• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hej!
Vad Àr ett rimligt pris för en Seiko Sarb033? Skulle ni sÀga att den Àr överhypad vid det hÀr laget? Lite Grand Seiko för smÄ pengar :)
Emil
Om du lÀgger ut den för 3500kr sÄ kommer du fÄ bud pÄ 3k. Alternativt fÄ bumpa friskt och vÀnta lÀnge. Skicka ut den för 3k och gör en snabb affÀr Àr mitt tips. Fick min Sarb035 för 3k och sÄlde till en polare nÄgot billigare.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
BE497692-FDB3-4BED-AD1B-1F3C0F246A63.jpeg
F9D270DB-0B0C-4726-A5E1-494663B3B801.jpeg
D8AEF7AD-7539-47BD-BFA5-FF6C2A265BC4.jpeg
F494726E-A223-4A5F-8062-70C4C12C5D10.jpeg
Hei.

SÞker info om denne Seikoklokken, arvegods fra morfar. Setter stor pris pÄ all hjelp, er «dÞd» for Þyeblikket, sÄ skal leveres inn pÄ service, tips om urmakere i Stockholm mottas med takk!

Jostein

Vad Àr det du undrar? Det Àr en SQ frÄn December 1981 med ett Seiko 7123 2j urverk i. Urverket Àr specat till +/-15spm och har en batteritid pÄ 5Är. Batteriet Àr ett SR1130SW. Klockan Àr en budget modell och urverket Àr ett enklare urverk. Det bör ticka pÄ lÀnge utan problem men om nÄgon har varit slarvig nÀr man bytt batteri sÄ Àr just det urverket kÀnsligt för att lödningar slÀpper. SÀllan vÀrt att laga men borde inte vara för svÄrt att hitta en donator klocka om du vill fÄ liv i den.

Sitter pÄ tvÄ stycken lite Àldre Seiko som jag verkligen gillar. Funktionen att man vrider pÄ kronan och visarna rör sig till den valda funktionen tycker jag Àr extra hÀftig mÄste jag sÀga.

Funktionen kallas för "Seiko Magic Hands" och Àr onekligen ganska tuff :) Den första klockan Àr ur "Age of Discovery" serien och den andra en "Yacht Timer". Age of Dicovery klockorna Àr lite 90-tals kitschiga men börjar bli dyrare och dyrare.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
https://wornandwound.com/review/review-is-the-seiko-mini-turtle-the-new-skx007/

Enligt w&w har skx nu slutat produceras helt. Rykte igen eller sant denna gÄng? KÀnns som man ropar varg varje gÄng.
Jag tror det nĂ€r jag ser det. :rolleyes: Även om de skulle sluta tillverka den sĂ„ tror jag inte att de skulle slĂ€ppa designen pĂ„ SKXen sĂ„ lĂ€tt och ersĂ€tta den med en Turtle. Det bör komma en ersĂ€ttare i samma tappning men med ett 4R36 istĂ€llet.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag tror det nĂ€r jag ser det. :rolleyes: Även om de skulle sluta tillverka den sĂ„ tror jag inte att de skulle slĂ€ppa designen pĂ„ SKXen sĂ„ lĂ€tt och ersĂ€tta den med en Turtle. Det bör komma en ersĂ€ttare i samma tappning men med ett 4R36 istĂ€llet.
Det hade varit nice! Applicerade index, 4r36 och lugholes. OförÀndrad boett.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Är det nĂ„gon som har ett Strapcode Super Jubilee till SKX009 liggandes? :D

Hoppas jag inte begÄr nÄgot regelbrott nu nÀr jag frÄgar i den hÀr trÄden. ;)
 

EmilSve

Cartier
Har mÀrkt att det finns en vÀldig massa Sarb033:s pÄ Ebay. Hur vÀl ska man akta sig hÀr? Vet att mÄnga rÄkat illa ut vid affÀrer pÄ bayen. Vart ska man vÀnda sig för köp i Sverige om inte pÄ KS tro? Tradera..?

Tack pÄ förhand
Emil
 
D

Deleted member 1749

Guest
Vad Àr det du undrar? Det Àr en SQ frÄn December 1981 med ett Seiko 7123 2j urverk i. Urverket Àr specat till +/-15spm och har en batteritid pÄ 5Är. Batteriet Àr ett SR1130SW. Klockan Àr en budget modell och urverket Àr ett enklare urverk. Det bör ticka pÄ lÀnge utan problem men om nÄgon har varit slarvig nÀr man bytt batteri sÄ Àr just det urverket kÀnsligt för att lödningar slÀpper. SÀllan vÀrt att laga men borde inte vara för svÄrt att hitta en donator klocka om du vill fÄ liv i den.



Funktionen kallas för "Seiko Magic Hands" och Àr onekligen ganska tuff :) Den första klockan Àr ur "Age of Discovery" serien och den andra en "Yacht Timer". Age of Dicovery klockorna Àr lite 90-tals kitschiga men börjar bli dyrare och dyrare.

Stort takk for hjelpa!
 

Exxet

Rolex
Hade en sÄn dÀr för ett tag sedan, brukar vÀl kallas för "dancing hands" en kul men ganska onödig funktion Àr att om man vill ta reda pÄ vilken veckodag det var t ex den 15/7 1863 sÄ kan man fÄr reda pÄ det med den hÀr funktionen, kommer inte ihÄg hur men det finns manualer pÄ nÀtet, en annan jobbigare sak var att stÀlla datumet, gÄr ej att stÀlla med kronan, det görs via batteriet med nÄgon knapp, tar ganska mkt pÄ batteriet antar jag, sÄlde min pÄ Bukten för 3500:-
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag vet inte vilka du syftar pÄ? Angus jubilee och super jubileet? Jag har endast haft dom till skx och inte nÄgon sarb som det var tal om. Har kvar Angus , inte super
Ledsen om jag Àr otydlig. Jag menar om du har kvar Super Jubileen och i mitt fall gÀllde den till en skx009. Du fÄr gÀrna sÀga till om du ska sÀlja Angusen framöver. =)
 

jeppan

Breitling
Mors,
Sitter pÄ en fin gammal seiko "nautilus" som jag gÀrna vill försöka fixa till. Har tvÄ alternativ pÄ ny dials och visare som jag gÀrna vill sÀtta pÄ men först mÄste jag fÄ till urverket. Den tickar i nÄgon sekund men lÀgger sedan av. Var förbi Klockmaster i fÀltöversten men de sa att de alltid skickar till Seiko och att det kommer gÄ pÄ 3k+. NÄgon som vet nÄgon i Stockholm som Àr duktig och kanske kan försöka pilla till den för en billigare peng?

s-l1600 (2).jpg
s-l1600.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Min klocka med 7S26 urverk har börjat fÄ problem. Vet inte vad som hÀnt men gÄtt frÄn 40 timmar gÄngreserv ungefÀr till typ 10 timmar... RÄkade duscha med den en gÄng men pÄverkar det gÄngreserv tro? Seiko brukar vara rÀtt vattentÀta Àven vid 30m jag förstÄtt det ocksÄ?

Magnetism kÀnns tveksamt dÄ den bara legat hemma. Brukar lÄta den dö ut dÄ jag bara anvÀnder den ibland, ska jag försöka hÄlla igÄng den varje dag istÀllet? Har mÄnga klockor som jag byter mellan. Brukar lÄta automatiska dö ut och sen sÀtta igÄng nÀr jag ska ha de och stÀlla om tid, som jag förstÄtt det ska inte det göra sÄ mycket?

Har ingen lust att lÀgga pengar pÄ den dÄ det Àr typ den billigaste Seikon man kan fÄ tag pÄ. Men undrar om nÄgon har nÄgra tips? :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Bifogar en bild för att tillföra trÄden lite hehe. Tycker om klockan vÀldigt mycket. Men om den fortsÀtter krÄngla kan jag leta upp mitt garantikort. Men hoppas jag kan fÄ den att fungera bra igen, utan att behöva skeppa bort den. Tror inte den blivit utsatt för "dead zone" heller. SÄ tar gÀrna emot tips :)

20180601_152454.jpg
 

EmilSve

Cartier
Tjena!
Orient star standard eller Seiko sarb033? Urverket Àr ihopsatt för hand av Orient star, en stor sÀljpunkt för dem, men hur Àr kÀnslan egentligen i jÀmförelse? Seikon har jag trÄnat efter lite och den kÀnns generellt mer gedigen men det kanske bara Àr jag. Vad skulle ni rekommendera?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tjena!
Orient star standard eller Seiko sarb033? Urverket Àr ihopsatt för hand av Orient star, en stor sÀljpunkt för dem, men hur Àr kÀnslan egentligen i jÀmförelse? Seikon har jag trÄnat efter lite och den kÀnns generellt mer gedigen men det kanske bara Àr jag. Vad skulle ni rekommendera?
Inte testat orient öht men har haft en Sarb035 och den var över förvÀntan trevlig i alla avseenden. Jag sÀger Seiko utan tvekan!
 
Topp