• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
3 år typ om du ens kommer upp på listan.
Jag gillar 15500. Urverket är bättre och sitter bättre i boetten. Men jag föredrar tjockleken och taveldesign på 15400. Bäst är (såklart) 15202 men det är ju bara att glömma.
Jag håller med om urverket, ser mycket bättre ut nu när dimensionerna lirar med klockans storlek. Dock föredrar jag nog den solida rotorn med vapenskölden i det gamla urverket. Haha ja, 15202 är väl dessutom boutique only?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag håller med om urverket, ser mycket bättre ut nu när dimensionerna lirar med klockans storlek. Dock föredrar jag nog den solida rotorn med vapenskölden i det gamla urverket. Haha ja, 15202 är väl dessutom boutique only?

Mjo, min vän lyckades hamna på listan för nåt år sen när han bodde i Schweiz.
Han stämde av med dem häromveckan. 8-12 år kvar sa de. Rimligt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Efterfrågan och priserna på andrahandsmarknaden har orsakat detta. När man kan köpa en klocka och direkt sälja den med vinst så anstormar pöbeln butikerna.
Tyvärr är det många som blir lurade att köpa saker de egentligen inte vill ha i tro om att hamna på listan för klockan de vill ha. När det kommer till väntetid, får man höra att det är 1-x antal ÅR så betyder det att man inte ens står på kö utan i bästa fall bara hamnar på någon form av intresselista.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Efterfrågan och priserna på andrahandsmarknaden har orsakat detta. När man kan köpa en klocka och direkt sälja den med vinst så anstormar pöbeln butikerna.
Tyvärr är det många som blir lurade att köpa saker de egentligen inte vill ha i tro om att hamna på listan för klockan de vill ha. När det kommer till väntetid, får man höra att det är 1-x antal ÅR så betyder det att man inte ens står på kö utan i bästa fall bara hamnar på någon form av intresselista.
Ja det självspelande pianot som skapas av gratis pengar från centralbankerna och arbitrage är ju tydligt här. De göder ju varandra. Ju högre premium över list, desto större efterfrågan. Ju större efterfrågan, desto högre premium över list. Ännu tydligare blir det med FPJ (och nog snart ALS). Tidigare klockor som handlarna hade svårt att sälja, till flera års kö och enorma premier över en natt. Men som du säger, när det finns ett arbitrage att göra har alla råd. Vem kan inte låna 200k med garanterad avkastning på x 100% över en dag?

Vi fick ju en kort stund se spiralen vända för Nautilus och SportstålRolle där priserna snabbt backade (5711 gick ju från 800 till att bli osålda för 550 över kort tid och helt plötsligt erbjöds vanligt folk Batman men tackade nej).

Men Centralbanker som garanterar gratis pengar för evigt och discontinues av de mest populära modellerna (för att hjälpa hajpen bli än mer hysterisk så folk köper annat av märket tillslut?) gjorde såklart att spiralen vände upp snabbt precis som börsen.

Man undrar när musiken ska sluta spela...?
 

FlipSwede

Rolex
Efterfrågan och priserna på andrahandsmarknaden har orsakat detta. När man kan köpa en klocka och direkt sälja den med vinst så anstormar pöbeln butikerna.
Tyvärr är det många som blir lurade att köpa saker de egentligen inte vill ha i tro om att hamna på listan för klockan de vill ha. När det kommer till väntetid, får man höra att det är 1-x antal ÅR så betyder det att man inte ens står på kö utan i bästa fall bara hamnar på någon form av intresselista.
Man bor nog antaga att vuxna manniskor lurar sig sjalva i detta fall,eller som du sa fint kallar det poblen......Men vem vill inte fa gratis pengar aven om det kostar mer an det smakar? Matematik ar ibland svart...
Vantelistor kan man med fordel anvanda som toalettpapper. Ar DU ratt kund kommer butiken hora av sig anda oavsett.
 

Falken

Panerai
STORY TIME

Efter att ha återkopplat gällande en klocka till min säljare hos AP, fick jag en inbjudan till deras nyöppnade boutique- igår besökte jag den och kan ha vart det största antiklimax jag vart med om.

Inte EN enda klocka fanns att se, bara gummi och läderband. Säljarn kom "knappt ihåg" vem jag var trots att hon för 1 vecka sen skickat en inbjudan och vi diskuterade modeller som jag tidigare prövat hos dem. En riktig slösäck med noll engagemang. När jag tittade på gummiband till ROO, så fanns ej orange i deras "lager". För att hon ens skulle kunna ta reda på om orange fanns tillgänglig (överhuvudtaget) behövde jag maila en bild på fram- och baksida av min klocka. Fattade ingenting men detta är kanske nått de alltid gör(?) men för att bara ta reda på om orange finns? Orkar inte med strulet, blir horus eller rubberb istället.

När jag frågade status på min 15500 så kunde hon inte svara utan sa bara: "a lot of people want this watch and we cant serve them all". Det var ungefär vid denna tidpunkt jag kände- AP, behåll era klockor.

Traskade vidare till Vacheron Constantin efteråt och wow vilken skillnad! Lördagen vart räddad av bra sortiment, service och bemötande!
Tyvärr sånt som dödar hela klockintresset… samtidigt är man väl lite för fäst vid vissa märken.
 
  • Like
Reactions: PJZ

PJZ

Cartier
Tyvärr sånt som dödar hela klockintresset… samtidigt är man väl lite för fäst vid vissa märken.
Du har så rätt så.. i mitt fall så döda det i allafall lusten att göra affärer med AP. MEN jag känner mig själv för bra så jag vet att jag kommer fortsätta tråna en AP... vi får se vad som händer, trist är det i allafall.
 

ChumpTime

Panerai
Mjo, min vän lyckades hamna på listan för nåt år sen när han bodde i Schweiz.
Han stämde av med dem häromveckan. 8-12 år kvar sa de. Rimligt.

15202? Discontinued efter 2021, specialaren de säljer på only watch i november är sista 15202 de tänker producera.

 

PJZ

Cartier
15202? Discontinued efter 2021, specialaren de säljer på only watch i november är sista 15202 de tänker producera.

De gör 1 liksom... haha!

När man är inne på klockan på deras hemsida finns det en "Plan appointment" som att man kan boka en konsultation för att lägga sin beställning haha! :hilarious:
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
15202? Discontinued efter 2021, specialaren de säljer på only watch i november är sista 15202 de tänker producera.


Frågade min kompis om det ...
Han hade tydligen fått ett mess om det:

"The current version of 15202 will be replace with a new version. You will be switched to the list for the new version automatically"

Spännande. Undra hur den ser ut. Och undra om det blir 15-20 år nu. 🙃
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Frågade min kompis om det ...
Han hade tydligen fått ett mess om det:

"The current version of 15202 will be replace with a new version. You will be switched to the list for the new version automatically"

Spännande. Undra hur den ser ut. Och undra om det blir 15-20 år nu. 🙃
Ska jag vara ärlig tror jag inte din kompis kommer bli erbjuden en 15202 om svaret är 8-12 års kö och kötider bara ökar…
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ska jag vara ärlig tror jag inte din kompis kommer bli erbjuden en 15202 om svaret är 8-12 års kö och kötider bara ökar…

Han bad samtidigt om att få köpa en klocka för typ dubbla priset (med kortare kö) så han kanske inte är helt utspelad även om jag antar att deras klientel är rätt likvida.

Den som lever får se.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Samson32

Cartier
2-Faktor
Saknar Offshore någon som har en över? jag är spekulant 😉
IMG_20210312_203505.jpg
 
Topp