• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativa klassiker?

Bjudko

Cartier
Jo jag får nog flika in med nya Tudor Pelagos(nya urverket) och Black Bay kan nog även bli en klassiker också, speciellt om de också får nya urverket.
 
Er denne bedre? 1000m dykker fra 1968 er da lidt sejt:) Her som Dugena I Jenny Carribean ref 702 kasse
dugena_caribbean_1000_front_wood_htg_2014.jpg



Jenny Carribean 702 første 1000 monoque kasse.
Heller ikke min:-(
2sb0avt.jpg

Det där var ju helt galet ball!![/quote]
 
Håller definitivt med om att Navitimern är en Given klassiker!
Tänkte denna som en indieklassiker då den har en lite intressant historia, bra utseende och schysst tillverkare.
Rip off är väl lite hårt, dom betalade säkert dyrt för rättigheterna ;)

Breitling ja, de fick nog betala en slant. Richard Dahlgren drog Sinn vs Breitling-historien när jag besökte Erikssons Ur för en tid sedan.

Vill man veta något om Sinn så är det bara att ta med sig en termos med kaffe och åka till Sundbyberg och ställa frågan till Richard. Du kan bli där ett tag men du får dig en lektion i Sinn. :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Camel måste få vara med leka, särskilt deras modell Camel Trophy SUPERCHRONO anser jag att den är en jätte KLASSIKER! Här är mina tre bidrag, tyvärr fattas den med vita urtavlan i samlingen.

camel.JPG


Favoriten är denna!
IMG_3359.JPG


Var dessa fyra som fanns, och det är den med vita urtavlan jag är på jakt efter.
CamelSuperchrono_zps70010b96.jpg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Listan kan göras lååång..

Universal Geneve Compax
Universal_Geneve_Compax_Ref_885103_03_Nina_Rindt_AS00562_Culture1_1024x1024.jpg


Blancpain Fifty Fathoms
blancpain-aqualung-z.jpg



Omega Ploprof
25071203[0].jpg


Heuer Autavia - odödlig klassiker
110HeuerAutavia24461stexec.jpg


Tudor Snowflake
Tudor.jpg


Lemania TG 195
Lemania_Tg%20195_28_OriginalImage.jpg


Leonidas Bund
Leonidas.jpg


JLC Deep Sea
lecoultre-deepsea-z3.jpg


Omega Railmaster
Omega_Railmaster_83_OriginalImage.jpg
Fan, Donkii, alla rätt! En parad av WIS classics, för det är väl det vi pratar om här, va? De skulle få bo i min låda vilken dag som helst! I nuläget bor bara flingan där.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fan, Donkii, alla rätt! En parad av WIS classics, för det är väl det vi pratar om här, va? De skulle få bo i min låda vilken dag som helst! I nuläget bor bara flingan där.

Har fler ess i rockärmen ;) Tror ingen här skulle ha något emot dessa pjäser. De flesta av dom är väl egentligen klassiker men vissa har mindre rampljus. Synd bara att priserna fortsätter barka iväg på dessa rackare :(
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har fler ess i rockärmen ;) Tror ingen här skulle ha något emot dessa pjäser. De flesta av dom är väl egentligen klassiker men vissa har mindre rampljus. Synd bara att priserna fortsätter barka iväg på dessa rackare :(
Jag tycker nästan samtliga du visade är välkända klassiker. Men nu var ju ämnet alternativa klassiker... ;)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tudor Sub, ett klassiskt alternativ till den klassiska Rolex Suben. Här är alternativet till det klassiska alternativet - Tudor Mini-sub.

image.jpg


Mäter 33mm och ser ut så här på min 16cm handled. Bärs lite mindre än en 34mm Rolex.
image.jpg
 

Biffbert

Cartier
From the moon to mars med sin helt fantastiska tavla är ju ett trevligt alternativ till vanliga Speedyn :) överväger just nu ett köp av denhär dåren
3144114b_xxl.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
From the moon to mars med sin helt fantastiska tavla är ju ett trevligt alternativ till vanliga Speedyn :) överväger just nu ett köp av denhär dåren
3144114b_xxl.jpg


Klassiker med alternativ tavla gills inte! Snygg variant dock. ;)

Likaså tycker jag att ex Tudor går bort, det är trots allt "bara" varianter på riktiga klassiker. daviden's förslag om Eterna KonTiki tycker jag flyger. Den är helt klart i paritet med Glycine Airman....

Fasen vet om inte Enicar Sherpa platsar på listan också?
 

Espresso

Cartier
Hur anser panelen att Ulysse Nardins Freak serie står sig som alternativ klassiker, fått för mig att den fått en del uppmärksamhet avseende innovation i klockvärlden, utseende är väl mer en fråga om tycke och smak.

freak.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur anser panelen att Ulysse Nardins Freak serie står sig som alternativ klassiker, fått för mig att den fått en del uppmärksamhet avseende innovation i klockvärlden, utseende är väl mer en fråga om tycke och smak.

freak.jpg


Grymt cool! Men jag är lat och orkar inte googla, vari ligger innovationen?
 

Espresso

Cartier
Grymt cool! Men jag är lat och orkar inte googla, vari ligger innovationen?
Jag är nog inte mest lämpad att förklara men som jag förstått är det bland annat att själva minutvisaren är dne nedre delen av timvisaren (som också är en tourbillion) vilket jag tror de har patent för. Det finns inte heller, som man ser på bilden, någon krona på klockan utan den vrids upp av bezelen. Det i sig är kanske inget konstigt men om jag förstått det rätt är det mer komplicerat att göra det då själva timvisaren (urverket) inte har någon fästpunkt i glaset på ovansidan för att hjälpa till med vridning.

Det finns även en del utropstecken kopplade till materialval i klockan, men är osäker på vilka och hur de används.
Som sagt jag är inte helt inläst på klockan men gillar den som koncept och i sin design.
 
Topp