• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hvis Pagani laget en GS-kopi, hva ville du tenkt da? Mange sier jo at "imitation is the sincerest form of flattery". Pagani kopierer jo alle klokker i verden, men ikke GS. Hva skyldes det?

pag.png
Jag trodde att GS var svĂ„r att kopiera pga finishen. Men Seestern verkar ha gjort ett bra jobb? 😳
2C03C0DD-B7EA-4DCB-8CCE-029349E6EFE1.jpeg
A2376BF4-2659-48DA-B705-F8246D449322.jpeg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Bra diskussion.

Du trodde GS var svÄra att kopiera pÄ grund av finish och du tycker ovan nÀmnda kopia verkar gjort ett bra jobb.
Vad missar jag med min problematiska lÀsförstÄelse?
Du missar ordet verkar.

Order verkar Àr synonym till förefalla, tyckas, se ut, te sig, ge intryck av, framstÄ som, med mera.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Du missar ordet verkar.

Order verkar Àr synonym till förefalla, tyckas, se ut, te sig, ge intryck av, framstÄ som, med mera.
Jag misssde ingenting och kunde faktiskt med min problematiska lÀsförstÄelse förstÄ.

Mitt inlÀgg var en kommentar pÄ ditt inlÀgg. Att jag inte kunde se nÄgon finish. Som du var osÀker pÄ.

Det Ă€r inget fakta, det Ă€r ett tycke och en diskussionen. HjĂ€rtat av ett diskussionsforum pĂ„ internet. Är diskutera och tycks saker.

Jag lÀmnar diskussion nu. God natt.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag trodde att GS var svĂ„r att kopiera pga finishen. Men Seestern verkar ha gjort ett bra jobb? 😳
2C03C0DD-B7EA-4DCB-8CCE-029349E6EFE1.jpeg
A2376BF4-2659-48DA-B705-F8246D449322.jpeg
Det Àr naturligtvis svÄrt att bilda sig en uppfattning om finish pÄ bild. Man mÄste hÄlla i klockan.

Men vi kan nog vara sÀkra pÄ att en billig klocka inte Àr tillverkad med lika omfattande insats av dyr hantverkstid som Grand Seiko.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
AngÄende finish pÄ Grand Seikos klockor jÀmfört med konkurrenterna: Det pratas ofta om poleringen, men personligen anser jag att det Àr borstningen som Àr den stora differentieringen.

Jag kan tycka att exempelvis en Omega har fullt godkÀnd finish pÄ de polerade sidorna av boetten. Den Àr helt fantastisk.

Men Omegas borstning kommer inte i nÀrheten av GS. MÄnga som inte Àr insatta i hur borstning gÄr till vet kanske inte att Grand Seiko först zaratsu-polerar hela ytan, för att sedan för hand lÀgga en fil mot den polerade ytan och vÀldigt noggrant göra lÄnga drag med filen. Detta resulterar i de dÀr fantastiska lÄnga sammanhÀngande linjerna i borstningen. Jag vet inte hur andra tillverkare gör, men alla andra klockor jag granskat har antingen korta, brutna borstade linjer, eller överlag mindre tydliga linjer som inte alls Àr lika vackra.

Vad sÀger ni andra, finns det nÄgot klockmÀrke vars borstning kommer i nÀrheten av Grand Seikos?

Edit: jag gissar att mÄnga tilverkare borstar helt maskinellt med ett roterande verktyg. För att uppnÄ samma resultat som Grand Seiko pÄ maskinell vÀg sÄ krÀvs ganska avancerade fleraxliga NC-maskiner och avancerad programmering av verktygsvÀgar i tre dimensioner. Jag vet inte om det ens gÄr att automatisera och samtidigt uppnÄ sÄ bra resultat som Grand Seiko har. Maskinell polering Àr nog lÀttare. Det spelar inte jÀttestor roll om trycket mellan polerverktyg och boett varierar. Men om trycket mellan ett datorstyrt filblad och boetten varierar det allra minsta sÄ syns det tydligt i borstningen.
 
Senast Àndrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Oscillatorn Àr en kvartskristall, alltsÄ en kvartsklocka ;)
I min vÀrld...
det som fĂ„r oscillatorn att oscillera Ă€r en fjĂ€der i ett fjĂ€derhus, precis som pĂ„ bĂ„de manuella och automatiska mekaniska klockor, alltsĂ„ en mekanisk klocka 😉
I min vĂ€rld Ă€r Springdrive en kombination av bĂ„da och, en slags hybrid. AlltsĂ„ varken eller. Jag Ă€r helt tillfreds med att placera Springdrive i en egen kategori 😊
 

Erik_N

Breitling
I söndags sÄ tog jag en tur till Sendai för att se om jag kunde hitta nÄgra roliga klockbutiker. Kollade först pÄ vilka som stod som ÄterförsÀljare för GS pÄ deras webbplats och besökte sedan tre som lÄg i nÀrheten av varandra.

Den första jag besökte var ett stort varuhus som heter Fujisaki. Klockavdelningen dÀr hade ungefÀr samma utbud som jag sett pÄ andra varuhus i kedjan Aeon.

Den andra jag besökte heter Mihara Honten och stÄr som Grand Seiko Mastershop pÄ webbplatsen. Jag trodde det skulle vara en butik med bara GS, men de hade Àven en hel del annat. De hade en del som jag inte sett tidigare, en del modeller över en miljon Yen. Det hÀr var den enda butiken jag tog bilder i, sÄ jag lÀgger in dem hÀr.

IMG_5297.jpeg


SBGH255 nÀrmast ser fin ut, men kostar 1,1 MYen. Evolution 9 modellerna i mitten kostar ocksÄ över en miljon.

IMG_5299.jpeg

SBGH279 i mitten hÀr har jag tittat lite pÄ tidigare och tycker ser vÀldigt fin ut, men det Àr 770 kYen.
Lite trÄkigt med plasten kvar pÄ nÀstan alla klockor i montrarna.

IMG_5298.jpeg


Det fanns inte nÄgon SBGP001 hÀr heller, men vÀl en SBGP003 mitt pÄ bilden ovan; för 418 kYen. Ja, det finns helt klart mÄnga fina modeller, inte lÀtt att vÀlja.

Sen besökte jag en butik som heter Sendai Mitsukoshi Watch Salon. Det var en stor butik som hade mÄnga mÀrken, frÄn Casio till Omega. De hade Àven hel del av bÄde Seiko och GS. Inget som stack ut mot det jag sett tidigare, blev inte att jag tog nÄgra bilder dÀr.

Slutsatsen av utflykten var att det inte var nÄgot hÀr som var mer intressant Àn det jag sett i Seiko-butiken pÄ Sendai-Izumi Premium Outlets, men det var ÀndÄ roligt att ta en tur och titta lite samt se att det inte fanns nÄgot bÀttre i nÀrheten.
 
Senast Àndrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu snackar vi, stort grattis den dÀr Àr sÄ himla fin! Vad tycker du om finishen, visst Àr det din första GS?
Tackar!
Faktiskt inte, har haft nÄgra quartzare SBGN001, SBGN003, SBGN005, SBGP015, SBGP017 SBGF021 och en Spring Drive SLGA009.

Men detta Ă€r första GS i titan och jag gillar det starkt! Kan nog vara min favorit-GS bara av den anledningen, bĂ€rs vĂ€ldigt skönt! Och urtavlan Ă€r ju magisk! LĂ€ngtar tills lite dagsljus sĂ„ det rosa kan komma fram merđŸ€©
 

Sally

Breitling
Tackar!
Faktiskt inte, har haft nÄgra quartzare SBGN001, SBGN003, SBGN005, SBGP015, SBGP017 SBGF021 och en Spring Drive SLGA009.

Men detta Ă€r första GS i titan och jag gillar det starkt! Kan nog vara min favorit-GS bara av den anledningen, bĂ€rs vĂ€ldigt skönt! Och urtavlan Ă€r ju magisk! LĂ€ngtar tills lite dagsljus sĂ„ det rosa kan komma fram merđŸ€©

Du kommer bli nöjd. Den Àr riktigt fin i solsken!
 

Maio

Omega
2-Faktor
Tackar!
Faktiskt inte, har haft nÄgra quartzare SBGN001, SBGN003, SBGN005, SBGP015, SBGP017 SBGF021 och en Spring Drive SLGA009.

Men detta Ă€r första GS i titan och jag gillar det starkt! Kan nog vara min favorit-GS bara av den anledningen, bĂ€rs vĂ€ldigt skönt! Och urtavlan Ă€r ju magisk! LĂ€ngtar tills lite dagsljus sĂ„ det rosa kan komma fram merđŸ€©

Haha svar pÄ tal! Sorry, kom pÄ att vi snackade om GS sist. Det hÀr Àr oavsett en keeper, svinkul och grattis igen!
 

Marand

Cartier
2-Faktor
NĂ„gon som har koll pĂ„ passande lĂ€nk till en Grand Seiko SBGV245? FörstĂ„tt att AA1YD13J0 ska funka och slĂ€ngt upp en frĂ„ga i K&S, men den verkar svĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ đŸ€” Bör vĂ€ll finnas nĂ„got mer alternativ.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
NĂ„gon som har koll pĂ„ passande lĂ€nk till en Grand Seiko SBGV245? FörstĂ„tt att AA1YD13J0 ska funka och slĂ€ngt upp en frĂ„ga i K&S, men den verkar svĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ đŸ€” Bör vĂ€ll finnas nĂ„got mer alternativ.
Jag gissar att det finns en handfull sÄdana klockor i Sverige, och Ànnu fÀrre som har en lÀnk över, sÄ det sÀkraste (och kanske enda) alternativet Àr vÀl att be en handlare bestÀlla hem lÀnken.

Den gÄr sÄ klart ocksÄ att importera sjÀlv frÄn Japan, men det blir nog inte billigare?


Det Àr nog svÄrt att hitta en annan lÀnk med anpassning till boetten.

Men det finns sÄ klart mÀngder av tredjepartsalternativ med raka ÀndlÀnkar.


 
Senast Àndrad:

Marand

Cartier
2-Faktor
Jag gissar att det finns en handfull sÄdana klockor i Sverige, och Ànnu fÀrre som har en lÀnk över, sÄ det sÀkraste (och kanske enda) alternativet Àr vÀl att be en handlare bestÀlla hem lÀnken.

Den gÄr sÄ klart ocksÄ att importera sjÀlv frÄn Japan, men det blir nog inte billigare?


Det Àr nog svÄrt att hitta en annan lÀnk med anpassning till boetten.

Men det finns sÄ klart mÀngder av tredjepartsalternativ med raka ÀndlÀnkar.


Det Àr nog mitt realistiska antagande ocksÄ. Spaning med handlare Àr nog riktig. Jag hittade inte ens en sida med möjlig import sedan www.seiyajapan.com lagt ner (?).

Tittat pÄ after market men landat i att raka ÀndlÀnkar inte riktigt motsvarar min förvÀntan.

Stort tack för hjĂ€lpen, uppskattar det verkligen 👍
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Funderar pÄ att köpa en lÀnk till denna, boetten Àr samma som SBGR253 med 19mm mellan bandhornen. Vart köper jag en lÀnk smidigast (och billigast)?

Hittat nÄgra pÄ eBay för 600USD, kÀnns saftigt men kan ha fel.

IMG_4239.jpeg


Pontus
Om du vet vad lÀnken heter sÄ sÀljer sakurawatches GS-lÀnkar. Men prisbilden kommer du nog inte ifrÄn sÄ lÀnge du köper nytt
 
Topp