• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

kuma-kun

Audemars
Dagens gamling.

83A276D9-7914-4594-99AD-6FFE5A150E72.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Inte allt var bÀttre förr, t.e.x. passningen mellan lÀnk och boett.

3A9115F8-8DF2-4662-8205-EE153D89DBA3.jpeg
CB197ED7-1238-48F8-B762-3AD0DBC0EF0A.jpeg

Lite förvÄnad över mellanrummet dÀr, man skulle nÀstan tro att det var gjord för en annan modell. Men sÄ Àr det ju inte enligt katalog. Undrar vad som hÀnder om man provar pÄ en 45a eller 61a.

Men ack sÄ vacker ÀndÄ, jag tycker silvertavlan passar vÀldigt bra med lÀnken. Modern, man skulle nÀstan tro att det var en ny modell. TrÄkigt nog finns inget liknande i dagens katalog.

SBGW291 Àr vÀl nÀrmast, en modell jag sneglar pÄ men det fattas nÄgot. KÀnns mer som en KS, inte för att det skulle vara sÄ tokigt.


Gillar ocksÄ lÀnkbitarna, den andra typen som ocksÄ hör till 56an ser ut att vara riktigt bra för att avlÀgsna hÄr pÄ armen. En sÄdan lÀnk gick för över 50.000yen nyligen pÄ YJ. Jag tycker mig se att Àldre lÀnkar Àr poppis och ökar i pris, men sÄ Àr dessa ju vÀldigt sÀllsynta i förhÄllande till hur mÄnga klockor som finns.
 
Senast Àndrad:

kuma-kun

Audemars
Lite förvÄnad över mellanrummet dÀr, man skulle nÀstan tro att det var gjord för en annan modell. Men sÄ Àr det ju inte enligt katalog. Undrar vad som hÀnder om man provar pÄ en 45a eller 61a.

Men ack sÄ vacker ÀndÄ, jag tycker silvertavlan passar vÀldigt bra med lÀnken. Modern, man skulle nÀstan tro att det var en ny modell. TrÄkigt nog finns inget liknande i dagens katalog.

SBGW291 Àr vÀl nÀrmast, en modell jag sneglar pÄ men det fattas nÄgot. KÀnns mer som en KS, inte för att det skulle vara sÄ tokigt.


Gillar ocksÄ lÀnkbitarna, den andra typen som ocksÄ hör till 56an ser ut att vara riktigt bra för att avlÀgsna hÄr pÄ armen. En sÄdan lÀnk gick för över 50.000yen nyligen pÄ YJ. Jag tycker mig se att Àldre lÀnkar Àr poppis och ökar i pris, men sÄ Àr dessa ju vÀldigt sÀllsynta i förhÄllande till hur mÄnga klockor som finns.

Om man tittar i gamla kataloger sÄ sitter lÀnkarna ofta pÄ klockorna med fula glipor sÄ uppenbarligen inget som Seiko eller kunderna brydde sig om dÄ.
Nu skulle det absolut inte gÄ för sig.
Jag har inte mÄrkt att nÄgon GS lÀnk avlÀgsnar hÄr pÄ armen men kanske jag har ovanligt stark behÄring.
Visst Àr det sÄ att lÀnkarna har stigit i pris rejÀlt dom senaste Ären precis som lÄdor har gjort.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Om man tittar i gamla kataloger sÄ sitter lÀnkarna ofta pÄ klockorna med fula glipor sÄ uppenbarligen inget som Seiko eller kunderna brydde sig om dÄ.
Nu skulle det absolut inte gÄ för sig.
Jag har inte mÄrkt att nÄgon GS lÀnk avlÀgsnar hÄr pÄ armen men kanske jag har ovanligt stark behÄring.
Visst Àr det sÄ att lÀnkarna har stigit i pris rejÀlt dom senaste Ären precis som lÄdor har gjort.
1713098460099.jpeg

Det var XQB011 jag tÀnkte pÄ. DÄ kanske man ska vÄga testa en sÄn trots allt.
 

kuma-kun

Audemars
FortsÀtter nu pÄ lördagen blÄtt som Àr flott.

DCC9E0F4-0A6C-422E-9A69-0823F250DB33.jpeg


Men hur tÀnkte Seiko vid den hÀr tiden?
BÀsta modellen har bara ett mycket simpelt boettlock utan medaljong och faktiskt enklare utfört Àn en Femma.
Dessutom inget GS spÀnne utan bara ett Seiko spÀnne.
Seikos vÀgar Àro outgrundliga


728A2916-3885-42EE-B609-EF08F5009809.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
FortsÀtter nu pÄ lördagen blÄtt som Àr flott.

DCC9E0F4-0A6C-422E-9A69-0823F250DB33.jpeg


Men hur tÀnkte Seiko vid den hÀr tiden?
BÀsta modellen har bara ett mycket simpelt boettlock utan medaljong och faktiskt enklare utfört Àn en Femma.
Dessutom inget GS spÀnne utan bara ett Seiko spÀnne.
Seikos vÀgar Àro outgrundliga


728A2916-3885-42EE-B609-EF08F5009809.jpeg

Det Ă€r insidan som rĂ€knas kanske? Ju bĂ€ttre justering och kvalitĂ© pĂ„ verk desto enklare inramning, jag tycker det Ă€r ganska konsekvent över mekaniska VFA, UTD och ”Imperial VFA”. Det fanns vĂ€l inget att bevisa lĂ€ngre nĂ€r man var bĂ€st. Idag finns det uttjatade uttrycket ”quiet luxury” eller ”stealth wealth” men appliceras ofta fel.

King Seiko klart yngre och lekfullare, speciellt med Vanac, Grand Seiko vuxet och mer ÄterhÄllsamt, VFA, UTD stramt och avskalat - inget som distraherar frÄn huvuduppgiften om högsta möjliga precision.

Man gick ju ocksÄ bort frÄn medaljonger mot slutet pÄ KS, en utveckling som Àr sÀrskilt tydlig att se pÄ en modell som var med lÀnge, tex 5625/6-7110, 7111, 7113 alla med olika baksida.

Jag tycker att moderna modeller kan bli lite för mycket med bÄde mönstrade tavlor, glasbaksida och avancerade fasningar pÄ index och boett. Ironiskt nog Àr det idag de enklare, billigare modellerna som Àr mest ÄterhÄllsamma.

SBGX347G_Wrist_M-4-800x800.jpg

SBGX349G_Wrist_F-800x800.jpg

IMG_0158.jpeg
 
Senast Àndrad:
Hej trÄden

Har ni koll om sbgx295 har samma boett som annan modell sÄ det gÄr att bestÀlla lÀnk som passar? Hittar den bara pÄ lÀder nÀmligen.
 

Tachymeter

Cartier
Hej trÄden

Har ni koll om sbgx295 har samma boett som annan modell sÄ det gÄr att bestÀlla lÀnk som passar? Hittar den bara pÄ lÀder nÀmligen.
Har du kollat SBGX259? Den Àr pÄ lÀnk.
LÄnad bild som jÀmförelse:

thumbnail_image001-jpg.13077715


Edit: SBGX pĂ„ lĂ€der idag, inte fel det heller 🙂.
IMG_8344.jpeg
 
Senast Àndrad:
Topp