• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Otori

Cartier
2-Faktor
Härliga tisdag

20210824_151631.jpg
 

Platinum

Cartier
Denna klocka är värdet av delarna löst. Och jag tror att vi alla här har bra svårt att svara på det utan att grotta ner oss ett tag, men för att spåna lite snabbt:

Boettlock - 5k
Bezel - 12k
Boett - ? Behöver se profilen bättre för att se om det är en nyare/äldre och hur sliten, men vi drar till med 5k
Tavla - 8k
Urverk - 5k
Chronohand - 3k (om den inte är en service hand)
Andra händer - 0.5k
Anti magnet lock - 2k
Tryckare - 1k
summa - 38.5k (grovt räknat)

Det är kostsamt om du ska fixa till den med rätt delar till en 145.012-68. Då behöver du lägga ca 50-60k då det är de två dyraste delarna som behövs. Tavla och verk.

Och gör du de förändringarna kommer du nog bara att ångra dig. Eftersom den då helt plötsligt inte har samma hjärta och inte är samma utseende som den klocka som släktingen tittat på i alla år.

Så om jag var du och fick ärva så hade jag låtit den vara som den är. Möjligen byta timvisaren (+minut) men annars inget då det var så den hade burits.
Tack för bra analys! Kommer försöka övertyga om att inte sälja (annat än i så fall till mig om det "måste" säljas) men då har jag en bra början kring var någonstans värdet ligger att meddela!
Jag är inne på samma sak som @105.012 vad gäller värdet samt att det inte är så vettigt att försöka få tillbaka den till en korrekt 145.012-67. Serva den och se till att timvisaren ersätts med en korrekt. Service lär gå på minst 7k skulle jag tro, kan vara lite svårt att få tag på enbart en timvisare i tritium, finns set på Omega Forums för runt 10k. Alternativt så skulle man kunna köpa ett set replacement visare i super-luminova och ”baka” eller reluma dem så att de matchar index. Om du är intresserad så har jag ett set bakade visare som jag skaffade till ett projekt som aldrig blev av, skicka ett meddelande till mig i så fall.
Skickar ett PM snart så kanske jag kan få lite mer information, nyfiken själv kring detta, men är lite osäker på vad släktningen vill så får se. Tack för alternativ iaf och bra information!
Även om delarna inte stämmer överens med varandra så är det fortfarande en snyggt gulnad tritiumtavla. Nya visare som @Hasse Varg är inne på, och en service förstås, så har du en charmig Speedy som du inte behöver vara löjligt rädd om.
Verkligen! För mig är det otroligt kul och då jag egentligen inte är så insatt i Speedys/övervägt dessa till en egen kollektion så gör det det hela ännu trevligare. Riktigt charmig och rolig piece :))
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Precis justerat den moderna länken. Tycker inte att klockan bärs för stort trots de utstickande ändlänkarna. Sjukt svårt att bestämma mig för vilken jag ska köra på...

1171 länken är nog snyggare och får klockan att kännas lite mer vintage och elegant, medans den nya länken känns mycket mer modern, biffig och framförallt säker.

Vad anser ni? 🤔
IMG_20210825_234235.jpg

IMG_20210825_234359.jpg

IMG_20210825_234412.jpg

IMG_20210825_234428.jpg

IMG_20210825_222604.jpg

IMG_20210814_104744.jpg
 

Arvid E

Omega
Precis justerat den moderna länken. Tycker inte att klockan bärs för stort trots de utstickande ändlänkarna. Sjukt svårt att bestämma mig för vilken jag ska köra på...

1171 länken är nog snyggare och får klockan att kännas lite mer vintage och elegant, medans den nya länken känns mycket mer modern, biffig och framförallt säker.

Vad anser ni? 🤔
IMG_20210825_234235.jpg

IMG_20210825_234359.jpg

IMG_20210825_234412.jpg

IMG_20210825_234428.jpg

IMG_20210825_222604.jpg

IMG_20210814_104744.jpg

Jag har också haft 1171 tidigare på en 145.0022, men använder nu 005-länken på just en 005-Speedy. Jag tycker att den senare vinner på alla punkter, den andas mycket mer kvalitet. Till skillnad från de flesta andra vad det verkar så gillar jag verkligen 005-länken. Trots smala handleder tycker jag att den sitter som en smäck.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Jag har också haft 1171 tidigare på en 145.0022, men använder nu 005-länken på just en 005-Speedy. Jag tycker att den senare vinner på alla punkter, den andas mycket mer kvalitet. Till skillnad från de flesta andra vad det verkar så gillar jag verkligen 005-länken. Trots smala handleder tycker jag att den sitter som en smäck.
Det kanske är för att du har smala handleder som den sitter som en smäck. Jag som har lite över medel tycker att låset skär in i handleden så illa att det inte går att använda. Den begränsade möjligheten till micro-justeringar gör det ju till ett litet lotteri om man får till passformen i övrigt.
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Det kanske är för att du har smala handleder som den sitter som en smäck. Jag som har lite över medel tycker att låset skär in i handleden så illa att det inte går att använda. Den begränsade möjligheten till micro-justeringar gör det ju till ett litet lotteri om man får till passformen i övrigt.
Finns det halva länkbitar att köpa?
 
Topp