mer uppifrån

S4wYXeC.png
Äsch.. Dra en sträng epoxi över hesalit skadan och spara pengarna!! Riktigt fränt battlescar ;)
 

Patrik J

Rolex
Mm, men det lät mer eller mindre på Erikson som att Omega vill göra service i samband med glasbyte eller inget alls, vilket jag tycker är ganska löjligt, men var tvungen att fråga er.


Ah, antingen trycker jag på bara glas utan service och betalar själv, 1000/1200 kr ligger nog det på. Men om försäkringsbolaget betalar så tar jag nog en ny bezel också.

Bilden är lite missvisande, det syns ganska tydligt om man ser den mer uppifrån

S4wYXeC.png


Update:

tuvOCTf.jpg
Låter crazy. Byta glas borde vilken AD som helst fixa enkelt. Bezeln syns ju knappt...
 
Topp