• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

20 mm läder på rulle

plattfot

Rolex
För dig som är lat men vill testa att tillverka ett läderband i 20 mm.

NBCFMyG.jpg


http://www.slojd-detaljer.se/katego...d/skinn-lader/band-remmar/laderremmar-pid3106

Köp en meter, klipp av lämplig längd, sy, häfta, limma eller tejpa. Klart :).
 

Thorre

Breitling
Nice nu blev jag superpepp på göra egna lädernatos!

Sitter med fingret på köpknappen men vad behöver jag för tråd? Vaxad lintråd är för tjockt kanske, klarar man sig på "Sytråd extra stark" (polyester)?

Har några fulnatos jag kan slakta för hårdvara, men har någon tips på var man kan köpa bulk (basic rostfritt, ej Zulu)?
 

rogart-63

Patek
Nice nu blev jag superpepp på göra egna lädernatos!

Sitter med fingret på köpknappen men vad behöver jag för tråd? Vaxad lintråd är för tjockt kanske, klarar man sig på "Sytråd extra stark" (polyester)?

Har några fulnatos jag kan slakta för hårdvara, men har någon tips på var man kan köpa bulk (basic rostfritt, ej Zulu)?

Här har jag hittat innan men har inte gjort nån beställning .http://www.vintasso.com/vintasso/Home.html
 

rogart-63

Patek
Är inte tjockleken på bandet lite väl tjockt för Nato .Mätte på ett nato här och då var lädret bara 1,5 .Detta är 2,2 mm ?
 

plattfot

Rolex
Är inte tjockleken på bandet lite väl tjockt för Nato .Mätte på ett nato här och då var lädret bara 1,5 .Detta är 2,2 mm ?

Det finns en en utmaning med tjocka Nato/Zulu. Det gäller att få in landet mellan bandstiftet och boett.

Jag är heller inte säker på att denna lädertyp är smidig och mjuk nog att göra Nato av. Men det kan alltid vara värt ett försök.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
slimjim
Jag har tillverkat flera lädernatos av skinnjackor och det är de skönaste banden jag någonsin haft, men visst, rätt tjocklek är viktigt. Är det för tunt så töjs det. Lite lurigt det där.

Har tyvärr ingen mikrometer så jag kan mäta tjockleken.
 
Topp