• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Speedmaster på läder!

5D15ECED-BBDE-4F20-9F4D-BE5B334B902B.jpeg
AF6BE41A-6D08-4C5B-966F-7F89D2ED35A3.jpeg
7D83DA63-7AE4-447E-9EEE-2E5640BE28E9.jpeg
 

Bonz9

Omega
Jag funderar på att köpa en Speedmaster, men har inte riktigt koll på alla modeller och skillnader. Är det någon som vet vart jag kan läsa mig till det?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-145-022-71.128356/

Vad säger alla duktiga experter här, kan verkligen tavla och visare vara original? I mina ögon tycks inte index och tavla färgmatcha alls och jag har personligen aldrig sett en Speedy som är ca 50 år gammal med så klargröna index på originaltavla.
Jag hade för mig att jag någonstans (Moonwatch Only kanske?) läst att tritium för Speedys kan åldras till en grön nyans. Sökte på OF och hittade den här tråden:
https://omegaforums.net/threads/different-lume-ageing-patina.11085/

Saxat från en av posterna:
70's examples can be anything from mint green to mid yellow, and then by the early-mid 80's mint shade disappears and I expect to see a mid-dark yellow.

Så den är säkert kosher, en bild tagen i mörker efter det att tavlan belysts med UV kunde vara trevlig att ha. Utifrån serienumret så är klockan från 1974 vilket är sista året en 145.022-71 tillverkades.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag hade för mig att jag någonstans (Moonwatch Only kanske?) läst att tritium för Speedys kan åldras till en grön nyans. Sökte på OF och hittade den här tråden:
https://omegaforums.net/threads/different-lume-ageing-patina.11085/

Saxat från en av posterna:
70's examples can be anything from mint green to mid yellow, and then by the early-mid 80's mint shade disappears and I expect to see a mid-dark yellow.

Så den är säkert kosher, en bild tagen i mörker efter det att tavlan belysts med UV kunde vara trevlig att ha. Utifrån serienumret så är klockan från 1974 vilket är sista året en 145.022-71 tillverkades.
Tack för utförligt svar! Varför är visarna i en helt annan nyans? (Skadad lume men se ytterst på minutvisaren tex.
 

holma20

Panerai
Tack för utförligt svar! Varför är visarna i en helt annan nyans? (Skadad lume men se ytterst på minutvisaren tex.
Tagga den du ställer frågor om..
så inte andra behöver nämna det i pm..
Sa till dig i pm att allt var i sin ordning..

Skadad lume?
Vet du vad du pratar om.. kanske kan va bra att ha lite fakta och söka runt lite innan du går på Och skapar osäkerhet för folk som försöker sälja,
Taskig inställning.. kan jag tycka !
Samtidigt sa jag till dig att jag känner han som haft den innan mig och det har aldrig blivit utbytt ngt på denna..
 
Senast ändrad:
Topp