• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

“Dos and don’ts” inom klockvärlden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Aldrig hört. Vem har sagt det? Skål!
F2E39D82-25DD-4A7D-8970-61B4594BD626.jpeg
Kvarts!
 

FlipSwede

Rolex
När man ägnar sig åt ett intresse är det givetvis viktigt att följa vissa regler som tenderar att bli striktare ju längre man ägnar sig åt intresset. Jag tänker börja med att lista några regler här men jag antar att det finns åtskilligt fler som andra kan lägga till.

En klocka får forta/dra sig Max 10 s per dygn - En icke exakt klocka är meningslös

En klocka får inte ha månfas - Detta är en larvig komplikation

En klocka får inte vara tillverkad av roséguld - Förklaring överflödig

Quartz är helt ok - Quartzklockor är väldigt exakta

Klockband får inte vara tillverkade av hudar från djur som föds upp för dess skinns skull - Detta är oetiskt

Vad finns mer för regler som vi bör hålla oss till?
Det bästa är ju att inte ha någon klocka alls.
Som trogen Miljöpartist så måste man se till hur klockans framställning påverkar klimatet.
Det är otroligt mycket onodig CO2 som släpps ut när dessa lyxprylar tillverkas och fraktas runt vår jord. Så naturligtvis bör det (klockor som inte är närproducerade alltsa) förbjudas omedelbart! Dessutom så kan både guld och diamanter ha tvivelaktigt ursprung,och då kan bäraren bli skyldig till brott mot de mänskliga rättigheterna.

Nej det bästa vore om alla dessa onödiga inköps avstods och pengarna istället gick till vår partikassa. Vi vet ju mycket bättre hur dina pengar bör anvandas

Förövrigt anser jag att alla klockor borde förstöras;);)
 

PNM

Panerai
Finns många som skyr guld i största allmänhet men att rosé skulle vara värre en gulguld, det är första gången jag hört. Det är ganska vedertaget att gulguld uppfattas som mer ”bling” än rosé och att rosé blivit så populärt är väl delvis för att det är ett mer diskret alternativ, i kontrast till gulguldklockorna från det vräkiga 80-talet. Sen kan ju associationer förändras med tiden, men har aldrig hört denna uppfattning tidigare.
 

Arcticreef

Panerai
Finns många som skyr guld i största allmänhet men att rosé skulle vara värre en gulguld, det är första gången jag hört. Det är ganska vedertaget att gulguld uppfattas som mer ”bling” än rosé och att rosé blivit så populärt är väl delvis för att det är ett mer diskret alternativ, i kontrast till gulguldklockorna från det vräkiga 80-talet. Sen kan ju associationer förändras med tiden, men har aldrig hört denna uppfattning tidigare.
Vräkighet blev mer allmänt accepterat på 80 talet än vad det varit tidigare. Men jag skulle med bestämdhet hävda att det är betydligt värre nu.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Var i gbg förra helgen. Inte en enda jäkla dörrvakt hade en bratte. De gled runt i smartklockor. :(
Vräkighet blev mer allmänt accepterat på 80 talet än vad det varit tidigare. Men jag skulle bestämdhet hävda att det är betydligt värre nu.
Det skulle jag bestämdhet inte hävda! Känns mer som förfall nu. Uppenbarligen i GBG. En regel borde vara att hålla på traditioner bland de som ska hålla lag och ordning. ✊
 

PNM

Panerai
Vräkighet blev mer allmänt accepterat på 80 talet än vad det varit tidigare. Men jag skulle bestämdhet hävda att det är betydligt värre nu.

Jag håller med föregående talare - mer förfall om något. Oavsett, så tror jag inte det är många som ser roséguld som mer vräkigt än gulguld. Om något att roséguld ser ”billigare” ut, särskilt de rödare varianterna, pga av alla kinesiska parfymklockor…
 

Arcticreef

Panerai
Sen kan man ju också anpassa lite till omständigheterna. Vad som är ”do” för en rappare kan vara ett ”don’t” för tex en psykoanalytiker
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
När man ägnar sig åt ett intresse är det givetvis viktigt att följa vissa regler som tenderar att bli striktare ju längre man ägnar sig åt intresset. Jag tänker börja med att lista några regler här men jag antar att det finns åtskilligt fler som andra kan lägga till.

En klocka får forta/dra sig Max 10 s per dygn - En icke exakt klocka är meningslös

En klocka får inte ha månfas - Detta är en larvig komplikation

En klocka får inte vara tillverkad av roséguld - Förklaring överflödig

Quartz är helt ok - Quartzklockor är väldigt exakta

Klockband får inte vara tillverkade av hudar från djur som föds upp för dess skinns skull - Detta är oetiskt

Vad finns mer för regler som vi bör hålla oss till?
Vad då inte roséguld? Du vet inte vad du missar om du tror så. 😎
C13243AC-EC56-4E49-9F85-E4C4E1742F9E.jpeg
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp