• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Ville_W

Rolex
2-Faktor
C028😀 Skulle ”bara” byta batteri Ă„t en kollega pĂ„ denna som legat i byrĂ„lĂ„dan mĂ„Ă„Ă„Ă„nga Ă„r. SĂ„ klart kĂ€rvade den analoga delen efter sĂ„ lĂ„ng tid sĂ„ idag tog jag tag i vad som behövs göras nĂ€r det hĂ€nder. Nej det Ă€r inga hjul som behöver bytas som nĂ„gon i trĂ„den sa att Ur o Penn hĂ€vdade. Bara vanlig service med rengöring och ny frĂ€sch olja. SĂ€tter i hop resten i veckan. Och ni som Ă€r skarpsynta, helt rĂ€tt det Ă€r bara en skrotvisare pĂ„ som test😅
IMG_1727.jpeg
IMG_1741.jpeg
IMG_1751.jpeg
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
C028😀 Skulle ”bara” byta batteri Ă„t en kollega pĂ„ denna som legat i byrĂ„lĂ„dan mĂ„Ă„Ă„Ă„nga Ă„r. SĂ„ klart kĂ€rvade den analoga delen efter sĂ„ lĂ„ng tid sĂ„ idag tog jag tag i vad som behövs göras nĂ€r det hĂ€nder. Nej det Ă€r inga hjul som behöver bytas som nĂ„gon i trĂ„den sa att Ur o Penn hĂ€vdade. Bara vanlig service med rengöring och ny frĂ€sch olja. SĂ€tter i hop resten i veckan. Och ni som Ă€r skarpsynta, helt rĂ€tt det Ă€r bara en skrotvisare pĂ„ som test😅
IMG_1727.jpeg
IMG_1741.jpeg
IMG_1751.jpeg


Är vanligt att analoga delen blir fast och kanske enbart dödsryckningar frĂ„n sekundvisaren kan skönjas.
Jag servade en nu i februari och mitt tips Ă€r att kolla alla kuggar och brygga pĂ„ oxid. Även lcd-kontaktlist+lcd-displayen rengör jag.
CDD860FC-534A-44AF-8E80-76E6D0738F4B.jpeg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Är vanligt att analoga delen blir fast och kanske enbart dödsryckningar frĂ„n sekundvisaren kan skönjas.
Jag servade en nu i februari och mitt tips Ă€r att kolla alla kuggar och brygga pĂ„ oxid. Även lcd-kontaktlist+lcd-displayen rengör jag.
CDD860FC-534A-44AF-8E80-76E6D0738F4B.jpeg
Oxid efter fukt eller Ànnu vÀrre lÀckande batteri kan sÄ klart ocksÄ vara skÀl. DÀremot Àr mekaniska skador ovanliga pÄ quartzare dÄ krafterna Àr sÄ smÄ jÀmfört med mekaniska ur.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Oxid efter fukt eller Ànnu vÀrre lÀckande batteri kan sÄ klart ocksÄ vara skÀl. DÀremot Àr mekaniska skador ovanliga pÄ quartzare dÄ krafterna Àr sÄ smÄ jÀmfört med mekaniska ur.
Vanligast pĂ„ dessa som jag fĂ„tt in Ă€r oxid/korrosion men visst finns det ocksĂ„ torra oljor och för att inte tala om syskonet ”Altichron” med 30m wr sĂ„ har jag sett fullstĂ€ndigt nedrostade mardrömmar i analoga delen. Man kan egentligen köra utan oljor och verket gĂ„r bĂ€ttre men i lĂ„nga loppet mer slitage och ingen olja som kan skydda mot korrosion. LĂ€ckande batterier hĂ€nder med och dĂ„ har jag ibland lödat.
52A50424-2155-487D-A93F-99764D354150.jpeg

EE702B27-453B-4755-9F7F-1178E13915F8.jpeg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Vanligast pĂ„ dessa som jag fĂ„tt in Ă€r oxid/korrosion men visst finns det ocksĂ„ torra oljor och för att inte tala om syskonet ”Altichron” med 30m wr sĂ„ har jag sett fullstĂ€ndigt nedrostade mardrömmar i analoga delen. Man kan egentligen köra utan oljor och verket gĂ„r bĂ€ttre men i lĂ„nga loppet mer slitage och ingen olja som kan skydda mot korrosion. LĂ€ckande batterier hĂ€nder med och dĂ„ har jag ibland lödat.
52A50424-2155-487D-A93F-99764D354150.jpeg

EE702B27-453B-4755-9F7F-1178E13915F8.jpeg
Aha. Detta var min första Aqualand och detta verk var riktigt frĂ€sch. Körde 9010 pĂ„ lagringarna samt lite tjockare pĂ„ stĂ€lldelen men som vanligt enligt ”less is more”
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
HÀrligt om det var frÀscht!
9010 Àr ok men moebius 9030 eller deras finaste Moebius-quartz Àr att föredra, sÀrskilt den senare som Àr enklare att applicera.
Om du kollar pdf för ”Altichron” sĂ„ ser man inoljningsproceduren dĂ€r, om du inte hittar en för Aqualand men iofs det mesta Ă€r logiskt för hur man ska olja etc. ”Spökolja”, alltsĂ„ ca hĂ€lften Ă€n mekanisk rimligt.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
C028😀 Skulle ”bara” byta batteri Ă„t en kollega pĂ„ denna som legat i byrĂ„lĂ„dan mĂ„Ă„Ă„Ă„nga Ă„r. SĂ„ klart kĂ€rvade den analoga delen efter sĂ„ lĂ„ng tid sĂ„ idag tog jag tag i vad som behövs göras nĂ€r det hĂ€nder. Nej det Ă€r inga hjul som behöver bytas som nĂ„gon i trĂ„den sa att Ur o Penn hĂ€vdade. Bara vanlig service med rengöring och ny frĂ€sch olja. SĂ€tter i hop resten i veckan. Och ni som Ă€r skarpsynta, helt rĂ€tt det Ă€r bara en skrotvisare pĂ„ som test😅
IMG_1727.jpeg
IMG_1741.jpeg
IMG_1751.jpeg
Fin i skicket, klart det vattnas i munnen en aning nĂ€r en ”Enzo” dyker upp hehe
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
HÀrligt om det var frÀscht!
9010 Àr ok men moebius 9030 eller deras finaste Moebius-quartz Àr att föredra, sÀrskilt den senare som Àr enklare att applicera.
Om du kollar pdf för ”Altichron” sĂ„ ser man inoljningsproceduren dĂ€r, om du inte hittar en för Aqualand men iofs det mesta Ă€r logiskt för hur man ska olja etc. ”Spökolja”, alltsĂ„ ca hĂ€lften Ă€n mekanisk rimligt.
Tack för tipsen. Kan bli fler Aqualand framöver😀
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Enzo’n Ă€r nu fĂ€rdig och tillbakalĂ€mnad till sin Ă€gare. Hon köpte den ny 1995 i Singapore och den följde sen med under ett antal dykresor innan den till sist hamnade i byrĂ„lĂ„dan. Nu fĂ„r den ett nytt liv utan nĂ„gra nya dykĂ€ventyr.
IMG_1757.jpeg
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Snabb frĂ„ga, grannens skydd rĂ„kade ramla ut. Men hur fan sitter den fast? Med nĂ„gon packning som hĂ„ller den pĂ„ plats? Googlat ett tag men blir inte klok! 😅


20240316_154840.jpg
AjdÄ! Den ska pressas dit men rengör om det verkar alltför smutsigt, kanske med tandpetare och tryck definitivt inte pÄ sensorn/membranet. BlÄs vÀck smutsen om du kan. GÄ inte pÄ med stora mÀngder rengöringsmedel som t-röd eller isopropanol dÄ det letar sig ner till packningen under sensorn. Kolla om tÀcklocket Àr symmetriskt runt om och inte deformerat. Har locket fÄtt en smÀll i kanten sÄ lÀr den ha lyft sig.
 
Senast Àndrad:

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
IgÄr fick jag hem ytterligare en Aqualand! Denna gÄngen en C022, min första. Vad som gör denna lite extra rolig Àr att det Àr en brasse med sina "Z.F. MANAUS BRC 149" graverat pÄ baklocket. Hittar inte mycket information om dessa online, sÄ om nÄgon sitter pÄ nÄgon tar jag tacksamt emot den :)

Mailade Citizens kundtjÀnst angÄende gravyren och fick detta svar:
According to our data records, the watch code is JH0000-02E. It was manufactured in 1990. We believe it was assembled in Zona Franca de Manaus, Brazil.

Kom med dĂ„liga batterier sĂ„ har bytt de ikvĂ€ll. Efter en okulĂ€r besiktning av modulen (utan att ta ur den) sĂ„g den ren och fin ut, men SELECT-knappen verkar inte fungera. Även SET-knappen verkar glappa lite. NĂ„gon med bra koll som vet vad detta skulle kunna bero pĂ„? Och Ă€r det nĂ„got jag borde kunna lösa sjĂ€lv?

IMG_6109.jpeg

IMG_6110.jpeg

IMG_6116.jpeg
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
IgÄr fick jag hem ytterligare en Aqualand! Denna gÄngen en C022, min första. Vad som gör denna lite extra rolig Àr att det Àr en brasse med sina "Z.F. MANAUS BRC 149" graverat pÄ baklocket. Hittar inte mycket information om dessa online, sÄ om nÄgon sitter pÄ nÄgon tar jag tacksamt emot den :)

Mailade Citizens kundtjÀnst angÄende gravyren och fick detta svar:


Kom med dĂ„liga batterier sĂ„ har bytt de ikvĂ€ll. Efter en okulĂ€r besiktning av modulen (utan att ta ur den) sĂ„g den ren och fin ut, men SELECT-knappen verkar inte fungera. Även SET-knappen verkar glappa lite. NĂ„gon med bra koll som vet vad detta skulle kunna bero pĂ„? Och Ă€r det nĂ„got jag borde kunna lösa sjĂ€lv?

IMG_6109.jpeg

IMG_6110.jpeg

IMG_6116.jpeg
Om knapparna tar dÄligt sÄ kan det vara oxid pÄ kontaktblÀcket och kretskortet men oftast Àr det inte den problematiken. Kolla om det Àr massa smuts under knapparna som förhindrar nedtryckning, Àven kolla ÄterfjÀdrande gummipackningen om den Àr hel eller rent allmÀnt hela trycknappen hur det ser ut.
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Om knapparna tar dÄligt sÄ kan det vara oxid pÄ kontaktblÀcket och kretskortet men oftast Àr det inte den problematiken. Kolla om det Àr massa smuts under knapparna som förhindrar nedtryckning, Àven kolla ÄterfjÀdrande gummipackningen om den Àr hel eller rent allmÀnt hela trycknappen hur det ser ut.
Tack! Har testat lite mer och det Ă€r endast SELECT som inte fungerar (Ă€r van vid 520 sĂ„ trodde tidtagaren startades med SET 😅).

TĂ€nker att jag ska plocka isĂ€r den nĂ€r tillfĂ€lle ges, förhoppningsvis Ă€r det som du sĂ€ger att det ligger smuts mellan kontaktytorna. Men nu har jag i alla fall lite mer att gĂ„ pĂ„ 😊
 

Mercedes613

Breitling
...nÀr jag röjde pÄ landet hittade jag denna folder om Citizen's Aqualand serie, vet ej nÀr den Àr ifrÄn men troligen tidigt 90:tal. Lite kul Àr att min Aqualand som Àr ifrÄn samma tid fortfarande finns kvar i Citizens sortiment idag. Lite trivia Àr att denna modell som kom 1985 anses vara den första riktiga dykklockan som hade en pÄlitlig djupsensor och rÀknas som en av stora dyk-klassikerna med sin Analoga/Digitala visning...

En kollega pÄ jobbet's bror har denna modell i svart PVD men tyvÀrr vill han inte sÀlja den men jag lever pÄ hoppet dÄ jag verkligen gillar den...

Aqualand_2.jpg


Aqualand_1.jpg


Aqualand_1.jpg


(Detta Àr en gammal blog artikel jag gjorde för nÄgot Är sedan men passade pÄ att ÄteranvÀnda den hÀr...)
H
 
Topp