• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

12 till 24h Quartz

Marli

Cartier
Hej, problemställning - verket (Ronda 1032) i min Breitling utc modul med 24h visning har gett upp vilket tydligen inte är helt ovanligt.

Ett nytt Ronda verk kostar 200:- så det är ju ingen stor grej MEN såklart säljer inte Ronda just 24h versionen till eftermarknaden. Antar att Breitling satt stopp för det då jag misstänker att de är enda användare / kund. Kanske används samma verk i nya utc?

Anyways, jag antar att kristallen tickar med samma frekvens oavsett visning och att skillnaden sitter i dreven, ’gear train’, till visarna. Stämmer det antagandet borde det gå att köpa ett 12h verk och bygga om det mha delar från det defekta verket. Verket är supersimpelt så det borde inte vara en stor grej för någon som kan(?)

Tänker jag rätt?

Anledning till frågan är att B service vill ha 15k(!) för att byta verk vilket stör mig med vetskap om vad det är för verk och vad det kostar….

Tacksam för all input!
 
Topp