• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AM inserts till Rolex GMT

deralte

Breitling
Alltså, så här va...

Jag älskar min Rolex GMT 16710 med Pepsi-inserten men samtidigt är jag sjukt sval för mer blåa detaljer (äger bland annat en Milgauss Z-Blue och en Omega SMP) och skulle gärna se en GMT med en helblå insert. Det givna valet för en sådan som mig skulle ju vara en GMT 1675 "Blueberry" men den nyblivna studenten kan nog inte förmå sig att hosta upp summan som skulle krävas för ett sådan och mig veterligen är det endast denna modell som har släppts med helblå insert.
*djupt andetag*
Med risk för att svära i kyrkan har jag funderat på att fixa lite själv och därmed inhandla en helblå eftermarknadsinsert, kallad "Blue Bird" (kan beskådas här http://www.ebay.com/itm/Blue-Bird-A...Master-16700-Custom-Blue-Silver-/151576114693).
315-16700-b-a_zps1ac6f56a.jpg

Jag kan inte bestämma mig för om jag är ute och cyklar med detta. Å ena sidan tycker jag att det är snyggt men å andra sidan kanske den ser ut som en billig kopia.

Jag är tacksam för alla synpunkter och framför allt om någon har erfarenhet av eftermarknadsinserts.
 

deralte

Breitling
Nej, tycker det blir "fel". Men å andra sidan sätter jag tex på Nato på rolex och andra drar på olika läderremmar så vad skulle skillnaden vara...
Det är nog där jag också har fastnat i argumentationen. "Om det är okej med natoband och läderremmar, varför skulle det inte vara okej med en annan insert...". Inser också att det inte är en vedertagen modifikation.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nej, tycker det blir "fel". Men å andra sidan sätter jag tex på Nato på rolex och andra drar på olika läderremmar på rolex så vad skulle skillnaden vara...

Exakt.

Kör.
Du vill ha det, det är din klocka. Du får med all rätt kasta den i marken och köra över den med bilen om du vill.
Så vill du ha det, så använd det! Så länge du inte försöker sälja det som äkta så är det helt OK enligt mig. :)
 
Det är lite lustigt att det inte anses fult att modda en Seiko med aftermarketdelar, men om man ger sig på sin Rolex då blir det liv ute i stugorna...
Min slutsats är alltså att du får följa din egen övertygelse för du kommer få svårt att övertyga andra på forumet.
 

deralte

Breitling
Roligt ändå att denna fråga är lite av en vattendelare. :)
Ja, lyckligtvis är det ju ett ingrepp som är återställt på tio minuter.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
De är väldigt tunna och "sjunker ner" nån halv mm i bezeln, ser direkt på det samt finish att det är eftermarknad. Och iom att du vet det kommer det alltid kännas fel:bag:

Edit. Stavfel
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag har en svart, som jag erkänner att den inte är äkta. Älskar looken men kör bara den ibland, mycket för att den känns fel. Blir att köpa ett originalinsert, gärna äldre.

Eftermarknad är bra till att testa looken innan man köper genuint!
 

newk15

Cartier
Jag tycker mer att själva grejen med dylika prylar, exempelvis rollar eller deras mindre billiga inserts, är att de inte kommer gratis och att man måste kämpa/uppoffra för dem. Jag tycker charmen försvinner lite när man försöker få det att se ut som något det inte är.

Att modda en klocka är en sak. Men att modda den för att se ut som en annan tycker jag är tråkigt. Det är naturligtvis upp till dig, men du frågade ju om vår åsikt.;)
 

Starship

Cartier
Det är din klocka. Modda den hur du vill! Som någon skrev förut, för Seiko finns det en accepterad moddningskultur. Det här är väl samma sak?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har en svart, som jag erkänner att den inte är äkta. Älskar looken men kör bara den ibland, mycket för att den känns fel. Blir att köpa ett originalinsert, gärna äldre.

Eftermarknad är bra till att testa looken innan man köper genuint!
Tyvärr finns det inga helblå inlägg till hans modell. De finns som sagt bara till ref 1675 för ett sexsiffrigt belopp.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag letade i tre månader innan jag hittade ett lagom patinerat pepsiinsert till vettigt pris - finns folk som tar över 5k för ett blekt pepsi.

Det känns så bra att ha sökt och funnit rätt än att "bara" handla!

Tyvärr finns det inga helblå inlägg till hans modell. De finns som sagt bara till ref 1675 för ett sexsiffrigt belopp.
Ja just det så va det!
 

mmx

Cartier
Många här är humorlösa. Accepterade modden med Nato/Zulu/Rubber B passerar som sagt, eftersom någon bestämt det, och sedan springer alla åt samma håll.

Kör på den blå. Ta en till när du ändå beställer. Pepsi är ju rätt crazy egentligen, borde väl finnas någon annan halvcrazy som funkar?
 

Mr Chance

Kalmar
Det är lite lustigt att det inte anses fult att modda en Seiko med aftermarketdelar, men om man ger sig på sin Rolex då blir det liv ute i stugorna...
Min slutsats är alltså att du får följa din egen övertygelse för du kommer få svårt att övertyga andra på forumet.
Jag (och säkerligen många fler) anser det lika fult/fint att sätta dit am-delar på en Seiko som på en Rolex.
Men till TS: kör om du vill, du bär ju klockan för din egen skull :)
 
Jag (och säkerligen många fler) anser det lika fult/fint att sätta dit am-delar på en Seiko som på en Rolex.
Men till TS: kör om du vill, du bär ju klockan för din egen skull :)

Jag säger inte att det inte finns dom som ogillar aftermarket oavsett klockmärke, dock tror jag (utan ha något egentligt belägg förutom min magkänsla) ändå att acceptansen för moddar på Seikos generellt är högre. Det har väl naturligtvis också med att göra saker som prisbilden på klockorna och att det finns en upparbetad aftermarket-scen för Seikos, där en hel del av grejen är att kraftigt ändra utseendet på klockan. Det är ju inte som att Yobokies tar fram en serie färgglada plongeurvisare för 16610, eller en doxainspirerad orange tavla - tror inte det finns marknadsunderlag för det :) De flesta moddar på Rolex sportklockor är ju betydligt försiktigare (pvd undantaget), där det främst verkar handla om vridringsinlägg (blekta), ta bort förstoringsbubblan, byta till roulettedatum etc. Och då överlag med hjälp av originaldelar, snarare än aftermarket.
 
Topp