• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

jmalmsjo

Cartier
Har behov av 1-2st extra lÀnkbitar till originallÀnk pÄ Seiko SBBN015. LÀnken sitter nÄgot för tight pÄ största mikrojusteringen pÄ 19cm handled, det torde ha funnits fler lÀnkar med frÄn början med de har nog tappats bort i "flippandet" mellan tidigare Àgare.

Var finner man lÀttast sÄdana, via AD eller kan man hitta sjÀlv pÄ nÀtet? Har försökt lite lÀtt men utan resultat. Det finns ju en referens pÄ lÀnken, DA291 B C i det hÀr fallet, men det ger inga trÀffar.
0DF03DCF-C5D0-4B04-B268-6259B1DC7491.jpeg
 

Alex TaĂłl

Omega
2-Faktor
Hej pÄ er Ä ni högre Seiko fantaster!

Jag Àr inte alls familjÀr med Seiko som mÀrke men har nu blivit lite sugen pÄ en riktigt trogen beater. Jag har fastnat för SKX009K2 som jag förstÄr Àr en riktig klassiker?

Nu till frÄgan. Det Àr sÄ klart inte Àn sÀrskilt dyr klocka men jag förstÄr det som en riktig beater och mycket klocka för pengarna.

Görs inte denna modellen lÀngre?

Var hittar man den bÀst om man vill köpa den ny? SÄg att den fanns mycket rabatterad pÄ CDON (Àr de ens ÄterförsÀljare) och uret.se

Vad rekommenderar ni ? :)

NÄgonting annat att tillÀgga kring klassiska Seiko beaters? Jag Àr i idel öra dÄ jag precis har börjat snegla lite pÄ detta mÀrke som jag fÄr en kÀnsla av att man antingen "Àlskar" eller "hatar".

Trevlig kvÀll och helg pÄ er!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej pÄ er Ä ni högre Seiko fantaster!

Jag Àr inte alls familjÀr med Seiko som mÀrke men har nu blivit lite sugen pÄ en riktigt trogen beater. Jag har fastnat för SKX009K2 som jag förstÄr Àr en riktig klassiker?

Nu till frÄgan. Det Àr sÄ klart inte Àn sÀrskilt dyr klocka men jag förstÄr det som en riktig beater och mycket klocka för pengarna.

Görs inte denna modellen lÀngre?

Var hittar man den bÀst om man vill köpa den ny? SÄg att den fanns mycket rabatterad pÄ CDON (Àr de ens ÄterförsÀljare) och uret.se

Vad rekommenderar ni ? :)

NÄgonting annat att tillÀgga kring klassiska Seiko beaters? Jag Àr i idel öra dÄ jag precis har börjat snegla lite pÄ detta mÀrke som jag fÄr en kÀnsla av att man antingen "Àlskar" eller "hatar".

Trevlig kvÀll och helg pÄ er!!
007 kan du köpa frĂ„n Klockmaster Globen för 2400kr. Vill du ha en 009 sĂ„ hade jag kört pĂ„ CD On. Är ganska sĂ€ker pĂ„ att garantin gĂ€ller förutsatt att du sparar kvittot.
 

Alex TaĂłl

Omega
2-Faktor
Tack!

Är dem ens AD? Eller spelar sĂ„nt inte roll nĂ€r det kommer till denna prisklassen. Har kollat lite under kvĂ€llen och fastnat Ă€nnu mer för 009 som en trogen beater:angel:.

NĂ„gra andra funderingar.

Om man tycker den med arabisk text Àr lite hÀftigare, mÄste man fÄ tag i den frÄn mellanöstern butiker?

Och vad spelar skx009k2 kontro skx009j2 för roll. Är den japantillverkade modellen mer eftertraktad och bĂ€ttre?

Trevlig lördag pÄ er!
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Tack!

Är dem ens AD? Eller spelar sĂ„nt inte roll nĂ€r det kommer till denna prisklassen. Har kollat lite under kvĂ€llen och fastnat Ă€nnu mer för 009 som en trogen beater:angel:.

NĂ„gra andra funderingar.

Om man tycker den med arabisk text Àr lite hÀftigare, mÄste man fÄ tag i den frÄn mellanöstern butiker?

Och vad spelar skx009k2 kontro skx009j2 för roll. Är den japantillverkade modellen mer eftertraktad och bĂ€ttre?

Trevlig lördag pÄ er!

Skulle alltid köpa av en AD, garantin Àr imo helt klart vÀrd det.
 

Axevid

Breitling
Hej,

Fick nyligen tag i den hÀr Seiko 5som jag verkligen gillade utseendet pÄ, men nu letar jag efter en referens för att fÄ ett hum om Älder etc. Den har ett "serienummer" 322927 pÄ baksidan, men ingen referens nÄgonstans vad jag kan se. Jag Àr alldeles för nybörjare för att ha en ide om hur det ska hjÀlpa mig nÀr det inte rÀckte med en googling. Började scrolla igenom gamla kataloger men det hjÀlpte inte och insÄg snart att det skulle vara rÀtt mycket att gÄ igenom :). Det jag inte sett pÄ nÄgon annan seiko 5 Àn Àr de dubbla kuberna vid klockan 12.

NÄgon som vet eller kan peta mig i rÀtt riktning?

2018-08-25 13.46.18.jpg
2018-08-25 13.46.29.jpg
 

Alex TaĂłl

Omega
2-Faktor
Det verkar vara ganska ”svĂ„rt” att fĂ„ tag pĂ„ den japanska versionen av skx009. Hur kommer det sig? Är det den bĂ€ttre ”versionen” av skx009:an. Vad skiljer verkligen Ă„t? FĂ„r det mer till detaljer pĂ„ urtavlan..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Fick nyligen tag i den hÀr Seiko 5som jag verkligen gillade utseendet pÄ, men nu letar jag efter en referens för att fÄ ett hum om Älder etc. Den har ett "serienummer" 322927 pÄ baksidan, men ingen referens nÄgonstans vad jag kan se. Jag Àr alldeles för nybörjare för att ha en ide om hur det ska hjÀlpa mig nÀr det inte rÀckte med en googling. Började scrolla igenom gamla kataloger men det hjÀlpte inte och insÄg snart att det skulle vara rÀtt mycket att gÄ igenom :). Det jag inte sett pÄ nÄgon annan seiko 5 Àn Àr de dubbla kuberna vid klockan 12.

NÄgon som vet eller kan peta mig i rÀtt riktning?

2018-08-25 13.46.18.jpg
2018-08-25 13.46.29.jpg
6309-8840 , troligtvis februari 1983.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det verkar vara ganska ”svĂ„rt” att fĂ„ tag pĂ„ den japanska versionen av skx009. Hur kommer det sig? Är det den bĂ€ttre ”versionen” av skx009:an. Vad skiljer verkligen Ă„t? FĂ„r det mer till detaljer pĂ„ urtavlan..
J och inte bÀttre Àn K, de sÀljs bara pÄ olika marknader.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla KS’are!
Efter att ha hÄllit mig till Breitling & Omega i mÄnga Är, fick jag ett plötsligt sug efter en SRPA21K1 efter en underbar dykresa i Karibien (m Padi-cert)
Sagt & gjort!
Idag köpte jag en PADI av en mkt trevlig KS-medlem. :)
DC3383BA-29CD-41D5-8C11-20D49CC55F57.jpeg
”Det ena behöver ju inte uteseluta det andra”, som man sĂ€ger. :)
 

Exxet

Rolex
Hej,

Fick nyligen tag i den hÀr Seiko 5som jag verkligen gillade utseendet pÄ, men nu letar jag efter en referens för att fÄ ett hum om Älder etc. Den har ett "serienummer" 322927 pÄ baksidan, men ingen referens nÄgonstans vad jag kan se. Jag Àr alldeles för nybörjare för att ha en ide om hur det ska hjÀlpa mig nÀr det inte rÀckte med en googling. Började scrolla igenom gamla kataloger men det hjÀlpte inte och insÄg snart att det skulle vara rÀtt mycket att gÄ igenom :). Det jag inte sett pÄ nÄgon annan seiko 5 Àn Àr de dubbla kuberna vid klockan 12.

NÄgon som vet eller kan peta mig i rÀtt riktning?

2018-08-25 13.46.18.jpg
2018-08-25 13.46.29.jpg
Saxat frÄn WWW:
Seiko 5 is Seiko's introductory line of automatic watches. It is also Seiko's oldest and longest continually used sub-brand. The "5" stands for the watch's 5 principal attributes:

1. Diaflex (unbreakable mainspring),
2. Diashock (Seiko's shock resistant design, equivalent to the Swiss "Incabloc"),
3. Automatic winding,
4. day/date indication, and
5. Water resistant.
En annan 6309-8840 : http://watchopenia.blogspot.com/2014/02/a-tale-of-broken-seiko-6309-8840.html
NÄgon har visst bytt 13(1) indexet mot nÄgot eget, typ 2 pluppar.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Har satt pÄ originallÀnken pÄ SNA411 för första gÄngen och jag mÄste sÀga att jag Àr positivt överraskad över vilken kvalitet det Àr pÄ den. Solida lÀnkar och solida ÀndlÀnkar gör att den kÀnns riktigt stadig. Utan tvekan den bÀsta originallÀnken frÄn Seiko som jag har testat och den gör klockan Ànnu mer toolig Àn pÄ nato. TyvÀrr sÄ gör den ocksÄ att det hela blir vÀldigt tungt, men fortfarande relativt bekvÀmt.
PSX_20180826_094020.jpg
PSX_20180826_085251.jpg
PSX_20180826_085501.jpg
 

Axevid

Breitling
Saxat frÄn WWW:
Seiko 5 is Seiko's introductory line of automatic watches. It is also Seiko's oldest and longest continually used sub-brand. The "5" stands for the watch's 5 principal attributes:

1. Diaflex (unbreakable mainspring),
2. Diashock (Seiko's shock resistant design, equivalent to the Swiss "Incabloc"),
3. Automatic winding,
4. day/date indication, and
5. Water resistant.
En annan 6309-8840 : http://watchopenia.blogspot.com/2014/02/a-tale-of-broken-seiko-6309-8840.html
NÄgon har visst bytt 13(1) indexet mot nÄgot eget, typ 2 pluppar.

Intressant. Lustig modifikation att göra vid klockan 13, hade ocksÄ noterat det men trodde det var nÄgon original variant. RÄkar du veta var man kan fÄ tag original eller nÀr original armband till den?


Riktigt schysst, vad Àr det för ref?
 
Topp