• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Kommer kanske kanske lÀgga ut den hÀr till salu i helgen, men hintar hÀr lite innan om nÄgon Àr sugen.
FB46DC9D-8DCB-4E82-8884-322EFA5FC363.jpeg
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Hej pÄ er Seiko-proffs
Jag har fÄtt för mig att jag ska bli med Seiko och letar lite högt och lÄgt.
Hittade en fantastisk vit Samurai gen 1 SNM009 (7S35-00B0) men har ingen aning om vad de "ska" kosta
NÄgon som har en kÀnsla för vettig prislapp pÄ de?
Verkar inte helt lÀtt att hitta...
Finns det bra gjorda kopior pÄ de som man ska akta sig för?
ska vara 42 mm, men nÄgon som vet hur de bÀrs? 42 kÀnns spontant lite litet....
Tack pÄ förhand
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej pÄ er Seiko-proffs
Jag har fÄtt för mig att jag ska bli med Seiko och letar lite högt och lÄgt.
Hittade en fantastisk vit Samurai gen 1 SNM009 (7S35-00B0) men har ingen aning om vad de "ska" kosta
NÄgon som har en kÀnsla för vettig prislapp pÄ de?
Verkar inte helt lÀtt att hitta...
Finns det bra gjorda kopior pÄ de som man ska akta sig för?
ska vara 42 mm, men nÄgon som vet hur de bÀrs? 42 kÀnns spontant lite litet....
Tack pÄ förhand
Jag har titan-samurajen, som Àr 42mm och tycker den Àr rackarns rejÀl, inte blyg att ta plats pÄ handleden.
Ska i och för sig tillĂ€ggas att min handled endast stĂ„tar med 15,5cm omkrets 😜
Dock har min ett schysst lug till lug mÄtt pÄ 48mm (har jag för mig)
 

Bilagor

  • A890C0B0-71B3-4DD3-A0E8-D30D7F3CF249.jpeg
    A890C0B0-71B3-4DD3-A0E8-D30D7F3CF249.jpeg
    604.1 KB · Visningar: 11

Jox

Rolex
2-Faktor
Jag har titan-samurajen, som Àr 42mm och tycker den Àr rackarns rejÀl, inte blyg att ta plats pÄ handleden.
Ska i och för sig tillĂ€ggas att min handled endast stĂ„tar med 15,5cm omkrets 😜
Dock har min ett schysst lug till lug mÄtt pÄ 48mm (har jag för mig)
Jag har "aningen" större handleder, ca 20,5 cm, det som gör mig tveksam... 48 l2l Àr i minsta laget, men man kan ju vÀnja sig vid allt :p
 

Spellrong

Omega
Kan nÄgon vÀnlig sjÀl rekommendera var man kan köpa reservdelar till en Samurai?

Klockan Àr inte min men jag tror det Àr ett 4r35 eller 4t36 verk i den.
 

Kursten

Omega
2-Faktor
Är oerhört sugen pĂ„ att köpa en seiko och har tittat mycket pĂ„ SKX007 och SRPD55K1. SKX007 faller mig mest i smaken och Ă€r den jag verkligen vill ha men hittar tyvĂ€rr ingen för tillfĂ€llet. Vad skulle ni rekommendera? Vad Ă€r dem största skillnaderna? Kanske nĂ„gon sitter inne pĂ„ en SKX007 som denne vill bli av med?
 
Är oerhört sugen pĂ„ att köpa en seiko och har tittat mycket pĂ„ SKX007 och SRPD55K1. SKX007 faller mig mest i smaken och Ă€r den jag verkligen vill ha men hittar tyvĂ€rr ingen för tillfĂ€llet. Vad skulle ni rekommendera? Vad Ă€r dem största skillnaderna? Kanske nĂ„gon sitter inne pĂ„ en SKX007 som denne vill bli av med?
HĂ€r pĂ„ köp&sĂ€lj finns det tvĂ„ stycken till salu! 👍
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Til Seikogenier her inne: Er denne verifisert riktig?

seiko-watch-numbers-png.15734268
NÄgot geni Àr jag inte, men jag Àr skeptisk nÀr det gÀller beskrivningen av nÀst sista bokstaven i "retail model number". Det stÄr att det Àr "intended distribution region", och det Àr stÀmmer inte. Jag har sett lite olika hypoteser om vad det Àr, en del tror att det kan vara var den Àr tillverkad i stÀllet. Lite osÀkert om sista siffran Àr "strap variation" ocksÄ. En viss siffra motsvarar i alla fall inte en viss typ av armband, men möjligen Àr den sista siffran olika för olika armband inom en modellserie.

NÄgra nya Prospex-modeller som kom i höstas har alla "J1" pÄ slutet t.ex., och de sÀljs inte bara i Japan, och de har olika armband. (Jag har en SPB155J1 som ju uppenbart sÀljs utanför Japan.)

Seikos modellnummer Àr över huvud taget ett mysterium, det Àr nog bara Seiko som vet vad det Àr för system, om det Àr nÄgot system...

Men resten av informationen verkar stÀmma med vad jag sett i andra kÀllor.
 

jacoby

Cartier
Vad kan det tÀnkas vara för fel om klockan hamnar efter med flera minuter pÄ nÄgra dagar till en vecka?
Min SARB hamnar alltid efter typ 5-8minuter nu för tiden, har haft den i 2 Är nu till vÄrkvisten.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Vad kan det tÀnkas vara för fel om klockan hamnar efter med flera minuter pÄ nÄgra dagar till en vecka?
Min SARB hamnar alltid efter typ 5-8minuter nu för tiden, har haft den i 2 Är nu till vÄrkvisten.

Ladda ner appen watccheck och mÀt tidshÄllningen. Du kan Àven noter i appen vilken position du lÄter klockan vila under natten för att se om den ökar eller saktar under vilan.
 

kubiken

Omega
2-Faktor
Hej. Jag har en sdgm003 i vad som man lite snĂ€llt kan beskriva som ”vĂ€ldigt vĂ€lanvĂ€nt bruksskick”.
FrĂ„gan som lyder Ă€r ju dĂ„: Klockan blev vĂ€ldigt arg pĂ„ mig nĂ€r jag köpte en till och började gĂ„ vĂ€ldigt illa. Pratade med en Ă„terförsĂ€ljare om service, men de sa att de bara skickar den vidare och att de i sin tur byter verk rakt av. Är det lönt att byta verk? NĂ„gon som vet vad det kostar? Är ju ett 6R15C.
Finns det nÄgot vÀrde kvar i klockan efter?
Bilden Àr vÀl hyffsat representativ för skicket i övrigt, önskas fler sÄ hojta till.
(Observera, det hĂ€r Ă€r ingen annons, klockan sĂ€ljs fungerande eller inte alls. Har varit med om ruskiga trĂ„kigheter innan vad gĂ€ller ”befintligt skick”)
0DB74D6D-8EF1-421E-8300-9A4F0A8AAC0C.jpeg
 

kubiken

Omega
2-Faktor
Kom pÄ nu att det kanske blev stollatossigt att lÀgga in frÄgan i den hÀr trÄden, isf fÄr moderator piska mig pÄ fingrarna sÄ gör jag en ny trÄd.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hej. Jag har en sdgm003 i vad som man lite snĂ€llt kan beskriva som ”vĂ€ldigt vĂ€lanvĂ€nt bruksskick”.
FrĂ„gan som lyder Ă€r ju dĂ„: Klockan blev vĂ€ldigt arg pĂ„ mig nĂ€r jag köpte en till och började gĂ„ vĂ€ldigt illa. Pratade med en Ă„terförsĂ€ljare om service, men de sa att de bara skickar den vidare och att de i sin tur byter verk rakt av. Är det lönt att byta verk? NĂ„gon som vet vad det kostar? Är ju ett 6R15C.
Finns det nÄgot vÀrde kvar i klockan efter?
Bilden Àr vÀl hyffsat representativ för skicket i övrigt, önskas fler sÄ hojta till.
(Observera, det hĂ€r Ă€r ingen annons, klockan sĂ€ljs fungerande eller inte alls. Har varit med om ruskiga trĂ„kigheter innan vad gĂ€ller ”befintligt skick”)
0DB74D6D-8EF1-421E-8300-9A4F0A8AAC0C.jpeg

Hur menar du att den började gÄ illa? Fortar dig sig exempelvis mycket?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Innan sÄ brukade den öka ca 20 sek/dygn och det tyckte vÀl jag var lite mycket, men inom toleransen.
Nu har den börjat tappa tid, kan vara uppemot en halvminut pÄ ett par timmar.

Hur gÄr den pÄ ett dygn? Om den fortar sig nÄgra minuter sÄ kanske det Àr en sÄpass enkel sak som att klockan Àr magnetiserad.

 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Nu har jag inte kollat jÀttenoga efter hÀr, har mest legat i en lÄda. Men sist jag kollade sÄ tappade den ca 10-15 min pÄ ett dygn.
SÄ den behöver en service. Det spelar vÀl ingen roll om man byter urverk eller servar det befintliga. Om det Àr lönt beror ju pÄ vad man tycker att klockan Àr vÀrd. SvÄrt att svara pÄ utan att veta vÀrdet och priserna i frÄga.
 
Topp