• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

rickards

Rolex
2-Faktor
Förra mÄndagen sÄ stÀllde jag Grand Seiko SBGX337 med 9F61 (kvarts) efter klockan i min telefon, sen stÀllde jag de tvÄ andra klockorna pÄ bilden efter den.

IMG_5445.jpeg


Efter en vecka sÄ skiljer den första ingenting mot telefonen.
SBEX011/SLA039J1 med 8L55 ligger 30 s efter, vilket blir 4,3 s/dygn.
Kapten Willard SBDC111/SPB153J1 med 6R35 har halkat efter 4 min 29 s, vilket blir 38 s/dygn.

Testet Àr inte helt vetenskapligt utfört dÄ jag burit och dragit upp dem med lite ojÀmna mellanrum under veckan, men ger kanske en fingervisning om skillnaden pÄ verken.
Bedrövligt vilket lotteri det Àr med 6R**-urverken. 38s/dygn Àr rÀtt uselt, speciellt med tanke pÄ att en Willard ÀndÄ kostar rÀtt mÄnga tusen.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Bedrövligt vilket lotteri det Àr med 6R**-urverken. 38s/dygn Àr rÀtt uselt, speciellt med tanke pÄ att en Willard ÀndÄ kostar rÀtt mÄnga tusen.
Fast man ska se upp med hur man ”testar”, min m300 MarineMaster drar sig om den ligger ned men gĂ„r perfekt om man bĂ€r den

Min Willard gÄr kanon likasÄ.
Men min Turtle (4R) Àr inte lika stabil
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Förra mÄndagen sÄ stÀllde jag Grand Seiko SBGX337 med 9F61 (kvarts) efter klockan i min telefon, sen stÀllde jag de tvÄ andra klockorna pÄ bilden efter den.

IMG_5445.jpeg


Efter en vecka sÄ skiljer den första ingenting mot telefonen.
SBEX011/SLA039J1 med 8L55 ligger 30 s efter, vilket blir 4,3 s/dygn.
Kapten Willard SBDC111/SPB153J1 med 6R35 har halkat efter 4 min 29 s, vilket blir 38 s/dygn.

Testet Àr inte helt vetenskapligt utfört dÄ jag burit och dragit upp dem med lite ojÀmna mellanrum under veckan, men ger kanske en fingervisning om skillnaden pÄ verken.
Vidvinkel?
Tycker mm300 ser lite mindre ut Àn den borde mellan de andra.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Fast man ska se upp med hur man ”testar”, min m300 MarineMaster drar sig om den ligger ned men gĂ„r perfekt om man bĂ€r den

Min Willard gÄr kanon likasÄ.
Men min Turtle (4R) Àr inte lika stabil
Visst kan det vara sÄ, men överlag verkar 6R** urverket ett ordentligt bottennapp med tanke pÄ prisklassen pÄ klockorna de sitter i.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Visst kan det vara sÄ, men överlag verkar 6R** urverket ett ordentligt bottennapp med tanke pÄ prisklassen pÄ klockorna de sitter i.
Vet inte om jag hĂ„ller med. Skön kĂ€nsla i verket och SÅÅÅ mycket mer kĂ€nsla Ă€n 4R. Att de gĂ„r rĂ€tt Ă€r inte första prio för mig dĂ„ jag byter klocka minst en ggr per dag. KĂ€nslan Ă€r dock viktig dĂ„ man ruckar och stĂ€ller in datum
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Vet inte om jag hĂ„ller med. Skön kĂ€nsla i verket och SÅÅÅ mycket mer kĂ€nsla Ă€n 4R. Att de gĂ„r rĂ€tt Ă€r inte första prio för mig dĂ„ jag byter klocka minst en ggr per dag. KĂ€nslan Ă€r dock viktig dĂ„ man ruckar och stĂ€ller in datum
Skön kĂ€nsla? DĂ„ fĂ„r vi nog enas om att vi gillar olika 🙄
 
Senast Àndrad:

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Visst kan det vara sÄ, men överlag verkar 6R** urverket ett ordentligt bottennapp med tanke pÄ prisklassen pÄ klockorna de sitter i.
Det Àr egentligen 6R35 som Àr problematisk. 6R15 gick bÀttre, men den lÄnga gÄngreserven har orsakat problem med tidshÄllningen. Jag har avstÄtt frÄn att köpa vissa klockor för att jag inte riktigt gillar 6R35-verket.
 

C-J

Panerai
2-Faktor
Precis hÀmtat en SCXP159 seiko sus frÄn posten.
JÀtte fin men klockan Àr död.

Hur lĂ„ng tid brukar ett batteribyte ta pĂ„ typ stjĂ€rnurmakarna? 😊
 

Erik_N

Breitling
Bedrövligt vilket lotteri det Àr med 6R**-urverken. 38s/dygn Àr rÀtt uselt, speciellt med tanke pÄ att en Willard ÀndÄ kostar rÀtt mÄnga tusen.
Fast man ska se upp med hur man ”testar”, min m300 MarineMaster drar sig om den ligger ned men gĂ„r perfekt om man bĂ€r den

Min Willard gÄr kanon likasÄ.
Men min Turtle (4R) Àr inte lika stabil
Jag kommer inte ihÄg vad det stÄr i specen och det Àr min första mekaniska, sÄ jag vet inte riktigt vad jag ska förvÀnta mig, men jag tycker nog att det Àr rÀtt stor avvikelse.

Mitt "test" var kanske inte sÄ bra utfört, det var dÀrför jag skrev sÄ. Jag borde kanske bÀra Willard en vecka och jÀmföra sen. Kvartsuret ska visst kunna hÄlla sig inom 0,5 s per Är. :)
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag kommer inte ihÄg vad det stÄr i specen och det Àr min första mekaniska, sÄ jag vet inte riktigt vad jag ska förvÀnta mig, men jag tycker nog att det Àr rÀtt stor avvikelse.

Mitt "test" var kanske inte sÄ bra utfört, det var dÀrför jag skrev sÄ. Jag borde kanske bÀra Willard en vecka och jÀmföra sen. Kvartsuret ska visst kunna hÄlla sig inom 0,5 s per Är. :)
Seikos har en tendens att variera vĂ€ldigt mkt i tidshĂ„llningen beroende pĂ„ position. Kan va kul att mĂ€ta med en app hur det gĂ„r lĂ€gesberoende, dĂ„ kan man ocksĂ„ reglera tiden lite med hjĂ€lp av hur man förvarar den om man roas av det 🙂 Jag brukar alltid testa nĂ„gra nĂ€tter med urtavla nedĂ„t, uppĂ„t, urtavla upp, eller ner med nya automatiska klockor för Ă„ fĂ„ lite hum om hur de gĂ„r.
 

Erik_N

Breitling
Vidvinkel?
Tycker mm300 ser lite mindre ut Àn den borde mellan de andra.
Tog bilden med telefonen, vet inte om den gör nÄgon vidvinkel. Klockorna ligger nog inte sÄ perfekt uppradade för jÀmförelse av storleken, det var mest skillnaden pÄ tiden jag ville ta bild pÄ.

JÀmför man bezeln sÄ Àr den svarta delen nÄgot större pÄ den i mitten Àn den till vÀnster. Den senare har dock fasad kant, sÄ den har större diameter lÀngre ned.

Sen mĂ„ste jag frĂ„ga nĂ€r du skriver "mm300": Är min klocka en Marinemaster, Ă€ven om det inte stĂ„r det pĂ„ urtavlan?
 

kuma-kun

Audemars
Seikos har en tendens att variera vĂ€ldigt mkt i tidshĂ„llningen beroende pĂ„ position. Kan va kul att mĂ€ta med en app hur det gĂ„r lĂ€gesberoende, dĂ„ kan man ocksĂ„ reglera tiden lite med hjĂ€lp av hur man förvarar den om man roas av det 🙂 Jag brukar alltid testa nĂ„gra nĂ€tter med urtavla nedĂ„t, uppĂ„t, urtavla upp, eller ner med nya automatiska klockor för Ă„ fĂ„ lite hum om hur de gĂ„r.

Att Seikos verk varierar mycket beroende pÄ position Àr nog sant pÄ dom billiga verken.
Min erfarenhet Àr att bra verk presterar bra men dom enklare kan gÄ lite hopp som happ.
Man fÄr vad man betalar för och ibland mindre ;)
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Att Seikos verk varierar mycket beroende pÄ position Àr nog sant pÄ dom billiga verken.
Min erfarenhet Àr att bra verk presterar bra men dom enklare kan gÄ lite hopp som happ.
Man fÄr vad man betalar för och ibland mindre ;)
Förhoppningsvis Ă€r det vĂ€l sĂ„, jag har aldrig haft dyrare Ă€n ett gĂ€ng 6R35 och 4R36, men och för mig har nog nĂ„gra av de billigare gĂ„tt bĂ€st Ă€ven om det varierar vĂ€ldigt. Jag gillar som sagt Ă€ndĂ„ verkligen Seiko, de har grymt mĂ„nga fina modeller och jag kommer garanterat trilla dit igen och köpa en automat 😊 Köper man en klocka med listpris pĂ„ en bit över 10K tycker jag Ă€ndĂ„ man borde fĂ„ stabilare tidshĂ„llning överlag, det Ă€r svĂ„rt att förneka för mig.
 
Topp