• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Greven

Audemars
Grundlogiken Àr att de fyra första siffrorna bestÀmmer urverk och de nÀstkommande 4 bestÀmmer boett. Ofta indikerar de tvÄ första siffrorna sjÀlva urverket och siffrorna nr 3 och 4 indikerar urverkets komplikation.

Vad göller boettsiffrorna brukar de tvÄ första vara ett familjenamn medan de tvÄ sista siffrorna Àr olika varianter, exempelvis olika bredder eller avsedda för olika marknader.

Exempel:
KS 5626-7000
KS 5625-7020
Samma urverk fast 25 betyder enbart datum medan 26 betyder dag&datum.
Boetterna Àr vÀldigt lika men boetten 7000 har nÄgot bredare bandhorn Àn 7020.

Logiskt men snurrigt. :)
Vet inte om jag besvarade din frÄga? :D

Vad gÀller dessa modeller kan man alltsÄ gissa att 09 och 06 skiljer urverken Ät nÄgot (hackfunktion) och att boetterna eller avsedd marknad skiljer sig.
Yatzy! Exakt vad jag var ute efter. Bra förklarat! Nu förstÄr jag grundlogiken. Tack!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Grundlogiken Àr att de fyra första siffrorna bestÀmmer urverk och de nÀstkommande 4 bestÀmmer boett. Ofta indikerar de tvÄ första siffrorna sjÀlva urverket och siffrorna nr 3 och 4 indikerar urverkets komplikation.

Vad gÀller boettsiffrorna brukar de tvÄ första vara ett familjenamn medan de tvÄ sista siffrorna Àr olika varianter, exempelvis olika bredder eller avsedda för olika marknader.

Exempel:
KS 5626-7000
KS 5625-7020
Samma urverk fast 25 betyder enbart datum medan 26 betyder dag&datum.
Boetterna Àr vÀldigt lika men boetten 7000 har nÄgot bredare bandhorn Àn 7020.

Logiskt men snurrigt. :)
Vet inte om jag besvarade din frÄga? :D
Kungligt beskrivet. â˜ș
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
@sherwan
GS har ju inga mekaniska kronografer sÄ det Àr en ganska naturlig anledning till att det inte syns fler hÀr. ;)

NÀrmaste man kan komma Àr nog den Credorn jag precis landade (fler bilder pÄ yonsson.com sÄ fick jag sagt det ocksÄ. :D ).

DÀremot finns det ju spring drive-kronografer men de Àr rÀtt stora och kostar huggorm. Tror @Molle har 2st och @klockodile 1st.

VÀlkommen hit i alla fall, det lÀr sÀljas fler klockor hÀr i framtiden. :)
DagsfÀrsk pÄ min SBGC007.
DSC_0281.JPG

Trevliga modeller, hade gÀrna haft @Molle s blÄ titanvariant. :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
DÄ frugan helt glömt bort dennas existens (eller rÀttare sagt anvÀnder nÄgon form av funktionsak pÄ vÀnster handled) sÄ fÄr jag bÀra denna 7005. Tycker de Àr mkt trevliga dessa Àldre dress seikos sÄ mig gör det inget :rolleyes: :)

Ska nog fixa ett 19mm ödla, struts eller alligatorband till den nu om jag ska bÀra den...
DSC_0016_zpsylkync65.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Sorry, tror ni missförstod, menade att jag har ögat chrono24 mycket och det mesta finns i Japan, my bad...
FörvÄnad att se sÄ mÄnga fina klockor hÀr hos er seriösa hökar ;)
Nice sida Yonsson, sÄg Àven att Molle har en sida men den Àr nere just nu, klickat in dÀr sÀkert 10 ggr men ingen tur Àn, kommer den upp snart molle?
Funderar om det Àr sÄ att ni kanske jobbar med klockor och Àr urmakare kanske?
Var köper ni klockor ifrÄn, import, resor eller hos ad?
Sparat ner Watchrecon sÄ jag har fler sidor att spana efter.
Ser att mÄnga skriver att Globen har nÄgra, ska ta mig dit snart, jobbar bredvid Rob E i Stockholm sÄ det Àr inte lÄngt dit, bara trott att det kanske inte finns nÄgra klockor dÀr och blir besviken att ta mig dit för att se en eller tvÄ klockor.
Du har nog klickat till min gamla sida. Den Àr nere för alltid, dÄ de som hostade den lagt ner 31/12. Misströsta ej dÄ jag flyttade allt nÄgra dagar innan. Finns nu hÀr:

https://mollewatch.wordpress.com/

Mina Grand Seiko har genom Ären köpts pÄ diverse forum, Yahoo Japan (via japamart), frÄn Seiya, i Tokyo, frÄn Klockmaster Globen.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Planerar en resa ner till Tokyo med nÄgra vÀnner, inget datum spikat Àn.
NÄgra smÄtips inför resan att tÀnka pÄ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Edit: Trigger Warning
Den hÀr annonsen gjorde mig duktigt sugen pÄ en Pogue. NÀsta köp?
allmanswatch.jpg
Jag blir sugen i perioder, börjar leta som en galning, jÀmför tavleldetaljer, hittar nÄgra enstaka bra exemplar, tröttnar. :)
Planerar en resa ner till Tokyo med nÄgra vÀnner, inget datum spikat Àn.
NÄgra smÄtips inför resan att tÀnka pÄ?
Ladda kontot. :D
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Planerar en resa ner till Tokyo med nÄgra vÀnner, inget datum spikat Àn.
NÄgra smÄtips inför resan att tÀnka pÄ?
Besök pÄ Seiko Museum Àr ett mÄste:
http://museum.seiko.co.jp/en/
Kolla gÀrna med dem: Hur mÄnga ex 7005-8140 som tillverkades pÄ bestÀllning av Iran.
Ta gÀrna bild pÄ eventuell dokumentation som finns om klockan.
Sen: Roppongi!
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
@yonsson Det Àr redan kalkylerad ;)
Prata med nÄgra vÀnner om resmÄl och vi kom fram till att alla ville till Japan men ingen i nÀrmaste familj/bekanta som vill dit. Vi gör en deal och Äker nÄgra grabbar helt enkelt, mÄste variera mellan de normala sol o bad semestrarna :)

@niclasnice precis sÄnt som Àr essential att ta reda pÄ inför resan, en av mina önskemÄl va "vi mÄste Äka deras supersnabba tÄg" sÄ en resa till seiko museum Àr ett mÄste :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson Det Àr redan kalkylerad ;)
Prata med nÄgra vÀnner om resmÄl och vi kom fram till att alla ville till Japan men ingen i nÀrmaste familj/bekanta som vill dit. Vi gör en deal och Äker nÄgra grabbar helt enkelt, mÄste variera mellan de normala sol o bad semestrarna :)

@niclasnice precis sÄnt som Àr essential att ta reda pÄ inför resan, en av mina önskemÄl va "vi mÄste Äka deras supersnabba tÄg" sÄ en resa till seiko museum Àr ett mÄste :)
Finns en del trÄdar om detta sÄ gör en sökning. :)
Tips nr 1 Àr vÀl att besöka Wako store (SEIKOs flggskeppsbutik) men att inte handla dÀr dÄ du lÀr kunna glömma rabatter och kampanjer, cool butik dock. Besök inte svÀrdsmuseet, det suger. :)
 

Case

Panerai
Grundlogiken Àr att de fyra första siffrorna bestÀmmer urverk och de nÀstkommande 4 bestÀmmer boett. Ofta indikerar de tvÄ första siffrorna sjÀlva urverket och siffrorna nr 3 och 4 indikerar urverkets komplikation.

Vad gÀller boettsiffrorna brukar de tvÄ första vara ett familjenamn medan de tvÄ sista siffrorna Àr olika varianter, exempelvis olika bredder eller avsedda för olika marknader.

Exempel:
KS 5626-7000
KS 5625-7020
Samma urverk fast 25 betyder enbart datum medan 26 betyder dag&datum.
Boetterna Àr vÀldigt lika men boetten 7000 har nÄgot bredare bandhorn Àn 7020.

Logiskt men snurrigt. :)
Vet inte om jag besvarade din frÄga? :D
Kul information! Finns det nÄgot system för siffrorna som referera till komplikationer mÄnntro? Eller Àr det olika mellan olika modeller...

Edit: motsv 5=Datum 6=Dag och datum etc.
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul information! Finns det nÄgot system för siffrorna som referera till komplikationer mÄnntro? Eller Àr det olika mellan olika modeller...
Finns sÀkert nÄgon logik dÀr men det Àr inget jag har koll pÄ. Sist siffran 6 brukar betyda dg+datum, 7546. 5626 mfl. Det stÀmmer dock inte alltid för det finns massvis med urverksreferenser med annat Àn 6 som sista siffra som ÀndÄ har dag+datum.

Tar vi 9F som exempel (GS kvartsurverk) sÄ Àr det mÀkta ologiskt. Referensen kan tom skilja utifrÄn datumets placering frÄn tavlans ytterkant. :confused:
 

Case

Panerai
Du har nog klickat till min gamla sida. Den Àr nere för alltid, dÄ de som hostade den lagt ner 31/12. Misströsta ej dÄ jag flyttade allt nÄgra dagar innan. Finns nu hÀr:

https://mollewatch.wordpress.com/

Mina Grand Seiko har genom Ären köpts pÄ diverse forum, Yahoo Japan (via japamart), frÄn Seiya, i Tokyo, frÄn Klockmaster Globen.
Japanresan var grym lÀsning och spÀnnande bilder :)
 

Case

Panerai
Finns sÀkert nÄgon logik dÀr men det Àr inget jag har koll pÄ. Sist siffran 6 brukar betyda dg+datum, 7546. 5626 mfl. Det stÀmmer dock inte alltid för det finns massvis med urverksreferenser med annat Àn 6 som sista siffra som ÀndÄ har dag+datum.

Tar vi 9F som exempel (GS kvartsurverk) sÄ Àr det mÀkta ologiskt. Referensen kan tom skilja utifrÄn datumets placering frÄn tavlans ytterkant. :confused:
Jag fÄr ticks i hela fejset bara jag tÀnker pÄ det. Ingen logik i Seikos referenser :bored::shifty::confused:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ojojoj! Blev lysande bilder nu snackar vi Seiko lyx!
Aldrig sett klockan förr Àr de nÄn LE?

Oavsett svin grym
Det finns fÀrgkombinationer som Àr LE men denna Àr det inte. UtgÄr dock frÄn att antalet exemplar skulle motivera att den var Le :) . Skrivit om den tidigare i trÄden men orkar du inte blÀddra sÄ finns det mer info hÀr: http://yonsson.com/ (posten överst).
 
Senast Àndrad:

Blackmore

Panerai

Micke_A

Omega
Skjuter ut en frÄga hÀr bland er Seiko-fantaster: Har googlat men inte hittat en lista/förteckning med alla modellbeteckningar pÄ Seiko. Finns det? TÀnker mest pÄ dykare, men det vore kul att fÄ en överblick av samtliga modeller. Kanske svÄrt att hitta en sÄdan förteckning i och med att det kommer ut nya modeller hela tiden, men tÀnkte ÀndÄ stÀlla frÄgan. :)
Som helt fÀrsk har jag sÀkert sÀmst koll av alla hÀr, men jag har haft stor glÀdje av denna site: http://www.watchsleuth.com/
Det finns en sÀrskild avdelning för divers: http://www.watchsleuth.com/seikodiverfinder/
Jag Àr helt övertygad om att du har koll pÄ detta, Greven, men det kan ju kanske finnas nÄgon annan hÀr som, precis som jag, nyss fÄtt upp ögonen.
 

Greven

Audemars
Som helt fÀrsk har jag sÀkert sÀmst koll av alla hÀr, men jag har haft stor glÀdje av denna site: http://www.watchsleuth.com/
Det finns en sÀrskild avdelning för divers: http://www.watchsleuth.com/seikodiverfinder/
Jag Àr helt övertygad om att du har koll pÄ detta, Greven, men det kan ju kanske finnas nÄgon annan hÀr som, precis som jag, nyss fÄtt upp ögonen.
Tack för tipset! VÀldigt bra överblick av moderna dykare! :)
 
InvĂ€ntar min första seiko, första klocka till och med. NĂ€rmare bestĂ€mt en SKX007. Är det nĂ„gra smĂ„ tips och tricks jag bör ta i beaktning före anvĂ€ndande? :)

Förresten sÄ har jag fÄtt mail av creationwatches att jag ska kontakta DHL. Hade tÀnkt göra det pÄ mÄndag, nÄgon som vet vad det kan röra sig om?
 
Topp