• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vad bättre än att börja Speedy Tuesday med en ny Speedy. Eller ny för mig iallafall. Det är en 105.012-66 tillverkad juli -67 enligt serienumret. 1171 länk och 633 ändlänkar. Ha en bra tisdag!
20200421_071221.jpg

Stort GRATTIS, riktigt fint skick den där du @StarMan :wideyed::nailbiting:!

Verkligen en fin 105.012-66 du har fått tag på, grattis :) Kul att den har ”closed T” tavla också, det var ju sista referensen som hade det men jag vet inte hur vanligt/ovanligt det är för referensen. Har du någon aning om det?

För oss oinvigda, vad menas med ”closed T” tavla ?!
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Stort GRATTIS, riktigt fint skick den där du @StarMan :wideyed::nailbiting:!



För oss oinvigda, vad menas med ”closed T” tavla ?!
Sorry, tänkte inte på att det kanske behöver förklaras. Det avser hur nära "T" i "T SWISS MADE T" är minut 28 respektive minut på tavlan. Så här ser de ut:
Screenshot 2020-04-21 at 13.54.06.png
Screenshot 2020-04-21 at 13.54.24.png

Edit: Hoppas författarna till det eminenta verket "Moonwatch Only" har förståelse för att jag använder deras bilder i rent utbildningssyfte i ett watch-community, jag har ju med källan i bilderna...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Sorry, tänkte inte på att det kanske behöver förklaras. Det avser hur nära "T" i "T SWISS MADE T" är minut 28 respektive minut på tavlan. Så här ser de ut:
Screenshot 2020-04-21 at 13.54.06.png
Screenshot 2020-04-21 at 13.54.24.png

Edit: Hoppas författarna till det eminenta verket "Moonwatch Only" har förståelse för att jag använder deras bilder i rent utbildningssyfte i ett watch-community, jag har ju med källan i bilderna...


Tack för att du tog dig tid för att förklara, förstod att det var något med Tna, jag tittade så ögonen höll på att ploppa ut från ögongloberna utan att jag såg någon skillnad. Men man ser på bilderna du la upp! Kul att man får lära sig något nytt på äldre dar! Man är mer invigd när det kommer till Rolex.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för att du tog dig tid för att förklara, förstod att det var något med Tna, jag tittade så ögonen höll på att ploppa ut från ögongloberna utan att jag såg någon skillnad. Men man ser på bilderna du la upp! Kul att man får lära sig något nytt på äldre dar! Man är mer invigd när det kommer till Rolex.
Tack för dina vänliga ord :) Ja, det finns alltid någonting nytt att lära och ingen kan ha hög kunskap om alla märken och deras referenser. Jag tycker det är kul att dela med mig det jag vet om Speedys och är glad över att det uppskattas :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Härligt! Vad kallas länken?
Antar att Seamastern satt på ett nato? :pompus:
Detta är ett mesh från Geckota. Nått mellanting i grovlek mellan klassisk Milanese och "Shark mesh" som Omega introducerade med PloProf 1970.

Seamastern satt på sin orginallänk, men det börjar vara dags att byta kläder på den;)
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Tack! Lite kul att 105.003:an jag har bara är en månad yngre, juni -67. En väldigt sen straight lug alltså. Dessa två referenser såldes alltså samtidigt under några år tillsammans med 145.012.
20200420_184031.jpg

Verkligen en fin 105.012-66 du har fått tag på, grattis :) Kul att den har ”closed T” tavla också, det var ju sista referensen som hade det men jag vet inte hur vanligt/ovanligt det är för referensen. Har du någon aning om det?
Grattis @StarMan, rihtigt bra exemplar!

Här är min 105.012-66 HF från September -67 med closed TT. Så inte allt för olika i tid ;)
För övrigt sägs att HF case på 105.012-66 är ovanligare än CB case.
DSC07862.jpg
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grattis @StarMan, rihtigt bra exemplar!

Här är min 105.012-66 HF från September -67 med closed TT. Så inte allt för olika i tid ;)
För övrigt sägs att HF case på 105.012-66 är ovanligare än CB case.
DSC07862.jpg
Fint exemplar du har @105.012 :) Vad gäller om HF case eller CB case är de vanligaste så vet jag inte, tycker dock att på de 105.012-66 som man ser så ser alla ut som HF, antar att det som är karaktäristiskt för CB case har polerats/nötts bort under årens gång?
HF (Huguenin Frères) är det vänstra i bilden nedan och CB (Centre Boites) är det högra:
IMG_3460.jpeg

Som ni ser så har CB en liten "platå" på ovansidan av luggen vilken HF saknar. Bild igen lånad från Moonwatch Only :)

Edit: Läste på lite och boken tar upp att många kan ha tyckt att CB var mindre attraktiva än HF så därför polerades/filades platån bort. Synd, jag hade gärna haft en 105.012-66 med CB som har platån kvar, jag tycker det är coolt :)
 
Senast ändrad:

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
@Hasse Varg @105.012 eller någon annan: Jag är lite sugen på att köpa Uncle Seikos flatlink när den kommer tills jag hittat/sparat till en bra 1039. Han gör dock ändlänkarna så de passar moderna speedys, vet ni om man hade behövt modda ändlänkarna för att få den att lira med en 145.012?
 

TompaH

Omega
Denna kommer nog ut på annons framöver. Den är fullständigt underbar men jag har så svårt att bestämma mig.!
 

Bilagor

  • 5337DBF9-657E-4F7E-B07E-64C61D51C771.jpeg
    5337DBF9-657E-4F7E-B07E-64C61D51C771.jpeg
    395.5 KB · Visningar: 1
Topp