• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Haft beslutsĂ„ngest i flera veckor, en mĂ„ste lĂ€mna men jag vet inte vilken. đŸ„Č
5DE6C0E0-BD18-4F64-BE06-70C96ACED449.jpeg
 

aleksi

Omega
Tjena!

Min Seiko automatisk gÄr för lÄngsamt flera minuter per dag. Trots att jag vrider upp den. Haga ur pÄstod att man va tvungen att byta ut hela verket. TÀnkte höra en second opionion i frÄgan hÀr :)

NĂ„gon som vet en bra urmakare som kan fixa seiko autmatiska? I gbg eller i Sverige.
Tack pÄ förhand

Edit: den gÄr för lÄngsamt, ska kika pÄ om den Àr magnitiserad :)
 
Senast Àndrad:

kotodx

Omega
Om det rör sig om nÄgra minuter kan du kanske rucka den. Om det inte hjÀlper Àr det nog tyvÀrr som urmakaren sa, billigare att byta urverk Àn att serva, iaf om det Àr modernt och inte rör sig om nÄgot av deras dyrare ur.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Tjena!

Min Seiko automatisk gÄr för fort, flera minuter per dag. Trots att jag vrider upp den. Haga ur pÄstod att man va tvungen att byta ut hela verket. TÀnkte höra en second opionion i frÄgan hÀr :)

NĂ„gon som vet en bra urmakare som kan fixa seiko autmatiska? I gbg eller i Sverige.
Tack pÄ förhand
- Prova att avmagnetisera den.
 

aleksi

Omega
Om det rör sig om nÄgra minuter kan du kanske rucka den. Om det inte hjÀlper Àr det nog tyvÀrr som urmakaren sa, billigare att byta urverk Àn att serva, iaf om det Àr modernt och inte rör sig om nÄgot av deras dyrare ur.
Hur ruckar man den?

Var nÀstan samma pris att köpa ny klocka som att köpa nytt verk.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tjena!

Min Seiko automatisk gÄr för lÄngsamt flera minuter per dag. Trots att jag vrider upp den. Haga ur pÄstod att man va tvungen att byta ut hela verket. TÀnkte höra en second opionion i frÄgan hÀr :)

NĂ„gon som vet en bra urmakare som kan fixa seiko autmatiska? I gbg eller i Sverige.
Tack pÄ förhand

Edit: den gÄr för lÄngsamt, ska kika pÄ om den Àr magnitiserad :)
En magnetiserad klocka gÄr för fort. Inte lÄngsamt.

Nu vet jag inte vilket verk din klocka har, men ett typiskt Seikoverk Àr inte dyrt.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Som sagt, om den gÄr för lÄngsamt (och inte för fort som det stÄr i rubriken) sÄ Àr det sannolikt inte avmagnetisering som hjÀlper. En ruckning kanske funkar. En urmakare ska kunna göra det för nÄgra hundralappar. Om det Àr en Àldre klocka (sÀg 10 Är eller mer) sÄ Àr det nog snarare sÄ att den behöver en service, dvs tas isÀr, rengöras, och monteras ihop och smörjas. Det kostar mer Àn att byta urverk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjena!

Min Seiko automatisk gÄr för lÄngsamt flera minuter per dag. Trots att jag vrider upp den. Haga ur pÄstod att man va tvungen att byta ut hela verket. TÀnkte höra en second opionion i frÄgan hÀr :)

NĂ„gon som vet en bra urmakare som kan fixa seiko autmatiska? I gbg eller i Sverige.
Tack pÄ förhand

Edit: den gÄr för lÄngsamt, ska kika pÄ om den Àr magnitiserad :)
HÀr gissas det hej vilt i kommentarerna. GÄ till en SEIKO-sÀljare som har urmakare. Det betyder Klockmaster Hansson pÄ Frölunda torg.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tjena!

Min Seiko automatisk gÄr för lÄngsamt flera minuter per dag. Trots att jag vrider upp den. Haga ur pÄstod att man va tvungen att byta ut hela verket. TÀnkte höra en second opionion i frÄgan hÀr :)

NĂ„gon som vet en bra urmakare som kan fixa seiko autmatiska? I gbg eller i Sverige.
Tack pÄ förhand

Edit: den gÄr för lÄngsamt, ska kika pÄ om den Àr magnitiserad :)
Har du bara en klocka som du bÀr, och dessutom Àr viktigt att den gÄr rÀtt, byt till en annan som hÄller tiden bra (finare verk, alt quarts beroende av budget )

Jag gillar att byta klocka minst en ggr dag (har tvÄ stycken med mig, alltid) och roterar bland mina favoriter = sÄ de stÀlls varje gÄng de Äker pÄ men bara till cirkatid.
Klockorna för mig Àr mest kÀnsla sÄ tidshÄllningen Àr mindre viktig.

NÄgot att testa för dig?
 

aleksi

Omega
En magnetiserad klocka gÄr för fort. Inte lÄngsamt.

Nu vet jag inte vilket verk din klocka har, men ett typiskt Seikoverk Àr inte dyrt.
Intressant, urmakaren sa att det skulle kosta 4000kr typ!

Ser att verket kostar ca 3500 pÄ sidan. Köpte den för 599dollar.

Blir nog kolla in seiko pÄ frölunda torg och se om de kan göra nÄgot.
 

chezz81

Cartier
2-Faktor
Det finns nÄgra AM-delar pÄ den men det kanske du vet om?
Nej, det har jag inte koll pÄ. Uppskattar att ett trÀnat öga kan upplysa mig.
Köpte den pÄ Tradera och försökte sÄ gott jag kunde att jÀmföra och lÀsa pÄ. Men uppenbarligen inte tillrÀckligt.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Nej, det har jag inte koll pÄ. Uppskattar att ett trÀnat öga kan upplysa mig.
Köpte den pÄ Tradera och försökte sÄ gott jag kunde att jÀmföra och lÀsa pÄ. Men uppenbarligen inte tillrÀckligt.
Ok. Ta nĂ„gra skarpare bilder utomhus sĂ„ att man kan göra en sĂ„ bra bedömning som möjligt. Även baksida.
 
Senast Àndrad:

Viskan

Panerai
2-Faktor
Intressant. Tack.
Hur ser du det?
Tavelkodens placering och utförande, SEIKO-texten, subdialen har för tydliga ringar över hela ytan, visarna ger ett för ”litet” intryck. De ska ocksĂ„ ha en mera avsmalnande profil. Markören vid 140 pĂ„ ringen pekar nĂ€stan rakt emot toppen pĂ„ 4:an. Den ska vara nĂ„got mera till vĂ€nster pĂ„ original, mellan 1:an och 4:an. Innerkanten pĂ„ ringen ska ha en tydligare avfasad kant.
IMG_0824.jpeg
 
Topp