• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Utredningsklockan
20230520_175525.jpg
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
FrÄga!

Min analoga del har slutat ticka sĂ„ ett av batterierna behöver bytas, och pĂ„ den digitala delen har kolon-tecknet ( : ) vid digitala tidsvisningen börjar blinka. Borde vĂ€l indikator pĂ„ att batteriet behöver bytas dĂ€r ocksĂ„ va? Är en C022.

Bild för topic 😎
IMG_3955.jpeg
 
Senast Àndrad:

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
FrÄga!

Min analoga del har slutat ticka sĂ„ ett av batterierna behöver bytas, och pĂ„ den digitala delen har kolon-tecknet ( : ) vid digitala tidsvisningen börjar blinka. Borde vĂ€l indikator pĂ„ att batteriet behöver bytas dĂ€r ocksĂ„ va? Är en C022.

Bild för topic 😎
IMG_3955.jpeg
Ja, bÄda behöver bytas vilket man vÀl ÀndÄ gör nÀr man vÀl pillar med pytteskruvarna. HÄll koll pÄ den superpyttelilla fjÀdern som brukar ramla ur.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
G
Ja, bÄda behöver bytas vilket man vÀl ÀndÄ gör nÀr man vÀl pillar med pytteskruvarna. HÄll koll pÄ den superpyttelilla fjÀdern som brukar ramla ur.
Grymt, tack! Som jag tĂ€nkte dĂ„. LĂ€mnar nog in den faktiskt, sĂ„ fĂ„r det bli ett trycktest ocksĂ„ i samband med byte 😃
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjo,

En kollega till mig har hittat sin gamla Aqualand i en byrÄlÄda.

TvÄ frÄgor:
1: Vart servar man? (Packningar och batteri). Ur och Penn?
2: Den behöver nytt gummi. Vad rekommenderas? Jag minns inte bandbredden.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Tjo,

En kollega till mig har hittat sin gamla Aqualand i en byrÄlÄda.

TvÄ frÄgor:
1: Vart servar man? (Packningar och batteri). Ur och Penn?
2: Den behöver nytt gummi. Vad rekommenderas? Jag minns inte bandbredden.
1. Gamla generationen Aqualand vars baklock hÄlls pÄ plats med 6 individuella skruvar fÄr man nog ta till urmakare som pysslar med diverse eller hobbyskruvare. Tror inte Ur & Penn skickar in dom till Citizen. Nya generationen lÀmnas in pÄ U&P. Kostar 550kr med nya packningar och batterier vill jag minnas. Ska dubbelkolla.
1684952921574.png


2. 24mm bandbredd. Originalgummi kan man köpa via Ur & Penn men jag skulle satsa pÄ nÄgot liknande med bÀttre kvalitet. Citizen original Àr stenhÄrda och obekvÀma. Zuludiver t.ex. Eller plocka en halvt sÀllsynt originallÀnk av @theargonaut vettja!
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1. Gamla generationen Aqualand vars baklock hÄlls pÄ plats med 6 individuella skruvar fÄr man nog ta till urmakare som pysslar med diverse eller hobbyskruvare. Tror inte Ur & Penn skickar in dom till Citizen. Nya generationen lÀmnas in pÄ U&P. Kostar 550kr med nya packningar och batterier vill jag minnas. Ska dubbelkolla.
1684952921574.png


2. 24mm bandbredd. Originalgummi kan man köpa via Ur & Penn men jag skulle satsa pÄ nÄgot liknande med bÀttre kvalitet. Citizen original Àr stenhÄrda och obekvÀma. Zuludiver t.ex. Eller plocka en halvt sÀllsynt originallÀnk av @theargonaut vettja!
1: Grymt, stort tack! Jag har vanligtvis inget emot att skruva sjÀlv men det Àr ju lite meck med att först hitta packningar och sedan byta dem pÄ tryckknapparna.

2: Original Àr vÀl dyrt gissar jag. Det jag har till min svarta Àr mjukt och skönt men de hÄrda gÄr ju bort, ja. Tror inte kollegan Àr beredd pÄ att lÀgga 800kr pÄ ett band, men kan sÀkert hitta nÄgot annat lÀmpligt i 24mm.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
1: Grymt, stort tack! Jag har vanligtvis inget emot att skruva sjÀlv men det Àr ju lite meck med att först hitta packningar och sedan byta dem pÄ tryckknapparna.

2: Original Àr vÀl dyrt gissar jag. Det jag har till min svarta Àr mjukt och skönt men de hÄrda gÄr ju bort, ja. Tror inte kollegan Àr beredd pÄ att lÀgga 800kr pÄ ett band, men kan sÀkert hitta nÄgot annat lÀmpligt i 24mm.
Ja det blir pilligt. Är det den gamla varianten han har hade jag nog bytt batterier och struntat i att hoppa i plurret med den.

Originalgummi Àr inte sÄ dyrt. Runt 500kr har jag för mig, men bör undvikas som sagt. Finns ju en och annan som tillverkar canvasband enligt angivna mÄtt om man vill gÄ det hÄllet.

IMG_0637.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja det blir pilligt. Är det den gamla varianten han har hade jag nog bytt batterier och struntat i att hoppa i plurret med den.

Originalgummi Àr inte sÄ dyrt. Runt 500kr har jag för mig, men bör undvikas som sagt. Finns ju en och annan som tillverkar canvasband enligt angivna mÄtt om man vill gÄ det hÄllet.

IMG_0637.jpeg
IMG_8879.jpeg

Yes, det Àr en gammal rackare.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Hintade för frugan i typ januari att denna var rÀtt fet. Döm om min förvÄning nÀr jag fick den i födelsedagspresent hÀromdagen. Bra klocka, bÀttre fru
IMG_20230520_201608963.jpg

Den blÄa urtavlan, gröna markörerna och grÄmatta klÀdseln(titan?) Àr en mycket attraktiv kombination! Kan tÀnka mig en sÄdan lite framöver.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Den blÄa urtavlan, gröna markörerna och grÄmatta klÀdseln(titan?) Àr en mycket attraktiv kombination! Kan tÀnka mig en sÄdan lite framöver.
Visuellt tycker jag det Àr en fulltrÀff. Visst pÄminner nya Aqualand om titan i borstning och ton, men tyvÀrr inte. Den vÀger som en grÀvmaskin. Man ska gilla nÀrvaro, helt klart
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Visuellt tycker jag det Àr en fulltrÀff. Visst pÄminner nya Aqualand om titan i borstning och ton, men tyvÀrr inte. Den vÀger som en grÀvmaskin. Man ska gilla nÀrvaro, helt klart

Jag ser att Ur & Penn har den och dessutom i den lokala butiken. Lite överraskning för deras sortiment har lite att önska sÄvida man inte bor i storstan söderut.
 
  • Like
Reactions: NRE

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Ja jag hade pĂ„ ett diplomatiskt sĂ€tt förklarat att den klockan badat fĂ€rdigt 😅 BehĂ„ll och komplettera med en ny Aqualand till badsĂ€song.

En gammal rackare till som badat fÀrdigt. I dagarna kommer dock en JP2007 som fÄr agera sommarklocka i Är.
20230525_150229.jpg
FörstÄr inte riktigt varför dessa ska vara "badfÀrdiga"? SÄ lÀnge man servar eller trycktestar sÄ Àr det vÀl bara tuta och köra.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
FörstÄr inte riktigt varför dessa ska vara "badfÀrdiga"? SÄ lÀnge man servar eller trycktestar sÄ Àr det vÀl bara tuta och köra.
Att bada med en 30 Är gammal klocka med sÄhÀr mÄnga potentiella stÀllen för lÀckage Àr riskfyllt oavsett hur noga du Àr enligt mig. Om klockan Àr vÀrd nÄgot för personen i frÄga hade jag avrÄtt men jag Àr nog lagd Ät det försiktiga hÄllet.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Att bada med en 30 Är gammal klocka med sÄhÀr mÄnga potentiella stÀllen för lÀckage Àr riskfyllt oavsett hur noga du Àr enligt mig. Om klockan Àr vÀrd nÄgot för personen i frÄga hade jag avrÄtt men jag Àr nog lagd Ät det försiktiga hÄllet.
Skulle vela sÀga att sensorn med sina tÀtningar/oringar Àr ett stÀlle som kan orsaka problem kring tÀtheten men den gÄr att pressa ut och inspektera, dock ska man vara försiktig och med rÀtt verktyg.
VÄran AQ-fantast Staafen har badat en del med sin c022 men visst Àr det riskfyllt. De lÀr ofta klara 50m wr vid trycktest sÄ regnskurar och lite vattenlek Àr ok. En modern Aqualand Àr att föredra om man ska simma eller dyka.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
IMG_8879.jpeg

Yes, det Àr en gammal rackare.

Trevlig rackare!. Om den har gamla batterier i sig(Àr 3st i 370 storlek) sÄ Àr det bara att hopppas pÄ att den klarat sig frÄn lÀckage.
Har haft en del Aqualands med lÀckt syra överallt och lyckats rÀdda nÄgot kretskort men förödande Àr det helt klart nÀr tre batterier pissar. Ett annat vanligt fenomen Àr oxid i den analoga delen vilket fÄr sekundvisaren att sitta fast. Dödsryckningar kan man observera som ett tecken pÄ liv och dÄ Àr det bara att öppna upp och ultraljudstvÀtta(ibland gÄ in med glasfiberpenna och ta bort ytligt rost).
Lite moebius quartz-oljeklickar och det blir finemang.
 
Senast Àndrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Intressant ifall den hÀr funkar, dÄ kan det vara ett fynd:


Om inte blir det som för mig en gĂ„ng, den var stendöd och hade lĂ€ckt batteri 😄
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Intressant ifall den hÀr funkar, dÄ kan det vara ett fynd:


Om inte blir det som för mig en gĂ„ng, den var stendöd och hade lĂ€ckt batteri 😄
Jag var med och budade upp till dryga tusenlappen. UngefÀr den summa jag kan leva med om den skulle visa sig vara skrÀp. Skulle lagt auto en slant till kÀnner jag nu
 
Topp