• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Chuck

Patek
2-Faktor
Ännu en ThailĂ€ndsk Limited Edition i 1965 exemplar. Blir galen att dom fĂ„r sĂ„ snygga klockor dĂ€r. :mad:

Seiko Sumo Silver (SPB029)

(Bilder snodda frÄn WUS)
1799882d1414033061-seiko-silver-sumo-%24_57.jpg


1799890d1414033177-seiko-silver-sumo-%24_57.jpg


1799906d1414033329-seiko-silver-sumo-%24_57.jpg


1797394d1414014718-seiko-silver-sumo-yjyqaha4.jpg

JÀklig coolt men fattar inte att de adderar bubblan pÄ glaset!? Ser för jÀvligt ut samma sak med LE monsters [emoji27]
 

V

Cartier
Var pÄ vÀg till Werner pÄ ABC men det var lunchstÀngt sÄ jag ramlade in i en inredningsbutik runt hörnet i brist pÄ annat att göra. Man kan nog lugnt pÄstÄ att hipsterfaktorn var hög och prissÀttningen nÀrmast ironisk, (lÀs svindyrt), pÄ allt frÄn möbler till de vintage-klockor som de faktiskt hade.
Bland annat kunde man köpa en helt vanlig vÀggklocka som hÀngt pÄ LM Eriksson för 2.500sek. Jag antar att mÄlgruppen tycker det Àr lite exotiskt med ett inslag frÄn arbetarklassen att visa upp för sina gelikar sÄ att de kan lyxslumma lite :)

SÄ...varför berÀtta allt det hÀr i Seiko-trÄden. Jo, de hade Àven ett Seiko vÀggur med en kraftig patina för det facila priser 950sek. That's all folks.

image.jpg
 

HolyCrap

Omega
Hej,
jag sitter (fortfarande) och letar runt efter en SKX007 och blir bara förvirrad av de olika varianterna.
Jag har greppat att J-modellerna har "Made in Japan" pÄ tavlan och att K-modellerna inte har det. LÄter vara osagt var de faktiskt Àr tillverkade.
Sen har vi 1-varianten som har gummi och 2-varianten som har lÀnk.
SÄ lÄngt Àr allt glasklart.

Men vad betyder KD? Och vad betyder KC? dessa dyker upp lite varstans jag googlar men fattar inte skillnaden pĂ„ dessa eller vad som skiljer mot K1 och K2. D verkar komma pĂ„ lĂ€nk och C pĂ„ gummi. Är det bara andra namn pĂ„ K1 och K2? PĂ„ nĂ„got stĂ€lle antyddes just det dĂ„ det stod "SKX007K1 (SKX007KC)" men det Ă€r enda kopplingen jag har sett.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
jag sitter (fortfarande) och letar runt efter en SKX007 och blir bara förvirrad av de olika varianterna.
Jag har greppat att J-modellerna har "Made in Japan" pÄ tavlan och att K-modellerna inte har det. LÄter vara osagt var de faktiskt Àr tillverkade.
Sen har vi 1-varianten som har gummi och 2-varianten som har lÀnk.
SÄ lÄngt Àr allt glasklart.

Men vad betyder KD? Och vad betyder KC? dessa dyker upp lite varstans jag googlar men fattar inte skillnaden pĂ„ dessa eller vad som skiljer mot K1 och K2. D verkar komma pĂ„ lĂ€nk och C pĂ„ gummi. Är det bara andra namn pĂ„ K1 och K2? PĂ„ nĂ„got stĂ€lle antyddes just det dĂ„ det stod "SKX007K1 (SKX007KC)" men det Ă€r enda kopplingen jag har sett.
Tror sÀljarna hittat pÄ det dÀr systemet sjÀlva. Du ser ju pÄ bilderna vad du köper, sÄ gÄ pÄ det istÀllet. Det finns bara tvÄ versioner: K & J.

SlÀnger in en dagens pÄ gungklockan:
image.jpg
 

POO

Panerai
Hej,
jag sitter (fortfarande) och letar runt efter en SKX007 och blir bara förvirrad av de olika varianterna.
Jag har greppat att J-modellerna har "Made in Japan" pÄ tavlan och att K-modellerna inte har det. LÄter vara osagt var de faktiskt Àr tillverkade.
Sen har vi 1-varianten som har gummi och 2-varianten som har lÀnk.
SÄ lÄngt Àr allt glasklart.

Men vad betyder KD? Och vad betyder KC? dessa dyker upp lite varstans jag googlar men fattar inte skillnaden pĂ„ dessa eller vad som skiljer mot K1 och K2. D verkar komma pĂ„ lĂ€nk och C pĂ„ gummi. Är det bara andra namn pĂ„ K1 och K2? PĂ„ nĂ„got stĂ€lle antyddes just det dĂ„ det stod "SKX007K1 (SKX007KC)" men det Ă€r enda kopplingen jag har sett.


DÀr Àr inga skillnader i kvalitén de olika modellerna emellan sÄ Àr du ingen extrempetig kÀnnare sÄ spelar det ingen roll vilken du vÀljer. LÀnken Àr trist och gummit rÀtt fult, sÄ jag hade köpt den billigaste jag hittat och sen kompletterat med annan lÀnk eller band.
 

HolyCrap

Omega
Tror sÀljarna hittat pÄ det dÀr systemet sjÀlva. Du ser ju pÄ bilderna vad du köper, sÄ gÄ pÄ det istÀllet. Det finns bara tvÄ versioner: K & J.

SlÀnger in en dagens pÄ gungklockan:
image.jpg

LÄter vettigt. Och den dÀr KS-en Àr sjukt snygg.

DÀr Àr inga skillnader i kvalitén de olika modellerna emellan sÄ Àr du ingen extrempetig kÀnnare sÄ spelar det ingen roll vilken du vÀljer. LÀnken Àr trist och gummit rÀtt fult, sÄ jag hade köpt den billigaste jag hittat och sen kompletterat med annan lÀnk eller band.

Tack. BekrÀftar mina misstankar. Har hört just det om lÀnken förut och gummit Àr ju vansinnigt fult faktiskt. Kör pÄ din föreslagna strategi och plockar hem billigaste jag kan fÄ tag pÄ och slÀnger pÄ ett Nato eller nÄt.
 

HolyCrap

Omega
Fler dumma SKX007 frÄgor...
Hos vissa handlare stÄr det att den har 18mm band, men visst Àr det vÀl 22mm?
Sen sÄg jag hos nÄgon att det stod typ "Movement: Seiko 5". StÀmmer detta? Inte för att det spelar mig nÄn roll exakt vilket urverk som sitter i, men om det inte stÀmmer vet man ju inte om man vill bestÀlla frÄn dem.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fler dumma SKX007 frÄgor...
Hos vissa handlare stÄr det att den har 18mm band, men visst Àr det vÀl 22mm?
Sen sÄg jag hos nÄgon att det stod typ "Movement: Seiko 5". StÀmmer detta? Inte för att det spelar mig nÄn roll exakt vilket urverk som sitter i, men om det inte stÀmmer vet man ju inte om man vill bestÀlla frÄn dem.
Bandbredden Àr 22mm. Den har samma urverk som sitter i "SEIKO 5"-modellerna (7s26).
 

Noami

Cartier
Hello fellow Seikodudes,
Jag köpte min SKX173 i somras och fullkomligt Àlskar den, fastÀn jag börjar bli mer sugen pÄ en quartz nu. Men, men.. jag har ett litet problem med den som jag misstÀnker grundas i att jag Àr en nybörjare pÄ datuminstÀllning.
Problemet Àr att datumet byter runt kl 15 pÄ dagen och inte under natten, vilket den borde?
NÄgon som har en aning om vad som kan vara fel? I vÀrsta fall har jag ju fortfarande garanti sÄ en reparation eller en ny klocka borde gÄ.
 

POO

Panerai
Hello fellow Seikodudes,
Jag köpte min SKX173 i somras och fullkomligt Àlskar den, fastÀn jag börjar bli mer sugen pÄ en quartz nu. Men, men.. jag har ett litet problem med den som jag misstÀnker grundas i att jag Àr en nybörjare pÄ datuminstÀllning.
Problemet Àr att datumet byter runt kl 15 pÄ dagen och inte under natten, vilket den borde?
NÄgon som har en aning om vad som kan vara fel? I vÀrsta fall har jag ju fortfarande garanti sÄ en reparation eller en ny klocka borde gÄ.


För det första sÄ vet ju inte klockan om det Àr dag eller natt... SÄ skruva fram den tolv timmar sÄ den byter 0300 i stÀllet. Sen sÄ kan det vara sÄ att klockor inte byter prick 2400. 3 timmar sent kan jag tycka Àr lite sent men det Àr rÀtt enkelt vidgjort mha lite visar justering.


Edit: Skruvade precis pÄ min egen 7s26 bestyckade klocka och datumvÀxlingen tar en rÀtt bra stund. SÄ 0300 Àr nog inom tolleransen typ lite beroende pÄ vad du menar med vÀxlar. Min börjar vÀxla datum 22.40 slÄr över 24.15 och dagen kommer efter vid tresnÄret.
 

SSL

Audemars
Vad heter den dÀr japan/hong kong-butikssidan med massor av Seiko osv? Tappat adressen Ä kommer fan inte pÄ. Vill kika runt lite dÀr.
 

Noami

Cartier
För det första sÄ vet ju inte klockan om det Àr dag eller natt... SÄ skruva fram den tolv timmar sÄ den byter 0300 i stÀllet. Sen sÄ kan det vara sÄ att klockor inte byter prick 2400. 3 timmar sent kan jag tycka Àr lite sent men det Àr rÀtt enkelt vidgjort mha lite visar justering.


Edit: Skruvade precis pÄ min egen 7s26 bestyckade klocka och datumvÀxlingen tar en rÀtt bra stund. SÄ 0300 Àr nog inom tolleransen typ lite beroende pÄ vad du menar med vÀxlar. Min börjar vÀxla datum 22.40 slÄr över 24.15 och dagen kommer efter vid tresnÄret.

TÀnkte bara Äterkomma och berÀtta att din lösning stÀllde allt tillrÀtta. Stort tack, yonsson!
 
Topp