• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ambivalens, plexi eller safir...

Teletomte

Rolex
2-Faktor
På Rolex. Föredrar helt klart plexi utseendemässigt, men är rädd för att det funkar sisådär till vardags. Jag är OWG(mer eller mindre iaf) och är på jakt efter en lämplig Sub eller GMT. Arbetar hyfsat fysiskt emellanåt och vill inte hålla på att byta glas stup i kvarten... Måste jag köra på (tråk)safir, eller överlever plexit?

Budgeten ligger på cirka 50k, vad får jag i plexisub/plexigmt i dagsläget? Alternativt vad finns det för referenser med safir som är någorlunda roliga?


/R
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
På Rolex. Föredrar helt klart plexi utseendemässigt, men är rädd för att det funkar sisådär till vardags. Jag är OWG(mer eller mindre iaf) och är på jakt efter en lämplig Sub eller GMT. Arbetar hyfsat fysiskt emellanåt och vill inte hålla på att byta glas stup i kvarten... Måste jag köra på (tråk)safir, eller överlever plexit?

Budgeten ligger på cirka 50k, vad får jag i plexisub/plexigmt i dagsläget? Alternativt vad finns det för referenser med safir som är någorlunda roliga?


/R
Trodde inte jag skulle säga detta, men safir låter som det bästa alternativet i ditt fall. Beror ju iofs lite på hur stor risken är att du drar i klockan/glaset i saker. Är du typ bilmek, byggare, flyttgubbe el. liknande, så skulle det nog vara lite tradigt att byta eller polera plexit var och varannan dag.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
16800 med mattavla är väl optimalt i ditt fall? Bästa av två världar :) (nu får jag snart pleximaffian på mig)
image.jpeg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Plexi tål stryk bättre än safir, generellt sett. Men känsligare för repor.
För 50' kan det bli svårt att hitta en fin, väljer du däremot i safir, finns det hur mycket som helst.
 

OBRKV

Cartier
Bär en GMT 1675 mer eller mindre dagligen och sitter inte bara framför en dator om dagarna. Har fått en del repor som man lär sig att leva med. Smårepor går ofta att polera bort efter ett tag. Själv har jag aldrig gjort det då jag inte har stört mig på mina.
 

Oniel

Panerai
Allt beror väl på hur rädd man är om sakerna? Men sen ska ju klockorna användas! Ingen mening med att dem ligger i lådan eller på banken. Jag skulle köra på en 16710. Funkar bra som owg.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Både och fungerar. Plexi gick utmärkt för 50 år sedan och vissa klockor har fortfarande original Plexi och fungerar bra än idag (kanske minus vattentålighet).

Jag själv kör safir på min GMT och jag föredrar safir pga det är alltid vackert och repfritt.
Min DayDate med Plexi har redan fått repor på glaset och jag har inte använt den 30 dagar totalt sedan glaset blev bytt.
 
  • Like
Reactions: Ako

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Plexi är snyggast och har mest karaktär. Mern som det låter i ditt fall kanske safir är att föredra? Priserna på vintage Sub och GMT har ju dragit iväg ordentligt så 50K kan vara svårt.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Tack för svar och synpunkter! Nu är mina primära arbetsuppgifter bakom skrivbord och vara ute och träffa kunder, så risken är inte överhängande att man dänger i klockan, men den finns. Naturligtvis ska saker användas, jag köper inte en klocka för att den ska ligga hemma i lådan:)

Det är kanske mer priset man får ta hänsyn till i slutändan när det kommer till vilket det blir. En 16710 eller möjligtvis 16700 hade ju varit klart trevligt. Gripenbro har ett par 16700 som ser trevliga ut. Samtidigt ligger det en 1680 här på KS inom budget... Dock med servicetavla(?) vet inte hur mycket det drar ner priset?

En 16800 känns ju klart aktuellt, matt tavla är snyggast, men risken är att priset drar iväg?

Nåja, man får väl fundera och surfa på KS och TTT tills man storknar... Slutar väl att man sitter med en 16610 ändå:woot:
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ska du ha plexi sub/gmt i någorlunda skick för 50k så lär du hitta en 5513/16750 med vitguldsindex vilket är jäkligt tråkigt alt så finns det jäkla många fina tudor subbar för den pengen. Jag hade gått på en tudor 7928 med chapterring.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ska du ha plexi sub/gmt i någorlunda skick för 50k så lär du hitta en 5513/16750 med vitguldsindex vilket är jäkligt tråkigt alt så finns det jäkla många fina tudor subbar för den pengen. Jag hade gått på en tudor 7928 med chapterring.
Hehe skön växling från safirrolex till 7928! En 60-tals rolex/tudor är nog inte vad jag skulle letat efter som "beater" :)
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Haha, ja nu händer det saker:D Det hade ju varit en ickefråga om budgeten och brukandet inte hade spelat in... Och vad som finns tillgängligt öht. på marknaden förstås.

Tudor vette fasen om det lockar så mycket. Iofs en Snowflake Sub är ju ball:)
 
Topp