Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Jag har ofta skickat mina vintage Seikokronografer utomlands för service m.m. FrÄgan Àr om nÄgon vill arbeta med den pÄ grund av att tavlan Àr utbytt. SjÀlv hade jag inte lagt pengar och besvÀr pÄ en som inte Àr korrekt.Hej! Behöver lite rÄdgivning. Köpte min pogue pÄ nÀtauktion ganska nyligen, allt var i fint skick nÀr jag fick hem den. Helt införstÄdd med att vissa delar var utbytta. Men jag mÀrkte att den inre roterande bezeln var lite "lös". Det rÀcker med att bara nudda lite pÄ kronan sÄ rör den pÄ sig.
Vid lite nÀt-research kom jag fram till att det kanske saknas en distansring?
Spring Spacer for Seiko Movement Ring Holder 6139-6000 6139-6001 6139-
This listing is only for ring spring for movement holder ring. For sale is a New, and very hard to find spring for Seiko 6139 Chronographs: 6139-6000, 6139-6001, 6139-6002, 6139-6005, 6139-6007,6139-6030, and more please ask you model number if it is not listed. note: Just ring spring, no...seikosis.com
Har försökt prata med 2 st olika urmakare hÀr i Stockholm men ingen verkar vara tillrÀckligt kunnig pÄ modellen.
Vart ska jag vÀnda mig?
LÀgger en blÀnkare hÀr först NÄgon som vill ta över dessa, vissa renoveringsobjekt, andra bra fungerande, dra ett PM.
PM!LÀgger en blÀnkare hÀr först NÄgon som vill ta över dessa, vissa renoveringsobjekt, andra bra fungerande, dra ett PM.
Tavla, visare och bezelring Ă€r Seiko original. Innerringen tror jag Ă€r AM. Jag hĂ€vdar ocksĂ„ att tavlan Ă€r senare Ă€n vad baklocket indikerar. En klocka frĂ„n -71 borde ha âWater resistâ pĂ„ tavlan.Kan Ă€ntligen posta i denna trĂ„d. Letat ett tag efter en 6139 och under en taxiresa efter en blöt kvĂ€ll lyckades jag lĂ€gga vinnande bud pĂ„ denna.
KÀnns som att den Àr i ett Àrligt slitet skick men som vanligt undrar man om det Àr original eller utbytesdelar. Finns det nÄgra tydliga tells pÄ denna?
TackarTavla, visare och bezelring Ă€r Seiko original. Innerringen tror jag Ă€r AM. Jag hĂ€vdar ocksĂ„ att tavlan Ă€r senare Ă€n vad baklocket indikerar. En klocka frĂ„n -71 borde ha âWater resistâ pĂ„ tavlan.
Nej sÄ sent som -81 tillverkades de inte. Ja tavlans baksida har en datummÀrkning som bör ligga nÀra baklockets mÀrkning, samma eller nÄgon eller nÄgra mÄnader tidigare.Tackar
NÀr jag sökte pÄ serienumret fick jag fram 1971 eller 1981 sÄ blev lite osÀker. Men dÄ Àr det 71 som gÀller.
FörstÄtt att det gÄr att se pÄ baksidan av tavlan om den matchar nummer pÄ boett. GÄr det att se Älder pÄ tavlan?
LĂ€nken Ă€r rasslig som bara den sĂ„ bara det kĂ€ndes âĂ€ktaâ Finns det nĂ„got sĂ€tt att kolla Ă„lder pĂ„ lĂ€nk?
Topp.Nej sÄ sent som -81 tillverkades de inte. Ja tavlans baksida har en datummÀrkning som bör ligga nÀra baklockets mÀrkning, samma eller nÄgon eller nÄgra mÄnader tidigare.
HĂ€rligt men frĂ„n -76 borde den ha en tavla utan âwater70m resistâ.SĂ„g att den lokala pantbanken hade en 6139 inne sĂ„ gjorde det Ă€nda vettiga och smet frĂ„n kontoret
Det Àr en T-tavla tillverkad 1976, tror att allt Àr original efter lite googlande men skulle inte ta gift pÄ det.
HĂ€rligt men frĂ„n -76 borde den ha en tavla utan âwater70m resistâ.
Som jag förstod nedanstÄende sida sÄ kördes med/utan parallellt.
https://www.vintagewatchadvisors.com/2019/07/20/seiko-pogue-authentication-part-ii-dials/
Men verkar vara en djungel sÄ jag överlÄter detta till experterna.
Det finns ett nummer pÄ baksidan av tavlan som indikerar nÀr den Àr tillverkad. Lite mer jobb med det sÄklart.Fattar. Han avsÄg att t och r tavlorna gjordes tom 1976.
Tog ut tavlan och water resist ser vÀldigt kladdig ut.
Det finns ett nummer pÄ baksidan av tavlan som indikerar nÀr den Àr tillverkad. Lite mer jobb med det sÄklart.
Jag skulle sÀga att allt ser rÀtt ut rakt igenom.Japp, har en veckas returrÀtt sÄ tÀnkte att jag ska kika pÄ det.
Hur tycker du resten ser ut (visare, insert)?
Jag skulle sÀga att allt ser rÀtt ut rakt igenom.
Det finns tre möjliga svar pÄ mysteriet. 1. Tavlan Àr ifrÄn 1976 och nÄgon har (hyfsat bra) mÄlat dit resist-texten. 2. Tavlan Àr tillverkad tidigare och dÀrmed fel. 3. Hela klockan Àr tidigare Àn 1976 och baklocket Àr utbytt. Finns sÀkert fler kombinationer men mindre troliga.SpÀnnande! FÄr ta och kika bak pÄ tavlan dÄ sÄ fÄr se.
Det finns tre möjliga svar pÄ mysteriet. 1. Tavlan Àr ifrÄn 1976 och nÄgon har (hyfsat bra) mÄlat dit resist-texten. 2. Tavlan Àr tillverkad tidigare och dÀrmed fel. 3. Hela klockan Àr tidigare Àn 1976 och baklocket Àr utbytt. Finns sÀkert fler kombinationer men mindre troliga.
StÀmmer. Juni-71. Baklock troligtvis utbytt. Grym klocka oavsett.Tog ut tavlan och det stÄr 16 pÄ den sÄ gissar pÄ juni 1971 och alternativ tre?