• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

20mm bandstift utan axlar, var köpa över disk?

Sigurd

Cartier
Söker som titeln lyder 20 mm bandstift utan axlar till min Marathon TSAR, men förutom de gravt överprisade originalstiften med tillhörande orimligt dyr frakt verkar alternativen få.
Känner någon till en urmakare i landet som säljer sådana över disk?
 

Sigurd

Cartier
Länken verkar inte funka. Har koll på var original finns att köpa men ovärt sett till pris+frakt som sagt.
Tack.
 

Sigurd

Cartier
De som cousinsuk erbjuder ser rätt korta ut i tapparna, behöver vara minst 2mm långa och 0.9mm i Ø. Svårt att veta när de inte skriver ut alla mått. Verkmästarna.se verkar också ha i sortimentet men samma sak där, bristande information. Får maila.
 

rogart-63

Patek
Verkar ju vara nåt rätt speciell bandstift till Marathon Tsar? Kanske blir å bita i det sura äpplet å beställa nånstans. Borde gå att hitta nånstans med lägre frakt. Funkar säkert med ett vanligt bandstift under tiden.
Härifrån är frakten $3 med standard airmail. och $7 för stiften. Cirka 100 barkisar allt som allt.
 

Sigurd

Cartier
De till Datejust passar storleksmässigt men är av fel modell (singel shoulder på ena änden och double shoulder på andra). Hittat rätt modell på ofrei men de tar 63 USD :happyhappy: i frakt för 10 st bandstift som kostar 18...
Tack för alla svar!
 

jabla

Sarlacc
De till Datejust passar storleksmässigt men är av fel modell (singel shoulder på ena änden och double shoulder på andra). Hittat rätt modell på ofrei men de tar 63 USD :happyhappy: i frakt för 10 st bandstift som kostar 18...
Tack för alla svar!
Spelar väl ingen roll för funktion och passning om det är double sholder på ena sidan?
 

Sigurd

Cartier
Inte utifrån funktion och passning utan mer för att det är fEl utförande på bandstiftet. Sen kan man kalla det OCD, perfektionism eller allmän galenskap.
Kompromissa gör man väl bara som sista utväg. Kanske.
 

Sigurd

Cartier
Nej, finns ju de som håller originalmåtten fullt ut och är tillverkade i samma material utan att för den skull komma i fånig märkesförsedd påse till överpris.
Trådens grundfrågeställning var ju om någon vis Klocksnackare kände till om dessa fanns att köpa i riket eller åtminstone i Europa, då jag inte ville köpa original eller betala trollsummor i frakt från demokratins högborg på andra sidan havet.

MEN! Verkmästarna Urmakarservice i V. Frölunda hade exakt de jag eftersökte och för 300 kopparmynt får jag RÄTT bandstift i sådan mängd att det räcker till barnbarnen (man kunde förstås inte beställa för mindre än 300) Så om någon behöver sällsynt dyra och svårhittade stift är det bara att höra av sig.
Ärendet avslutat.
 

Whiskwatch

Panerai
Nej, finns ju de som håller originalmåtten fullt ut och är tillverkade i samma material utan att för den skull komma i fånig märkesförsedd påse till överpris.
Trådens grundfrågeställning var ju om någon vis Klocksnackare kände till om dessa fanns att köpa i riket eller åtminstone i Europa, då jag inte ville köpa original eller betala trollsummor i frakt från demokratins högborg på andra sidan havet.

MEN! Verkmästarna Urmakarservice i V. Frölunda hade exakt de jag eftersökte och för 300 kopparmynt får jag RÄTT bandstift i sådan mängd att det räcker till barnbarnen (man kunde förstås inte beställa för mindre än 300) Så om någon behöver sällsynt dyra och svårhittade stift är det bara att höra av sig.
Ärendet avslutat.
☝️
 

Sigurd

Cartier
Riktigt sen på den här bollen men är ute efter exakt samma till min gsar.. har du kvar några av dina 300st? 😄
Ja det var en blast from the past verkligen. Jag vill minnas att jag i slutändan tyckte att 300 stift lät lite barockt och köpte istället ett par original Marathon i samband med en annan villhöver-beställning.
 
Topp