• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5000-inläggstävling!

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Mina 5000 smått otroligt innehållslösa inlägg måste ju såklart firas med en tävling :) Hursomhelst kommer jag chippa in en 5-hunka till KS BCF-insamling https://klocksnack.se/threads/klocksnacks-10-per-klocka-insamling-barncancerfonden.3211/, och utmanar alla er andra att också skänka en slant NU! Tack på förhand, alla ni generösa KSare :)

TÄVLINGSDAGS!

Vinnaren får en liten goodiebag hemskickad till sig, fylld med en massa klockrelaterade grejjer. Det exakta innehållet låter jag vara hemligt än så länge, men vinnaren kanske kan posta en bild på priset i denna tråd...

Tävlingsreglerna är enkla. Posta EN gammal eller nytagen bild på favoritklockan i din nuvarande samling, och skriv en kort motivering om varför den är favoriten just nu. Bidragen kommer att bedömas som en helhet, både på bild och tillhörande motivering, av en enväldig hemlig jury ;)

Bidragen postas i denna tråd, INNAN onsdag 5/11 kl. 22.00. Därefter kommer vinnaren att utses.

Hot och eventuella mutor tas med fördel upp i tråden :)

Lycka till alla KS-are, och tack för ett grymt forum. Kom nu ihåg att sätta in en extra slant till BCF! http://www.barncancerfonden.se/16781/

Avslutar med en lite nostalgisk bild på hur samlingen såg ut för ca 3 år sedan, då jag började hänga på TTT och därefter på KS.

 

Apansson

Torpare
10632251_361803530643041_332660211_n.jpg

Favoritklockan. På varje presidents och gangsterboss handled. En urtavla som är lite av en raritet, matchad med en väldressad skjorta. För mig är detta elegansen med fina armbandsur fångat på bild. Något som skiljer oss som har koll från pöbeln. Något som för de flesta ser ut som en billig blingad modeklocka, men vi som vet, vi ser vad detta är på långt avstånd.

Grattis till 5000!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
5000 inlägg är en hel del, mycket tid. Måste säga att jag sett mycket bra från dig, låt de 5000 nästa inläggen vara lika bra!

Favoriten just nu:
DSC_0263.JPG


Jag vet inte vad det är som gör den till en favorit, kanske det faktum att länken och boetten gifter sig väldigt bra, kanske är det tavlan som tillsammans med den grövre vridringen som gör den till en favorit. Det är också den första klockan som jag otrånat gått in hos en ad, fallit för och köpt på studs. Kärlek vid första ögonkastet. Finns inget hos den som gör att jag vill byta, kvarts till trots så har den redan byggt upp en själ och jag vet att mina barnbarn kommer kunna ärva den. Kan fortsätta men tycker det räcker där, helt klart favoriten som ska få stanna på handleden och i släkten!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Grattis till fantastiska fem! Bra jobbat :) Det började med Omega alltså...

Det här är min all-time favorit som hängt med nästan hela min "karriär". En Seiko 6306-7001 från 1977. Har i nåt svagt ögonblick bjudit ut den till försäljning men som tur är har det aldrig blivit av.

Köptes med Pepsi insert men nu är det original som gäller [emoji2]

Ja, ni ser ju själva hur skön den är;



ImageUploadedByTapatalk1414961944.928910.jpg



ImageUploadedByTapatalk1414961969.694931.jpg



ImageUploadedByTapatalk1414962061.852972.jpg
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Du håller stilen. Bra nivå och du går en egen väg med dina klockor. Saknar din Nivada (var det väl?) som man såg titt som tätt förr.

Min favorit är min speedy 2998.
image.jpg

Jag är fortfarande lite förvånad över hur mycket jag tycker om den. Provat speedys på armen lite då och då men aldrig riktigt fastnat.
Har förvisso haft en mk3 men det är ett helt annat djur. En best.

Men den här klockan sjunger till mig.
Storleken är perfekt.
Känslan av att dra upp ett nyservat gammalt manuellt verk slår att veva med armen.
En skönt rasslig länk men passar galet bra på läder.
Visarna och luggarna som tar den ett stort kliv bort från den moderna speedyn och gör mig mer unik (vill jag tro). :)

Det enda som är dåligt med den är att den ramlade in bara dagar efter min DD och fullständigt stal showen.
 

Hubbatix

Cartier
Stort grattis till 5K, bra jobbat!

Favvodinkan är nog trots allt min skönt spöade, hemmabyggda, Seiko 6309-7040. Ful som fan, men duktigt med karaktär och en av mina första projektklockor. Blev "påtvingad" en riktigt ful styggelse till klocka när jag köpte en annan klocka av allas vår Aurum för sisådär ganska många år sedan. Då såg den ut så här:



Det var min första kontakt med 6309:ans sköldpaddsboett och, klockans utseende till trots, så var det kärlek direkt till den boetten! Redigt misshandlad har den ju blivit genom åren, ser ut dom att någon har försökt polera den med en vinkelslip... Men jag ville göra något kul av den och började leta delar som skulle kunna matchas ihop till en skön helhet. Fick tag på en passande tavla och från ett annat håll hittade jag en uppsättning mögliga visare. Så i slutändan sitter jag här med en redig franken där boett, tavla, visare, urverk, vridringsinlägg och glas alla kommer från helt skilda donatorer. Men helheten, och den kärlek och tid jag har lagt ner på bygget gör den väldigt speciell för mig. Första gången jag vågade mig på lite finlir inom urmakarkonsten dessutom.

Slutresultatet är jag faktiskt jäkligt nöjd med:

 

V

Cartier
Grattis till ofattbart många inlägg :)

Favoriten måste ju bli det första inköpet...den som startade allt. Årsklockan från -72 med en fantastisk blå lyster och svensk/engelsk dagtavla som tyvärr kände sig internationell ikväll. Och för att inte tala om den oerhört trevliga, intelligenta och lagom tjocka försäljaren ;)

image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till fantastiska fem! Bra jobbat :) Det började med Omega alltså...

Det här är min all-time favorit som hängt med nästan hela min "karriär". En Seiko 6306-7001 från 1977. Har i nåt svagt ögonblick bjudit ut den till försäljning men som tur är har det aldrig blivit av.

Köptes med Pepsi insert men nu är det original som gäller [emoji2]

Ja, ni ser ju själva hur skön den är;

Ja, den vita köpte jag faktiskt betydligt tidgare ca -96, du vet "Bond, James Bond" :) Aqualanden köptes ännu tidigare.

Btw... Du kommer väl ihåg vem, för att citera Vs post ovan, den oerhört trevliga, intelligenta och lagom tjocka försäljaren till 6306:an var, smöris där ;)

Bra bidrag så här långt :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja, den vita köpte jag faktiskt betydligt tidgare ca -96, du vet "Bond, James Bond" :) Aqualanden köptes ännu tidigare.

Btw... Du kommer väl ihåg vem, för att citera Vs post ovan, den oerhört trevliga, intelligenta och lagom tjocka försäljaren till 6306:an var, smöris där ;)

Bra bidrag så här långt :)

Vore kul att se samlingen idag Argo!

Haha, njae, jag köpte den av @MickeS . Han är ju trevlig och lagom tjock vill jag minnas [emoji6]
 

frere

Audemars
2-Faktor
5k är en imponerande mängd. Vet inte om jag håller med om innehållslösa dock, du har ju visat upp fler och roligare vintageur än de allra flesta här!

Kul tävlingsidé, hoppas på många snygga bidrag, här är mitt:
3541E4EF-AC19-49BA-A470-E2AC0E0466AB_zpsoanlimmx.jpg

För att den gör hållningen lite rakare, bilen lite snabbare, jeansen lite snyggare slitna, bootsen lite bättre putsade och skäggväxten lite tätare. Och för att den gör sig oförskämt bra i höstsol. En självskriven favorit så här års.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Grattis till 5' det är inte så illa pissat :)

Min favvo (alltime) är såklart Explorer 1 det är en klocka som egentligen har precis allt (designmässigt iaf). Tyvärr insåg jag att om jag inte gjorde mig av med den så skulle jag aldrig vilja ha någon annan klocka på mig igen :( lösningen fick bli att ge den till hustrun, som i skrivande stund har den på sig på jobbet. Jag får ju dessutom låna den när begäret blir för stort.
image.jpg
på bilden är det ett rubber B monterat, men klockan gör sig lika bra på oyster, jubilee eller isofrane.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ytterligare en DD.

Varför är detta min favorit?
Ja, jag vet inte om det är min favorit faktiskt. Det är min drömklocka men för tillfället ligger den långt ner i matkedjan.
Hur kan det komma sig?
Köpte den, använde i 3 dagar sen åkte den in på service. Fick tillbaka den och hade den på mig i ytterligare 3 dagar och in på service igen, samma fel.
Ägt den totalt cirka 8 veckor och burit den alltså 6 dagar av dessa.
Vet inte om man ska skratta eller gråta faktsikt.
20141029_131241.jpg
 

Ryttaren

Rolex
Grattis till 5000!

Älskar integrerade länkar. Har haft både den gamla ingenjören och OysterQuartz tills jag hittade den perfekta kombinationen "sportdress" vad gäller storlek och balans.

Lättburen, grymt snygg, kul historia och finns inte på var mans handled. Således min AP 14790!


Foto 2014-09-21 11 20 42.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Stort grattis till alla inlägg du lyckats skriva ner och skicka in:)


Det är svårt detta med favoritklovka. Spontant skulle jag säga min Sea Dweller. En helt galet skön klocka som jag vårdar ömt. Men som många av er vet så är det några andra dykur som ligger mig varmt om hjärtat. Och då jag blickar tillbaka mot den klocka som bl.a. startade mitt intresse för klockor så finner jag samma klocka som TS postat. Den aqualanden är en klar favorit men eftersom jag för några månader sedan hittat vad jag länge letat efter så kniper en annan aqualand min förstaplats ....
En ikonisk klocka som bringar stor glädje!

Mitt bidrag är: ENZO!

image.jpg


Kanske av många otippat men av TS nog fullt förståligt :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Grattis till 5k theargonaut!

Här kommer mitt bidrag:

Min SubC, första klockan jag plockat ut ny från från AD och given keeper att föra vidare till eventuell barn i framtiden. Bästa moderna allroundklockan som finns där ute enligt mig.

Bild från i somras ute i Öregrund.
sub_bad.jpg
 

svesam

Rolex
Stort grattis till 5k !!

Mitt bidrag:

ks kalender.JPG


Klockan som startade galenskapen av klocksamlande för min del :)
Fastnade för den direkt jag såg den första gången, sökte med ljus och lykta länge innan
den till slut hittades hemma hos en god vän. Det är min första och sannolikt enda riktiga keeper.
Lite kul är också att det inte finns mängder av den i den färgen jag har och att även "icke Breitlingvänner"
uppskattar modellen.

Dessutom är det dags att en Bratte vinner en tävling här på KS ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Du håller stilen. Bra nivå och du går en egen väg med dina klockor. Saknar din Nivada (var det väl?) som man såg titt som tätt förr.

Min favorit är min speedy 2998.
image.jpg

Jag är fortfarande lite förvånad över hur mycket jag tycker om den. Provat speedys på armen lite då och då men aldrig riktigt fastnat.
Har förvisso haft en mk3 men det är ett helt annat djur. En best.

Men den här klockan sjunger till mig.
Storleken är perfekt.
Känslan av att dra upp ett nyservat gammalt manuellt verk slår att veva med armen.
En skönt rasslig länk men passar galet bra på läder.
Visarna och luggarna som tar den ett stort kliv bort från den moderna speedyn och gör mig mer unik (vill jag tro). :)

Det enda som är dåligt med den är att den ramlade in bara dagar efter min DD och fullständigt stal showen.
Tack, saknar faktiskt inte Nivadan så mycket, men visst var den fin. Kan väl säga att jag är rätt sugen på straightlug speedyn som är till salu, och blev nu påmind om den igen :)
 

Minuteman

Rolex
Stort grattis till 5000 inlägg och till att du bidrar till att göra KS en så trevlig och intressant plats :)

Min favoritklocka måste nog vara (i alla fall idag) min Seiko Pouge.
5bb815500f2dd7d3bfb8a378674580d8.jpg

Jag hittade den för närmare ett år sedan i en loppislåda i ett bedrövligt skick. Den var riktigt styvmoderligt behandlad, antagligen av någon som försökt laga den.
Verket var nertryckt i boetten på fel sätt och hade fastnat halvvägs. Boettlocket låg löst(gick ju inte att få på det), och krona och ena knappen saknades.
Trots min (dåvarande) ringa erfarenhet av vintage tyckte jag mig ha gjort ett fynd när jag köpte vraket för 25 kr :D
Sedan dess har den genomgått olika faser av reparation/renovering, allt eftersom jag lärt mig mer om hur man gör de olika momenten (montering i boett - tvätt av balans - montering av krona på bom och knappar - slipning/polering av glas )
Nu är den snart "färdig". Skall bara byta krona igen, och fundera på om jag skall helserva den eller inte (går ju ändå bra, men varför inte).
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Grymt bra jobbat med the big 5!
Riktigt skön blandning i din klocksamling, jäkligt kul med bredden på detta forum som du är med och bidrar till.
Min favorit i min samling är inte den grymmast i den här tråden men en sjukt mångsidig klocka som verkligen går att bära till allt; ref 1675 från 1967:)
image.jpg
 

Simpatico

Rolex
Först ut ett grymt stort grattis till ett ur mitt grodprespektiv astronomiskt 5000 inlägg.
Det är ju sjukt många inlägg, på riktigt.

Mitt val av favorit är just nu ett stycke rysk dykare. Låt mig presentera VOSTOK NVCh 30 atm Amphibia.
IMG_1790.JPG


Varför den är min favorit just nu är av många anledningar.
Först ut enkelheten, skönheten i den på frihand ditlagda tritiumet, dom väldigt egna versionen av visare sk paddelhänder, "Wire lugs" och den oslagbara känslan i uppdraget.
Men denna udda klocka är så väldigt charmig.
Bonusbild.
IMG_1764.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fina tävlingsbidrag hittills! Mycket smör, men än så länge inga direkta hot :)

Passa på att posta favoritklockan nu, så har du chansen att vinna en goodiebag!

Skänk gärna en slant till BCF också!
 
Topp