• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

Erithacus

Omega
"Buyer's remorse" har man vÀl haft nÄgra gÄnger i livet, men sÀllan har jag kÀnt "seller's remorse".
Tog nÀstan exakt en mÄnad för mig att kÀnna saknaden av min Sbbn045.
Sen hjĂ€lper det vĂ€l inte att man sitter pĂ„ denna trĂ„d heller och ser den anvĂ€ndas sĂ„ jag fĂ„r skylla mig sjĂ€lv😅

Inte nog med det. Fick reda pÄ att dom slutat tillverkats sÄ verkar vara andrahandsmarknaden som gÀller.
TĂ€nkte börja med att peta lite i denna trĂ„d innan jag grĂ€ver i köp-och-sĂ€lj. Om nĂ„gon har en 045a sĂ„ Ă€r jag intresserad🙂 (ska försöka sĂ€lja av lite fler klockor för budgetens skull innan nya köp)
 

Meraborsten

Rolex
2-Faktor
72726683409__77E9C285-E858-4F12-8C8B-6181C2182C63.jpeg
 

Odd Lot

Breitling
2-Faktor
I förgrunden och bakgrunden Skipjack Tuna..
Center of attention: Grandfather 6159-7010đŸ‘ŽđŸ»đŸŸ
Ok, det dĂ€r Ă€r bra prylar 😎 I naturligt habitat, osv. Vad festligt datumfönstret ser ut med sin ram. Oldschool. Sekundvisaren Ă€r ocksĂ„ bra cool. Den ser ut att vara i grymt bra skick!

Jag noterade nu att den, liksom de nyare, inte har "SQ"-mÀrkningen. Det gör rÀtt stor skillnad pÄ urtavlan.
 

Johlin

Omega
2-Faktor
Jag har varit sugen pÄ en tonfisk ett tag, och pendlar lite mellan att kolla pÄ SNE497 eller typ SBBN045/SBBN031/liknande variant. NÄgon som har nÄgra bra tips, inspel eller skillnadet att ta hÀnsyn till (förutom det mest uppenbara med solar vs batteri)?
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Har aldrig haft nÄn 1000m Tuna och skall man köpa en ny Àr det vÀl S23631J1 som gÀller? Vad jag förstÄr mÄste de till Seiko Servicecenter nÀr batteriet skall bytas, vad Àr det ungefÀr för livslÀngd pÄ batteriet?
IMG_0850.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Har aldrig haft nÄn 1000m Tuna och skall man köpa en ny Àr det vÀl S23631J1 som gÀller? Vad jag förstÄr mÄste de till Seiko Servicecenter nÀr batteriet skall bytas, vad Àr det ungefÀr för livslÀngd pÄ batteriet?
IMG_0850.jpeg
Skall vara 5 Ärs livslÀngd. Ska bli kul att höra vad du tycker dÄ jag sjÀlv gÄtt i samma tankar.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Har aldrig haft nÄn 1000m Tuna och skall man köpa en ny Àr det vÀl S23631J1 som gÀller? Vad jag förstÄr mÄste de till Seiko Servicecenter nÀr batteriet skall bytas, vad Àr det ungefÀr för livslÀngd pÄ batteriet?
IMG_0850.jpeg
Minimum 5Är, mÄnga verkar klara 7 eller mer.
Denna Àr inte fel heller.
1000003504.png
 

1965ek

Patek
2-Faktor
- Är inte riktigt mogen för köp Ă€n, tvekar mycket pga att den skall behöva skickas ivĂ€g till Seiko för batteribyte. Hade hoppats pĂ„ lĂ€ngre livslĂ€ngd pĂ„ batteriet.
För egen del har det mer handlat om hur den bÀrs pÄ handleden. Inte orolig över diametern utan mer hur platt den ligger mot huden. Jag har dÀrfÀr ofta svÄrt med de flesta klockor pÄ gummi och nato gÄr bort helt.
 
Senast Àndrad:

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fundering - pÄ min 1000m sitter en prick vid första kvartalet 2023. Den gÄr fortfarande. Ska den lÀmnas in ÀndÄ med tanke pÄ att den Àr 1 Är overdue?

Jag hade inte börjat fundera pÄ batteribyte förrÀn den börjar ticka varannan sekund. Den tickar pÄ ett bra tag Àven efter det.
Är det alltid en prick pĂ„ baklocket nĂ€r första tĂ€nkta service/batteri byte skall ske? Ofta man ser en prick i början pĂ„ skalan men sen inget mer, pĂ„ Ă€ldre alltsĂ„.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Är det alltid en prick pĂ„ baklocket nĂ€r första tĂ€nkta service/batteri byte skall ske? Ofta man ser en prick i början pĂ„ skalan men sen inget mer, pĂ„ Ă€ldre alltsĂ„.
"Ska" vet jag inte. SĂ„ lĂ€nge klockan tickar pĂ„ och hĂ„ller tiden sĂ„ finns det enligt mig ingen anledning till batteribyte eller service đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž Det Ă€r vĂ€l mer en indikation pĂ„ nĂ€r det kan vara dags tĂ€nker jag. Sen vet jag inte om alla urmakare stansar en ny prick nĂ€r batteriet byts. Antagligen inte 😊 PĂ„ min 7549-7010 frĂ„n -81 Ă€r markeringen pĂ„ -83. Fick nytt batteri okt 2019 och tickar pĂ„ fortfarande 😊
- Är inte riktigt mogen för köp Ă€n, tvekar mycket pga att den skall behöva skickas ivĂ€g till Seiko för batteribyte. Hade hoppats pĂ„ lĂ€ngre livslĂ€ngd pĂ„ batteriet.
Det finns urmakare som kan byta batteriet och samtliga packningar pĂ„ 1000m Tuna utan att man behöver skicka ivĂ€g den 😊 Eller sĂ„ köper du 300m och byter batteri sjĂ€lv nĂ€r det Ă€r dags đŸ‘đŸ»
 

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
"Ska" vet jag inte. SĂ„ lĂ€nge klockan tickar pĂ„ och hĂ„ller tiden sĂ„ finns det enligt mig ingen anledning till batteribyte eller service đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž Det Ă€r vĂ€l mer en indikation pĂ„ nĂ€r det kan vara dags tĂ€nker jag. Sen vet jag inte om alla urmakare stansar en ny prick nĂ€r batteriet byts. Antagligen inte 😊 PĂ„ min 7549-7010 frĂ„n -81 Ă€r markeringen pĂ„ -83. Fick nytt batteri okt 2019 och tickar pĂ„ fortfarande 😊

Det finns urmakare som kan byta batteriet och samtliga packningar pĂ„ 1000m Tuna utan att man behöver skicka ivĂ€g den 😊 Eller sĂ„ köper du 300m och byter batteri sjĂ€lv nĂ€r det Ă€r dags đŸ‘đŸ»
Okej dÄ verkar det vara sÄ att det Àr en prick nÀr första batteri byte/service bör ske.
Ligger ju en sbbn013 1000m pÄ Ks som Àr tillverkad 2014 och pricken Àr stansade 2021, alltsÄ en rekommendation och inget bevis pÄ att batteriet Àr bytt? DÄ Àr det isÄfall dags nÀrsomhelst. Finns nÀmligen ingen dokumentation om ett batteri byte nÄgonsin har skett.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Okej dÄ verkar det vara sÄ att det Àr en prick nÀr första batteri byte/service bör ske.
Ligger ju en sbbn013 1000m pÄ Ks som Àr tillverkad 2014 och pricken Àr stansade 2021, alltsÄ en rekommendation och inget bevis pÄ att batteriet Àr bytt? DÄ Àr det isÄfall dags nÀrsomhelst. Finns nÀmligen ingen dokumentation om ett batteri byte nÄgonsin har skett.
- DÄ skulle alltsÄ Seiko rekommenderat batteribyte efter 7 Är? LÀste tidigare i trÄden att de sÀger 5 Är.
 

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
- DÄ skulle alltsÄ Seiko rekommenderat batteribyte efter 7 Är? LÀste tidigare i trÄden att de sÀger 5 Är.
Blir inte klok pĂ„ den dĂ€r pricken? Vad Ă€r det som gĂ€ller egentligen? Har pĂ„ de flesta sett en prick i början pĂ„ skalan och sen inget mer? Är den ditsatt av seiko som en rekommendation eller Ă€r det ett verkligt batteri byte?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Blir inte klok pĂ„ den dĂ€r pricken? Vad Ă€r det som gĂ€ller egentligen? Har pĂ„ de flesta sett en prick i början pĂ„ skalan och sen inget mer? Är den ditsatt av seiko som en rekommendation eller Ă€r det ett verkligt batteri byte?
Det Àr rekommendation. PÄ min nyare 300 sitter pricken pÄ 26 vilket Àr det första numret i serien.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Okej dÄ verkar det vara sÄ att det Àr en prick nÀr första batteri byte/service bör ske.
Ligger ju en sbbn013 1000m pÄ Ks som Àr tillverkad 2014 och pricken Àr stansade 2021, alltsÄ en rekommendation och inget bevis pÄ att batteriet Àr bytt? DÄ Àr det isÄfall dags nÀrsomhelst. Finns nÀmligen ingen dokumentation om ett batteri byte nÄgonsin har skett.
MisstĂ€nker att det dĂ€r Ă€r min och @TheSpeedyShutter gamla đŸ€” Jag minns inte om batteriet var bytt nĂ€r han köpte den.
Annars Ă€r det 10Ă„r med samma batteri. RĂ€tt bra isf 😊
 

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
MisstĂ€nker att det dĂ€r Ă€r min och @TheSpeedyShutter gamla đŸ€” Jag minns inte om batteriet var bytt nĂ€r han köpte den.
Annars Ă€r det 10Ă„r med samma batteri. RĂ€tt bra isf 😊
Det Ă€r det nog😊
Grymt bra isĂ„fall men mindre bra för mig, vĂ„gar nog inte slĂ„ till dĂ„ det Ă€r dags för ett relativt dyrt batteri byte strax. Hade den dĂ€remot varit fullset och oklanderligt skick hade varit en annan sak. Hursomhelst svingrym klocka 😀👍
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Det Ă€r det nog😊
Grymt bra isĂ„fall men mindre bra för mig, vĂ„gar nog inte slĂ„ till dĂ„ det Ă€r dags för ett relativt dyrt batteri byte strax. Hade den dĂ€remot varit fullset och oklanderligt skick hade varit en annan sak. Hursomhelst svingrym klocka 😀👍
Vad kostar ett relativt dyrt batteribyte pÄ ett ungefÀr?
 
Topp