• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Köp en .005 och allt skall vara dig förlåtet.;)
Jag vet inte om hesalit-glas är något för mig. Nu har jag iofs haft lite hesalit varvat med safirglas på mina "nyare" klockor, men det känns ändå som om jag hade velat ha ett safirglas på en såpass "dyr" klocka. Nu fattar även jag att hesalit är "orginal", men för det några andra fördelar med sig?

Dessutom är det ju trevligt att få se dett finisherade urverket ticka på;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om hesalit-glas är något för mig. Nu har jag iofs haft lite hesalit varvat med safirglas på mina "nyare" klockor, men det känns ändå som om jag hade velat ha ett safirglas på en såpass "dyr" klocka. Nu fattar även jag att hesalit är "orginal", men för det några andra fördelar med sig?

Dessutom är det ju trevligt att få se dett finisherade urverket ticka på;)
Hesalit är trogen originalet och ger en annan (och mer) känsla. Med safir blir det mer en i mängden bland alla andra (iofs trevliga) Speedmastermodeller. Här bör du försöka jämföra dom sida vid sida. Repkänsligheten är överdriven tycker jag, jag är andra ägaren på en 18-19 mån gammal 005 och det finns ännu ingen anledning till polering av glaset. Glaset kan annars poleras ett flertal gånger och skulle en större olycka vara framme så skall glasbyte landa på under tusenlappen. Visst, det här urverket är ju ännu trevligare att se än t ex Omegas automatverk men jag föredrar stål mot huden då glas ger en klibbig känsla i jämförelse, speciellt om det är varmt.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om hesalit-glas är något för mig. Nu har jag iofs haft lite hesalit varvat med safirglas på mina "nyare" klockor, men det känns ändå som om jag hade velat ha ett safirglas på en såpass "dyr" klocka. Nu fattar även jag att hesalit är "orginal", men för det några andra fördelar med sig?

Dessutom är det ju trevligt att få se dett finisherade urverket ticka på;)
Mitt inlägg var självklart med glimten i ögat. Hesalitens "fördelar" är enligt mig av estetisk art. Ett varmare och mjukare ljus över tavlan, inte så känslig för fingeravtryck, lätt att polera själv. Jag har själv inte fastnat än för glasbaksida även om det är fascinerande att titta på ett urverk in action. För egen del hade jag nog haffat en FOIS om jag ville ha safirglas. Vad du än landar i så är Speedyn en underbart vacker, spännande och ikonisk klocka!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tillför lite vintage i den här tråden. Ed White, referens 105.003 nyss tillbaka från spa. Har fått sig en helservice, ny fjäder och ny krona. Trycktestad OK vilket är tur i skyfallet.
20170803_132608.jpg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu finns det en liten risk för att bli kölhalad här, men jag har faktiskt aldrig haft några starkare känslor för just Speedmaster. Men bara de senaste veckorna har jag verkligen gått och fallit helt för Speedmastern, så pass mycket att jag faktiskt funderar på att köpa en .006/.005 som första riktiga klockan. Så tack för allt godis här i tråden! :)
I början av mitt intresse tyckte jag Speedy var en ganska tråkig modell. Idag är det den enda klocka jag vet med säkerhet att den inte kommer hamna på KoS. Så rätt i all sin enkelhet!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Funderar på en Speedy igen...
Har inte haft någon Speedy de senaste åren sedan jag sålde min först och enda (3570.00.00), men är sugen igen.
Har kollat på en 3572 med Hesalite och boettlock i glas.
Några tips om modellen? Finns andra modeller att överväga som på något sätt skulle vara bättre att köpa?
Tips mottages med glädje!:)
 

Johanw

Cartier
Köpte en 1171 som var lite kort. Om någon sitter på några bitar över är jag intresserad. Detta är det äldre vintage med skruvade bitar och 14mm vid spännet men kan överväga vilken vintage bit som helst för att meka ihop.
 
Topp