• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Sebastard

Vacheron
Denna pÄ just sommaren Àr makalöst bra.

2C59EED7-CE3C-4568-A4D2-4C301615F6F6.jpeg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Event pÄ fingatan ikvÀll. Roligast klockvÀg mÄste nog vara Stephane som tog med sig en liten del av samlingen (16st...) dÀr favoriten hos mig landade i den gula Cronomaten. Inte sÄ speciell vid första anblicken, en Longitude kastade jag ur mig snabbt varpÄ Stephane skakade pÄ huvudet och sa guld. Vitguld! Och se pÄ fan, det var det!
20230527_190559.jpg
20230527_190811.jpg
 
Senast Àndrad:

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Event pÄ fingatan ikvÀll. Roligast klockvÀg mÄste nog vara Stephane som tog med sig en liten del av samlingen (16st...) dÀr favoriten hos mig landade i den gula Cronomaten. Inte sÄ speciell vid första anblicken, en Longitude kastade jag ur mig snabbt varpÄ Stephane skakade pÄ huvudet och sa guld. Vitguld! Och se pÄ fan, det var det!
20230527_190559.jpg
20230527_190811.jpg
Supertrevlig kvÀll i Breitlingbutiken och hÀng med Breitling Owner klubben. Gillade ocksÄ den klockan. Flera rariteter under kvÀllen. Stephane Àr en hjÀlte. SjÀlv var jag överraskad att fÄ se TopGun versionen av Navi92.
IMG_1383.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Mycket trevligt besök i butiken pĂ„ Biblioteksgatan förra veckan. VĂ€ldigt öppet och vĂ€lkomnande. Med tanke pĂ„ hur lĂ€nge jag stannade i butiken sĂ„ Ă€r det mĂ€rkligt att jag bara fick med mig en dassig bild men den hĂ€r var precis sĂ„ bra jag var rĂ€dd för. ÖvervĂ€gde seriöst men fortfarande svĂ„rt att smĂ€lta 100k. Vi fĂ„r se

37AA977B-0275-489F-B8E5-810D4BB474DF.jpeg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Mycket trevligt besök i butiken pĂ„ Biblioteksgatan förra veckan. VĂ€ldigt öppet och vĂ€lkomnande. Med tanke pĂ„ hur lĂ€nge jag stannade i butiken sĂ„ Ă€r det mĂ€rkligt att jag bara fick med mig en dassig bild men den hĂ€r var precis sĂ„ bra jag var rĂ€dd för. ÖvervĂ€gde seriöst men fortfarande svĂ„rt att smĂ€lta 100k. Vi fĂ„r se

37AA977B-0275-489F-B8E5-810D4BB474DF.jpeg
Kolla med nÄgon lokal (mindre) AD om de kan göra nÄgot pÄ priset, butiken kör ju stenhÄrt pÄ 0 rabatt
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Mycket trevligt besök i butiken pĂ„ Biblioteksgatan förra veckan. VĂ€ldigt öppet och vĂ€lkomnande. Med tanke pĂ„ hur lĂ€nge jag stannade i butiken sĂ„ Ă€r det mĂ€rkligt att jag bara fick med mig en dassig bild men den hĂ€r var precis sĂ„ bra jag var rĂ€dd för. ÖvervĂ€gde seriöst men fortfarande svĂ„rt att smĂ€lta 100k. Vi fĂ„r se

37AA977B-0275-489F-B8E5-810D4BB474DF.jpeg
Varför 100K?
 

Rulle

Audemars
Och juste, en groda som kom ut igĂ„r var att Watches of Switzerland kommer öppna en Boutique i GÖTEBORG i september. 4 butiker i norden varav 3 i Sverige (CPH, MOS, Biblioteksgatan och sen GBG).


Edit*:
Var visst ingen groda, postades för fem dagar sedan i gbg-posten.

FörstÄr fortfarande inte hur man tÀnker dÀr med att öppna i Göteborg

BÄde jarl sandin och bergström sÀljer ju breitling

Jag tror inte dÀr Àr sÄ mÄnga jasÀgare(kern lovers) i Sverige sÄ det behövs en monostore i just göteborg


Hade vÀl varit mer logiskt att öppna en i Oslo?


Dom svenska breitling-butikerna kan vÀl inte gÄ sÄ bra?
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
FörstÄr fortfarande inte hur man tÀnker dÀr med att öppna i Göteborg

BÄde jarl sandin och bergström sÀljer ju breitling

Jag tror inte dÀr Àr sÄ mÄnga jasÀgare(kern lovers) i Sverige sÄ det behövs en monostore i just göteborg


Hade vÀl varit mer logiskt att öppna en i Oslo?


Dom svenska breitling-butikerna kan vÀl inte gÄ sÄ bra?
Jag skulle definitivt killgissa att tillgÄngen stryps till Ätminstone nÄgon av de befintliga butikerna i GBG för att ge utrymmet. Uppenbarligen ser de en vinst i att öppna (dÀr) varpÄ jag tror att det finns en efterfrÄgan av mÀrket. Med det sagt menar jag inte heller att den efterfrÄgan relateras till en boutique och vad som kommer med den, utan just för ja, mÀrket.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
FörstÄr fortfarande inte hur man tÀnker dÀr med att öppna i Göteborg

BÄde jarl sandin och bergström sÀljer ju breitling

Jag tror inte dÀr Àr sÄ mÄnga jasÀgare(kern lovers) i Sverige sÄ det behövs en monostore i just göteborg


Hade vÀl varit mer logiskt att öppna en i Oslo?


Dom svenska breitling-butikerna kan vÀl inte gÄ sÄ bra?
Jag skulle definitivt killgissa att tillgÄngen stryps till Ätminstone nÄgon av de befintliga butikerna i GBG för att ge utrymmet. Uppenbarligen ser de en vinst i att öppna (dÀr) varpÄ jag tror att det finns en efterfrÄgan av mÀrket. Med det sagt menar jag inte heller att den efterfrÄgan relateras till en boutique och vad som kommer med den, utan just för ja, mÀrket.
Blir intressant att se hur det ska se ut i Gbg framöver. Bretiling med egen butik, GS byter POS, Bergströms bygger ut flera 100kvm. Man fÄr vÀl anta att WoS kollar lokal för Omega ocksÄ - de brukar ju följas Ät
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
FörstÄr fortfarande inte hur man tÀnker dÀr med att öppna i Göteborg

BÄde jarl sandin och bergström sÀljer ju breitling

Jag tror inte dÀr Àr sÄ mÄnga jasÀgare(kern lovers) i Sverige sÄ det behövs en monostore i just göteborg


Hade vÀl varit mer logiskt att öppna en i Oslo?


Dom svenska breitling-butikerna kan vÀl inte gÄ sÄ bra?
De svenska butikerna i sthlm gÄr otroligt bra. Bland de bÀsta i vÀrlden. Svenskar gillar mÀrket. De har skapat ett bra koncept + grymt bra service. Vi klocksnackare Àr minoritet, sÀllanköparen som stÄr för volymen. Och sÄ har vi alla turister, lÄg krona mot Euro och USD. Tax-free för de som Àr utanför EU. SÄ ja, det gÄr bra.

Sedan Àr G.Kern uppenbarligen en vattendelare. Ja-sÀgare Àr vÀl lite vÀl provocerande. Personligen sÄ tycker jag han gör ett bra jobb Àven om modernisering och utveckling av ett varumÀrke alltid Àr knepigt. Jag vill att Breitling skall överleva. Hoppas han fortsÀtter ta fram fler modeller frÄn arkivet. Sedan behöver man inte gilla allt som ett mÀrke lanserar. Och jag har ingen insyn i alla turer med de lokala AD:s som blev av med mÀrket. Det Àr en troligtvis en plump i protokollet. Och ja, det har blivit dyrt. Men det har allt annat ocksÄ, och jÀmförelsevis sÄ fÄr du fortfarande mycket bra klockor för pengarna frÄn Breitling. En ny Navitimer ligger i paritet med en Omega Speedmaster eller en Rolex Sub. Inte övertygad? Kör vintage annars. Och var nöjd med det.

För mig sÄ har de lyckats ta till vara pÄ följande:

  • det kĂ€nns vĂ€lkomnande att besöka en Breitling butik. Prova köpupplevelsen pĂ„ en del andra mĂ€rken sĂ„ förstĂ„r man skillnader. De har oftast en klocka att sĂ€lja (chockerande eller hur?). Och att fĂ„ möjligheten att se hela utbudet Ă€r riktigt bra.
  • behĂ„ller flygar DNA:et. DĂ€r mĂ€rket Ă€r som bĂ€st.
  • har bra alternativ tex motorsportklockor, nĂ„got Tag Heuer varit mĂ€stare pĂ„. Samt klockor för dykning och tuffa tag. Eller elegantare premier. Bredare modellutbud Ă€r bra.
  • lansering av tjejklockor. StĂ„r för 50% av befolkningen. Kul att de vĂ„gar satsa mer Ă€n mĂ„nga andra mĂ€rken.
  • satsar pĂ„ cykling, surf, flygning, well helt enkelt bra saker. Inte enbart golf och F1


Vad kan de göra bÀttre? Hoppas de fortsÀtter ha lite billigare instegsklockor. GÀrna fler quartz. Och Ànnu elegantare klockor, det Àr en bit kvar till JLC eller IWC tex. Resten gör de redan bra.
 

DrDre

Patek
Mycket trevligt besök i butiken pĂ„ Biblioteksgatan förra veckan. VĂ€ldigt öppet och vĂ€lkomnande. Med tanke pĂ„ hur lĂ€nge jag stannade i butiken sĂ„ Ă€r det mĂ€rkligt att jag bara fick med mig en dassig bild men den hĂ€r var precis sĂ„ bra jag var rĂ€dd för. ÖvervĂ€gde seriöst men fortfarande svĂ„rt att smĂ€lta 100k. Vi fĂ„r se

37AA977B-0275-489F-B8E5-810D4BB474DF.jpeg

Den, och mÄnga andra som slÀppts de senaste Ären, Àr vÀldigt vÀldigt fina, men priset ligger lite i överkant.

Jag blev dock lite optimistisk efter deras senaste slÀpp nu i veckan. Jag hade tidigare fÄtt intrycket att man var pÄ vÀg att fasa ut eta (som kostar runt 70) för att bara satsa pÄ de dyrare med inhouse (pris runt 100). Senaste veckan fick mig dock att hoppas pÄ att man kanske Àven i framtiden kommer att erbjuda tvÄ alternativ som ett sÀtt att rikta sig mot tve olika segment?
 
Senast Àndrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Den, och mÄnga andra som slÀppts de senaste Ären, Àr vÀldigt vÀldigt fina, men priset ligger lite i överkant.

Jag blev dock lite optimistisk efter deras senaste slÀpp nu i veckan. Jag hade tidigare fÄtt intrycket att man var pÄ vÀg att fasa ut eta (som kostar runt 70) för att bara satsa pÄ de dyrare med inhouse (pris runt 100). Senaste veckan fick mig dock att hoppas pÄ att man kanske Àven i framtiden kommer att erbjuda tvÄ alternativ som ett sÀtt att rikta sig mot tve olika segment?
KÀndes lite sÄ. Befann mig som av en hÀndelse i butiken nÀr de nya slÀpptes sÄ klÀmde pÄ den nya i flera fÀrger ocksÄ. Hade de gjort den i mer klassisk storlek sÄ hade den varit en vinnare. Gillade verkligen detaljerna men för mig blir 42 för mycket, speciellt med sÄ brett band (gissar 22mm)

Edit: förtydligande
 

Sebastard

Vacheron
FrÄga till er Breitlingproffs. Vilka modeller finns det som liknar nedan modell (A34215 Avenger Chrono GMT 45).

Den Àr perfekt men 45mm och 75 000kr Àr större och dyrare Àn jag haft tidigare.

Dras till den borstade boetten och arabiska index.

Har sett att @SeikoZ och @Sebastard har snygga klockor.

Q9UccaY_d.jpg
jRrOmjf_d.jpg
Min Àr pÄ 44mm och boett i titan vilket fÄr den att ligga lite skönare och kastar inte runt lika mycket som dom i stÄl pÄ armen. Rekommenderas om man föredrar komfort.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
FrÄga till er Breitlingproffs. Vilka modeller finns det som liknar nedan modell (A34215 Avenger Chrono GMT 45).

Den Àr perfekt men 45mm och 75 000kr Àr större och dyrare Àn jag haft tidigare.

Dras till den borstade boetten och arabiska index.

Har sett att @SeikoZ och @Sebastard har snygga klockor.

Q9UccaY_d.jpg
jRrOmjf_d.jpg
Skulle rekommendera begagnat om det Àr utifrÄn Avenger-stilen du söker.

Estetiskt liknande sÄ har du exempelvis Avenger II modellerna (43mm), Avenger Skyland (45mm), Avenger (2010-2013, 45mm), Chrono Avenger (2001-2007, 44mm), Avenger Bandit (45mm). Notera att vissa kan bÀras lite mindre utifrÄn att de har böjda lugs, men de Àr fortfarande rÀtt stora och tjocka klockor - precis som de ska vara :)
Priset för dessa hittar du nog samtliga runt sub 30k
 

mueller

Omega
Min Àr pÄ 44mm och boett i titan vilket fÄr den att ligga lite skönare och kastar inte runt lika mycket som dom i stÄl pÄ armen. Rekommenderas om man föredrar komfort.
Visst har du en gul i stÄl ocksÄ? Hur skiljer sig upplevelsen att bÀra de tvÄ?
Skulle rekommendera begagnat om det Àr utifrÄn Avenger-stilen du söker.

Estetiskt liknande sÄ har du exempelvis Avenger II modellerna (43mm), Avenger Skyland (45mm), Avenger (2010-2013, 45mm), Chrono Avenger (2001-2007, 44mm), Avenger Bandit (45mm). Notera att vissa kan bÀras lite mindre utifrÄn att de har böjda lugs, men de Àr fortfarande rÀtt stora och tjocka klockor - precis som de ska vara :)
Priset för dessa hittar du nog samtliga runt sub 30k
Stort tack för utförligt svar, nu har jag lÀttare att sondera begagnatmarknaden.

30' Àr klart mer rimligt Àn 75' i min mening.
 

DrDre

Patek
FrÄga till er Breitlingproffs. Vilka modeller finns det som liknar nedan modell (A34215 Avenger Chrono GMT 45).

Den Àr perfekt men 45mm och 75 000kr Àr större och dyrare Àn jag haft tidigare.

Dras till den borstade boetten och arabiska index.

Har sett att @SeikoZ och @Sebastard har snygga klockor.

Q9UccaY_d.jpg
jRrOmjf_d.jpg

Breitlings Blackbird var tidigt ute (först, tror jag) med det designsprÄket. Lite mindre extremt och lite mindre storlek. Det finns ett antal olika varianter av den.

(lÄnad bild).

Breitling Delete 2.jpg
 

DrDre

Patek
Idag blir det en Navitimer. I det hÀr utförandet (41mm och 7750) sÄ var den Breitlings (och övriga klockvÀrldens) riktiga lÄngkörare. SlÀpptes 1986 och gick i graven tidigare i Är. 37 Är med oförÀndrat yttre och inre (men med viss variation) Àr det faktiskt inte mÄnga modeller som slÄr. Speedmaster Professional och originalet av G-Shock (kanske) Àr de enda jag kan komma pÄ.

A588E69E-8F5A-4814-B7AC-56AF459E1ABD.jpeg
 
Topp