• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Äsch, jag slĂ€nger upp ett par posör-bilder ocksĂ„ innan jag försöker tvinga mig sjĂ€lv att vĂ€lja en annan klocka i morgon.
Denna vÀxer verkligen pÄ mig, alla som funderat: köööp! (@jamesfranco )
NÀstan lite lyxigare kÀnsla Àn en vanlig Aqua, trodde det skulle vara tvÀrt om, mer tooligt. Kanske för att siffrorna pÄ vridringen glÀnser mer i kontrast till allt det svarta.
I dag pÄ svart singel pass:
240102 aqualand 1b.jpg

240102 aqualand 2.jpg
Är det nĂ„gon som testat att slĂ€nga i en vanlig Jp2000 tavla i denna boett? Det hade jag velat se :)
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Äsch, jag slĂ€nger upp ett par posör-bilder ocksĂ„ innan jag försöker tvinga mig sjĂ€lv att vĂ€lja en annan klocka i morgon.
Denna vÀxer verkligen pÄ mig, alla som funderat: köööp! (@jamesfranco )
NÀstan lite lyxigare kÀnsla Àn en vanlig Aqua, trodde det skulle vara tvÀrt om, mer tooligt. Kanske för att siffrorna pÄ vridringen glÀnser mer i kontrast till allt det svarta.
I dag pÄ svart singel pass:
240102 aqualand 1b.jpg

240102 aqualand 2.jpg
Haha, snyggt! 👍
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Har Ă€gt fyra Aqualand tror jag, men nu Ă€r suget dĂ€r igen. Lika bra att nĂ€sta fĂ„r stanna 🙂 Letar efter en JP2000-08E I fint skick, gĂ€rna med nĂ„gra extraband. Skriv PM om ni har nĂ„gon som kan tĂ€nkas flytta.
 
Ja de ba köra e du osÀker pÄ ihop monteringen sÄ kan du alltid lÀmna den delen till en urmakare,
men börja med att mÀta batterier förstÀrk batteri byglarna och se över kontaktytorna :)

PÄ dom 3 jag plockat isÀr har det hjÀlpt
Vad menar du med "förstÀrk batteri byglarna"?
Böja till de lite?
 

skyseeker

Rolex

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Det Àr ett kul band! Jag fick modda till en ny keeper eftersom det Àr ganska stort dock. Ska skaffa ett svart ocksÄ tror jag till full-lumen.
IMG_0070.jpeg

IMG_0071.jpeg

IMG_0069.jpeg
Snyggt. Fick mitt band idag. Inte sÄ spÀnnande fÀrg med svart kanske. Skönt dock. Jag hade ocksÄ problemet med att det var för stort. Löste det genom att ta bandet genom bÄda hÄlen pÄ "spÀnnet". Lite bökigare att ta pÄ sig, men sitter bra och tight nu, utan att flÀrpen sticker upp dÄ det blev kortare.

Utan extra "genomdrag":
20240111_152929.jpg


Med:
20240111_154307.jpg
20240111_154319.jpg
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Snyggt. Fick mitt band idag. Inte sÄ spÀnnande fÀrg med svart kanske. Skönt dock. Jag hade ocksÄ problemet med att det var för stort. Löste det genom att ta bandet genom bÄda hÄlen pÄ "spÀnnet". Lite bökigare att ta pÄ sig, men sitter bra och tight nu, utan att flÀrpen sticker upp dÄ det blev kortare.

Utan extra "genomdrag":
20240111_152929.jpg


Med:
20240111_154307.jpg
20240111_154319.jpg
Ja sÄ fick jag ocksÄ göra, var nÀra att sÀlja det igen nÀr det satt sÄ löst. Men vÄr lösning verkar vara rÀtt vÀg att gÄ!
Svarta ser bra ut!
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Ja sÄ fick jag ocksÄ göra, var nÀra att sÀlja det igen nÀr det satt sÄ löst. Men vÄr lösning verkar vara rÀtt vÀg att gÄ!
Svarta ser bra ut!
Jo. Sen kom jag ju pĂ„ att man behöver ju inte föra igenom bĂ„da. RĂ€cker ju med den ena. Blir det inte lika tjockt heller. Kanske va sĂ„ du menade iofs 😬
1.
20240111_162512.jpg

2.
20240111_162530.jpg
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
GÄr det pÄ nÄgot sÀtt utlÀsa om en CO22/CO23 Àr en -86:a eller 96:a? TÀnker pÄ modellnummer eller detalj pÄ klockan?

Ber om ursÀkt om detta tagits upp tidigare.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Hade denna. Har funkat för mig. Testa och se om denna hjÀlper.
IMG_5132.jpeg
Tackar, men tror att du missuppfattade, eller sĂ„ var jag lite otydlig. SĂ„ lĂ„ngt Ă€r jag med, har Ă€gt min beskĂ€rda del av Citizens, 😬 att det gĂ„r att utlĂ€sa sista siffran i Ă„ret och mĂ„nad. Problemet Ă€r vĂ€l oftast om en klocka har haft samma urverk och design under en lĂ€ngre tid, att fĂ„ fram Ă„rtionde. CO22 etc tillverkades vad jag förstĂ„r mellan ca -85 och -97?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tackar, men tror att du missuppfattade, eller sĂ„ var jag lite otydlig. SĂ„ lĂ„ngt Ă€r jag med, har Ă€gt min beskĂ€rda del av Citizens, 😬 att det gĂ„r att utlĂ€sa sista siffran i Ă„ret och mĂ„nad. Problemet Ă€r vĂ€l oftast om en klocka har haft samma urverk och design under en lĂ€ngre tid, att fĂ„ fram Ă„rtionde. CO22 etc tillverkades vad jag förstĂ„r mellan ca -85 och -97?
Sorry det var jag som missuppfattade dig. Du fĂ„r nog snart hjĂ€lp. HĂ€r finns mycket kompetens 😃
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
GÄr det pÄ nÄgot sÀtt utlÀsa om en CO22/CO23 Àr en -86:a eller 96:a? TÀnker pÄ modellnummer eller detalj pÄ klockan?

Ber om ursÀkt om detta tagits upp tidigare.
Uppdaterar min frÄga lite. Hittade nÄgot om att lÀngden pÄ serienumret kan vara en hint? SÀger ett 6-siffrigt serienummer nÄgot mot ett 7-siffrigt, kanske?
 

Exxet

Rolex
SÄ vitt jag vet sÄ hade första gen. 7 siffror (C020, C021), och andra gen. 6 siffror (C022, C023)
första gen -85 till 87/88. Andra gen. fram till -97, men rÀtta mig gÀrna om jag har fel.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
SÄ vitt jag vet sÄ hade första gen. 7 siffror (C020, C021), och andra gen. 6 siffror (C022, C023)
första gen -85 till 87/88. Andra gen. fram till -97, men rÀtta mig gÀrna om jag har fel.
Fast det finns ju C022/23 med 7 siffror. Jag har haft en -93:a med 7 och har en TT pÄ vÀg hem frÄn -90 som har 7-siffrigt serienummer.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Fick hem den hÀr rÀtt slitna C022:an frÄn 1990 idag.
Analoga delen stod still, men hoppade igÄng efter batteribyte. Biltemas fungerar inte om nÄgon, som jag, inte hade koll pÄ det. Men Vartas SR69 fungerade fint.

Vridringen var extremt trög, men blev iaf bÀttre efter lite rengöring. Nytt band pÄ det sÄ blev den rÀtt trevlig.

20240119_142836.jpg
 
Topp