• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Portofino

Panerai
Provade Code för 1 år sedan i AP butiken i Monaco. Code var de enda klockorna som de hade framme i butiken på display. Gillade ändå känslan och designen (boetten bör verkligen ses IRL för att få känslan) men kände inte riktigt att priset motiverade ett köp. Med de nya referenserna har det börjat klia lite i plånboken och jag kan definitivt tänka mig nya code chrono. Ska bara komma överens med det där jäkla datumfönstret....
26393ST.OO_.A343KB.01.jpg
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Nya Code 11:59 RD#4 med urverket Calibre 1000 som består av över 1150 delar verkar rätt cool ändå. Kostar runt 15 millar. Känns som AP satsar hårt på 11:59
86488096-95ED-47A9-9EA0-B9D974E6B589.jpeg


 
Jag vet inte vad det är med Audemars Piguet Code 11.59 som får mig att tänkta att "det här är en klocka som ser ut att kosta 15.000 SEK". Den känns säkert annorlunda i handen såklart, men på bild så ser den ju verkligen ut som en "Mall Watch" nästan oavsett vad AP hittar på med klockan eller själva urtavlan.

Code 11.59 känns så otroligt generisk och själlös på något sätt, vilket såklart inte blir bättre av att AP hela tiden ändrar runt bland urtavlorna med olika utföranden/färger och variationer/komplikationer. Känns ju verkligen som att de famlar i mörker och desperat försöker hitta något som ska fungera.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vet inte vad det är med Audemars Piguet Code 11.59 som får mig att tänkta att "det här är en klocka som ser ut att kosta 15.000 SEK". Den känns säkert annorlunda i handen såklart, men på bild så ser den ju verkligen ut som en "Mall Watch" nästan oavsett vad AP hittar på med klockan eller själva urtavlan.

Code 11.59 känns så otroligt generisk och själlös på något sätt, vilket såklart inte blir bättre av att AP hela tiden ändrar runt bland urtavlorna med olika utföranden/färger och variationer/komplikationer. Känns ju verkligen som att de famlar i mörker och desperat försöker hitta något som ska fungera.
Den ser dyr ut irl och är lååångt från generisk? Visa gärna en annan liknande boett tex?
 
Den ser dyr ut irl och är lååångt från generisk? Visa gärna en annan liknande boett tex?

IMG_7821.jpg IMG_7822.jpg IMG_7823.jpg



Här kommer några exempel som jag hittade. Jag förstår ju såklart att byggkvalitén på en Code 11.59 är helt otrolig, men det är mer estetiken som jag tycker känns sådär och jag kan ju inte vara ensam om det.

Det måste var den enda klockan hos de större lyxtillverkarna som varit ständigt tillgänglig hos AD från det att den släpptes 2019 till idag och som jag har förstått det så är det en klocka man "tvingas" att köpa av AD/Boutique för att som ny kund ens komma i fråga för AP:s mer eftertraktade modeller som Royal Oak eller Royal Oak Offshore.

Men att nämna detta är kanske lite som att svära i kyrkan här i AP-tråden. :rolleyes:
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
IMG_7821.jpg IMG_7822.jpg IMG_7823.jpg



Här kommer några exempel som jag hittade. Jag förstår ju såklart att byggkvalitén på en Code 11.59 är helt otrolig, men det är mer estetiken som jag tycker känns sådär och jag kan ju inte vara ensam om det.

Det måste var den enda klockan hos de större lyxtillverkarna som varit ständigt tillgänglig hos AD från det att den släpptes 2019 till idag och som jag har förstått det så är det en klocka man "tvingas" att köpa av AD/Boutique för att som ny kund ens komma i fråga för AP:s mer eftertraktade modeller som Royal Oak eller Royal Oak Offshore.

Men att nämna detta är kanske lite som att svära i kyrkan här i AP-tråden. :rolleyes:
Jag är väl inte nödvändigtvis en stark supporter av Code 11.59 men om du tycker det där är jämförbart ska du nog antingen skaffa glasögon eller ny hobby.
Alternativt bara sluta trolla.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
IMG_7821.jpg IMG_7822.jpg IMG_7823.jpg



Här kommer några exempel som jag hittade. Jag förstår ju såklart att byggkvalitén på en Code 11.59 är helt otrolig, men det är mer estetiken som jag tycker känns sådär och jag kan ju inte vara ensam om det.

Det måste var den enda klockan hos de större lyxtillverkarna som varit ständigt tillgänglig hos AD från det att den släpptes 2019 till idag och som jag har förstått det så är det en klocka man "tvingas" att köpa av AD/Boutique för att som ny kund ens komma i fråga för AP:s mer eftertraktade modeller som Royal Oak eller Royal Oak Offshore.

Men att nämna detta är kanske lite som att svära i kyrkan här i AP-tråden. :rolleyes:
Inte för att vara sådan men den där boetten ser väl inte alls ut som AP mer än att den är rund?
CD6EDB22-B7C2-43AD-9992-7189382E1AF7.png
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
IMG_7821.jpg IMG_7822.jpg IMG_7823.jpg



Här kommer några exempel som jag hittade. Jag förstår ju såklart att byggkvalitén på en Code 11.59 är helt otrolig, men det är mer estetiken som jag tycker känns sådär och jag kan ju inte vara ensam om det.

Det måste var den enda klockan hos de större lyxtillverkarna som varit ständigt tillgänglig hos AD från det att den släpptes 2019 till idag och som jag har förstått det så är det en klocka man "tvingas" att köpa av AD/Boutique för att som ny kund ens komma i fråga för AP:s mer eftertraktade modeller som Royal Oak eller Royal Oak Offshore.

Men att nämna detta är kanske lite som att svära i kyrkan här i AP-tråden. :rolleyes:
Unikt uselt inlägg. Finns inte en likhet? Visst Code har inte vart en hit sedan lansering, men det finns något där. På mig växer den. Den är inte för alla, men jämförelser som dessa blir pinsamma :)

Långt ifrån alla Codes har dessutom varit ständigt tillgängliga.
 

Prinsen

Omega
Hur omöjligt är det för en svensk att få tag på en AP för list numera? Stämmer väl att de inte längre har några ADs? Rolex går ju att få tag på det mesta bara du spenderar hos din AD. Vart vänder ni er för att ens försöka få köpa en AP?
 

FlipSwede

Rolex
Hur omöjligt är det för en svensk att få tag på en AP för list numera? Stämmer väl att de inte längre har några ADs? Rolex går ju att få tag på det mesta bara du spenderar hos din AD. Vart vänder ni er för att ens försöka få köpa en AP?
Nymans är ju fortfarande ÅF om än med synnerligen skralt utbud på hemsidan.
I Europa fanns det ca 60 fristående ÅFs sist jag kollade.

Jag köpte hos Nymans innan sista drastiska kapningen,men redan då var det ju inte många modeller som kunde skakas fram.
Och ännu färre jag kunde få köpa.

Du får väl göra som alla andra. Åka till London/Prag/München eller vad som nu blir närmast.
Men att få köpa något utan tidigare historik tror jag inte är lätt.
Om det är RO eller ROO av herrmodell som lockar dig
 

Prinsen

Omega
Nymans är ju fortfarande ÅF om än med synnerligen skralt utbud på hemsidan.
I Europa fanns det ca 60 fristående ÅFs sist jag kollade.

Jag köpte hos Nymans innan sista drastiska kapningen,men redan då var det ju inte många modeller som kunde skakas fram.
Och ännu färre jag kunde få köpa.

Du får väl göra som alla andra. Åka till London/Prag/München eller vad som nu blir närmast.
Men att få köpa något utan tidigare historik tror jag inte är lätt.
Om det är RO eller ROO av herrmodell som lockar dig
RO är väl det som lockar men är realistisk nog att inse att det inte lär hända:confused:


Hur ser deras butikerna på att svenskar är "utländskar"?
Enligt en AD i Kap staden som jag köpt ett par klockor från har de gällande Rolex fått direktiv att förmedla majoriteten av klockorna till inhemska köpare...
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
RO är väl det som lockar men är realistisk nog att inse att det inte lär hända:confused:


Hur ser deras butikerna på att svenskar är "utländskar"?
Enligt en AD i Kap staden som jag köpt ett par klockor från har de gällande Rolex fått direktiv att förmedla majoriteten av klockorna till inhemska köpare...
Det här gäller flera tillverkare men inget som är hugget i sten. Att visa genuint intresse och komma med en rimlig anledning till att man vänder sig till just den butiken kan funka ganska långt.
 
Nymans är ju fortfarande ÅF om än med synnerligen skralt utbud på hemsidan.
I Europa fanns det ca 60 fristående ÅFs sist jag kollade.

Jag köpte hos Nymans innan sista drastiska kapningen,men redan då var det ju inte många modeller som kunde skakas fram.
Och ännu färre jag kunde få köpa.

Du får väl göra som alla andra. Åka till London/Prag/München eller vad som nu blir närmast.
Men att få köpa något utan tidigare historik tror jag inte är lätt.
Om det är RO eller ROO av herrmodell som lockar dig
Amsterdam får en butik alldeles strax också.
 
Topp